Home Gaming Crusader Kings III Review

Crusader Kings III Review

Een game waarbij je vooral met spreadsheets en menuutjes bezig bent? Dat klinkt als een game voor onze Jos, want hij zit bijvoorbeeld al 27 jaar bijna dagelijks te staren naar schermen vol informatie in de Football Manager-serie. Tel daarbij op dat hij ook nog eens graag met strategieën aan de slag gaat en dus is Crusader Kings III typisch zo’n ‘Jos-game’. Zo kunnen wij lekker verder gaan met games vol spektakel en prachtige graphics!

Zoals je hierboven al kunt lezen, worden op het eerste oog saaie games altijd op mijn bureau neergelegd en stiekem geniet ik daar met volle teugen van. Zo liet ik je eerder deze week nog weten dat Star Renegades na mij werd geschoven. Ten eerste omdat het hier gaat om een pure PC-game, terwijl ik toch echt een console-gamer ben. Ten tweede gaat het vaak om een onbekendere titel, terwijl daar juist juweeltje tussen kunnen zitten. De Crusader Kings-serie is dan ook niet erg bekend op onze redactie, terwijl fans van de serie reikhalzend hebben zitten wachten op een nieuw deel.

Het is toch juist leuk om nieuwe dingen te proberen als het aankomt op games? Voor je het weet ben je ineens hooked en heb je weer een ontwikkelaar of uitgever die je blijft volgen. De Crusader Kings-serie is sinds de eerste uitgave in 2004 al ontwikkeld door Paradox en heeft toch veel pc-gamers weten te bekoren. Het tweede deel kwam in 2012 en nu zijn we in 2020 toe aan het derde deel uit de reeks. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Crusader Kings aangeraakt en was ik vooraf gematigd enthousiast over mijn eerste ervaringen met de serie.

Als nieuwkomer werd ik gelijk blootgesteld aan een gigantische hoeveelheid informatie op mijn scherm, terwijl de game mij rustig alles probeerde uit te leggen met een tutorial. Het heeft mij toch wat uren gekost om enigszins door te hebben wat er nu precies van mij gevraagd wordt, maar de beloning was het ploeteren meer dan waard. Zelf ben ik dol op statistieken en spreadsheets in games, maar zo’n game houdt mij normaal gesproken alleen lang bezig als ik mij ook interesseer in de informatie. Nu is het hele middeleeuwen-gedoe in games, boeken en films niet mijn kopje thee, maar gelukkig zorgde deze desinteresse vooraf er niet voor dat ik de game liet liggen.

Jouw bezigheden in Crusader Kings III zijn bijzonder uitgebreid, maar wat doe je dan eigenlijk? Gewoon…. dingen die men in de middeleeuwen deed! Oorlog voeren, bondgenoten onderhouden, iedereen bedriegen, terwijl je familieleden inzet om je zin te krijgen. Het doel is natuurlijk het machtigste volk of land te worden en dan ga je dat niet doen door lief te zijn. Zodra een leider toch nog valt, neemt een erfgenaam het over, tenzij er niemand meer over is om je plaats over te nemen.

Het valt meteen op hoe groot deze game is en hoeveel landen of volken je kan leiden naar vreselijke oorlogen en strategische uitbuiting. Je hebt ongelooflijk veel opties beschikbaar om je helemaal uit te leven op al die waardeloze mensen en landen, al zal het een behoorlijke tijd duren voordat je hiermee overweg kunt. Het grappige is dat je eigenlijk een verhaal creëert, waar een gemiddelde aflevering van Game of Thrones bij verbleekt, vol incest, geweld, bedrog en drama. Daarnaast zal de tijd in jouw verhaal net zo immens zijn als de wereld waarin het zich afspeelt. Lange wandeltochten kunnen maanden of jaren duren, waardoor het gevoel van schaal erg goed naar voren komt.

Je hand wordt ook amper beetgehouden tijdens je speelsessie, al krijg je hier en daar handige tips. Er zijn daarnaast ook meerdere wegen die naar Rome leiden, waardoor je erg veel vrijheid hebt in wat je gaat doen. De meeste spelers zullen zich vooral op het geweld storten, terwijl sommigen juist gaan voor een geniepige stille, maar dodelijke strategie.

Ondanks de spreadsheets en bakken vol met informatie, ziet de game er uitnodigend uit en kreeg het zelfs mijn vrouw geïnteresseerd om mee te kijken. Daarbij zijn de bijbehorende geluiden effectief, al zal je nergens het gevoel hebben daadwerkelijk in de actie te staan, maar dat mag de pret niet drukken. Dit is echt zo’n titel die nog jarenlang allerlei DLC en updates zal krijgen, waardoor je steeds meer mogelijkheden krijgt.

Houd jij van een game waarbij je de totale vrijheid om te doen en laten wat jij wilt, waarbij je een land machtig probeert te maken in de middeleeuwen, terwijl je dit doet vanuit een groot aantal spreadsheets? Dan is dit de game voor jou!