Volgens de laatste cijfers van analysebureau Context is de monitormarkt in Europa in het tweede kwartaal van 2019 met 3,2% gegroeid. Displayspecialisten AOC en MMD (merklicentiepartner van Philips Monitors) verdubbelden samen dit aantal met een toename in marktvolume van 6,7% en behielden de derde positie in het marktaandeel in Europa met 14,1%. MMD droeg bij aan deze groei door een toename van 10,8% op jaarbasis.
In grote schermformaten (68,6 cm – 27 ” en groter) staan de twee merken samen op een tweede positie met een marktaandeel van 14%. Hoewel dit marktsegment met 29,2% toenam, groeiden beide merken samen bijna het dubbele met 57,7%. Afzonderlijk van elkaar is er bij beide ook een flinke groei in volume te zien, met 53,3% voor MMD en 64% voor AOC. AOC en MMD staan samen op de nummer één positie in Rusland, Benelux, Oekraïne, Polen, Italië, Tsjechië en Slowakije. MMD staat in de Benelux en Oekraïne op de eerste plek in het segment van 27-inch schermformaten en groter.
De algehele markt voor monitoren blijft groeien dankzij de aantrekkingskracht van hoge resolutie (QHD en UHD), ultrabrede, gebogen en grote monitoren. Evenals innovatieve technologieën die bijdragen aan een hogere productiviteit en gebruiksgemak. Een andere belangrijke factor is de gamingsector die continue uitbreidt.
“ Bij AOC en MMD (Philips Monitors) zijn we bezig geweest met steeds meer innovatieve eigenschappen op veel verschillende gebieden waaronder ontwerp, beeldkwaliteit, ergonomie en gebruikersvriendelijkheid, evenals milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Deze innovaties maakten het mogelijk om groei te realiseren en nog steeds blijven we onze aanwezigheid op de markt elk kwartaal vergroten”, aldus Stefan Sommer, Directeur Marketing & Business Management, Europa.
AOC heeft een breed en innovatief portfolio van instap- en high-end gamingmonitoren. Bovendien is AOC’s groeiende portfolio van professionele displays, gericht op MKB en de publieke sector, zeer competitief en goed ontvangen door de markt.
MMD groeide aanzienlijk, dankzij zijn unieke innovatieve connectiviteitsoplossingen, zoals: het productiviteitsverhogende en functionele USB-C dockingstation; groene oplossingen zoals “de groenste monitor ter wereld”; PowerSensor, die de afwezigheid van de gebruiker detecteert en het stroomverbruik met 80% vermindert; de pop-up webcam die kan worden weggestopt voor meer veiligheid; de “hybride” USB-C- en USB-A-kabel voor het aansluiten van oude en nieuwe apparaten op het USB-C-dockingstation van de monitor; en de nieuwe gaminglijn Momentum gericht op consolegamers.
In de Benelux groeide de monitormarkt met 9,5% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018, terwijl het verkochte volume van AOC- en MMD-monitoren een jaartoename had van 58,8% (MMD nam toe met 64,9% en AOC met 49,4%). Het gecombineerde marktaandeel van beide merken staat op de tweede plaats met 16,6%, een stijging van 5,2% ten opzichte van het voorgaande jaar.
In België hebben beide merken de toppositie met een marktaandeel van 28,2%, een stijging van 15% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018. MMD droeg hier het meest aan bij met een marktaandeel in België van 19,7%. Een stijging van 11,9% na het voorgaande jaar. MMD verkocht 237% meer monitoren in het tweede kwartaal van 2019 in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2018. AOC heeft 110% meer monitoren verkocht in dezelfde periode. Samen steeg het volume van beide merken met 185%.
In het grote monitorsegment (27″ en groter) zijn beide merken samen een absolute marktleider in de Benelux met een marktaandeel van 25,3% en een groei van 186,5% in vergelijking met vorig jaar. MMD alleen had al een marktaandeel van 18,8% en een groei van 258,7%. Ter vergelijking: De totale markt groeide met slechts 33,5% in dit segment.
In hetzelfde segment zijn AOC en MMD in België ook marktleider met een marktaandeel van 42,6%, waarvan 37,3% van MMD-monitoren waarmee het op de allereerste plaats komt. De groei van MMD in dit segment was enorm (974,1%), terwijl de groei van AOC ook zeer aanzienlijk was (264,1%), waardoor de jaartoename van het verkoopvolume van beide merken steeg tot een enorme 764,1%.
In het grote monitorsegment in Nederland hebben beide merken samen de tweede plaats in de markt met een marktaandeel van 16,9%.
“We zijn trots op de groei van MMD’s (Philips) grote monitoren in de Benelux. Deze grote monitoren met innovatieve en groene technologieën zoals USB-C docking station, pop-up webcams of PowerSensor en LightSensor zijn geliefd door de klant”, zegt Richard Chang, Sales Director Benelux en Nordics bij MMD en AOC.