Endemol Shine Nederland en Blammo Media gaan samen activiteiten ontplooien op het gebied van eSports: de verzamelnaam voor competitief gamen. Oogmerk van het initiatief is dat de mediabedrijven elkaar versterken bij de ontwikkeling, productie en exploitatie van cross mediale content en -concepten.
Als eerste stap zullen Endemol Shine Nederland en Blammo Media onderzoek doen naar de gezamenlijke marktpositie in eSports media, op basis waarvan de samenwerking verder wordt geconcretiseerd. Volgens Jurian van der Meer, commercial director Endemol Shine Nederland, vullen de partijen elkaar goed aan. Hij zegt: “Blammo onderscheidt zich al jaren met succesvolle, innovatieve mediaproducties en heeft veel verstand van gaming. Die expertise kunnen wij goed gebruiken. Omgekeerd profiteert Blammo van onze kennis en ervaring en de toegang tot een wereldwijd creatief en commercieel netwerk.”
Ruben Heere van Blammo licht de samenwerking toe: “eSports maakt een spectaculaire ontwikkeling door en verspreidt zich over steeds meer platforms. Dat biedt veel perspectief, want met name de media- en storytelling-kant van eSports is wereldwijd nog redelijk onderontwikkeld. Met een partner als Endemol aan onze zijde hebben we een sterke uitgangspositie om die mogelijkheden te benutten.”
Endemol Shine Nederland en Blammo Media willen met het samenwerkingsverband inspelen op de explosieve groei en het economisch potentieel van de eSports markt. Volgens recent onderzoek van market researcher Newzoo zullen de totale inkomsten uit eSports de komende twee jaar substantieel toenemen, tot meer dan 450 miljoen dollar. Inschattingen van het aantal actieve eSports fans lopen uiteen van 100 tot 150 miljoen, waarmee het nu al vergelijkbaar is met de omvang van middelgrote sporten als zwemmen of ijshockey. Ruim 27 miljoen game fanaten keken vorig jaar via live streaming naar het wereldkampioenschap League of Legends in Seoul.