Terwijl we wachten op de lancering van Diablo 4, zowel in de vorm van vroege toegang als wereldwijd, is het gemakkelijk om te vergeten dat de eerste dag van de open bèta grote serverproblemen had. Spelers konden niet inloggen of werden geconfronteerd met buitengewoon lange wachttijden, onder andere problemen. De Server Slam verliep beter, maar hoe zal het zijn bij de lancering?
Volgens Diablo-serie GM Rod Fergusson heeft al het testen enorm geholpen. Hij vertelde aan GamesRadar: “We hebben veel geleerd van elk van hen. We voelen ons beter, we voelen ons er goed over, over al het materiaal dat we hebben geleerd.” Bedenk echter dat een ontwikkelaar “nooit” het aantal spelers kan repliceren.
Een analogie is om je voor te stellen dat een miljoen mensen naar een pretpark komen, en hoe groot het park ook is, je kunt ze niet allemaal meteen plaatsen. Je zult uiteindelijk op dat punt komen, zegt Fergusson. “We hebben het werk gedaan dat we konden doen om de lancering zo soepel mogelijk te laten verlopen. En we voelen ons goed over waar we staan.”
Dat gezegd hebbende, zoals het gezegde luidt: “Zeg nooit nooit.” “We hebben het werk gedaan. We hebben veel getest, dus we zijn voorbereid. Maar je weet het nooit. Het kan een beetje hobbelig zijn op de eerste dag, maar we hopen dat we, zoals we deden tijdens die weekenden, leren en ons aanpassen.”
Diablo 4 wordt op 6 juni gelanceerd voor Xbox Series X/S, Xbox One, PS4, PS5 en PC. Bezitters van de Deluxe en Ultimate Edition krijgen toegang op 2 juni. Pre-loads zijn nu beschikbaar op alle platforms. Associate game director Joseph Piepiora heeft ook bevestigd dat er enkele balanswijzigingen en bugfixes zullen zijn in de volledige versie.