That's Gaming
Populairste
Categorieën
SOCIAL:
Gecategoriseerd onder Gaming, PC, PS4, Reviews, Xbox One

Conan Exiles Review

Voor de meeste van ons is Arnold Schwarzenegger de Conan. De films portretteerde een vijandig en niet echt gezellig land waar enkel de sterkste zou overleven, waar de helden niet noodzakelijk helden zouden zijn. Vervelen doet het niet. Deze setting was rijp voor de games, zo geschiede dacht Funcon. Conan Exiles mag dan gebaseerd zijn op een serie strips toch blijft er een stukje invloed achter.

Mocht je denken dat de game een hack en slash actie game is, helaas. Conan Exiles is een survival game en lijkt in die zin ook meer op Minecraft, daarnaast speel je ook niet als Conan zelf. We zien hem wel in de opening waar hij de speler laat weten hem niet te volgen en laat hem daarna achter zonder verder iets te zeggen. Daarna begint het kiezen tussen mannelijk of vrouwelijk, maakt niet echt uit voor het spel verloop. Je start naakt tot je wat spullen hebt verzameld om kleding te maken. Daarna volgt het bouwen van een hutje en een wapen om je pad verder te bepalen. Ik vond dit begin al zonder echte guide markers best lastig uit te vogelen. Er is niet echt een verhaal voortgang of een milestone marker om te volgen, het houdt het vrij simpel en strak.

Aangezien we te maken hebben met een survival game draait deze om het verzamelen van spullen, het maken van goederen en wat management. Dan dien je ook nog rekening te houden met hitte, water en voedsel. Slaap maakt niet veel uit, bedden zijn er voor save points. Sommige materialen zul je redelijk makkelijk vinden, terwijl voor de wat exotische materialen je echt even je best moet doen om deze te vinden. Neem Iron als voorbeeld, deze heb je nodig voor de diverse wapens en armours, helaas vind je deze enkel in diverse gebieden. Alles komt weer terug overtijd, dus in de tijd dat jij heen en weer rent van kamp om je spullen te dumpen en weer terug gaat is het er weer. Het kost wat tijd maar uiteindelijk heb je dan wel je goederen. Wat het meeste kost zijn de gebouwen waarmee je items creëer, zoals een forge, dan zijn er nog de items die ook weer genoeg goederen nodig hebben. Gelukkig verzamel je wel lekker XP op deze manier en stijg je dan ook snel in level.

Ervaring krijg je uit de meeste acties, het krijgt een kleine boost door diverse sleutel elementen, dit is dan nog het beste als leidraad voor je game. Het betreft een serie aan activiteiten die je XP geven en punten om te spenderen aan Feats en Attributen. Deze zijn wel bekend uit de gemiddelde RPG. Feats kun je vrijspelen door sommige skill levels te hebben of kennis over iets. Het is een logisch pad dat je dient te volgen. Helaas ook hier weer de onduidelijkheid in het begin. Het lijkt erop dat de makers er voor het gemak vanuit zijn gegaan dat iedereen al weet hoe die deze game dient te spelen. Waar je normaal een hekel hebt aan laadschermen, zijn ze hier best welkom in verband diverse tips. Helaas worden de basics hier niet in behandeld. Ook zie je niet wat je wel en niet kan gebruiken in de omgeving, behalve de lijken dan, zo kan je makkelijk een tijdje ergens denken dat je iets mee kan nemen terwijl het niks is. Of soms lijkt iets niets maar is het wel iets.

Wat geen twijfel zaait zijn de vijanden, deze zijn met maar één gedachte in de game, moord. Alles is vijandig. Het is dus essentieel om te leren ontwijken en te blokkeren, ook belangrijk het timen van je aanvallen om je combo op te bouwen. Mocht je toch dood gaan dan spawn je op de plaats van je laatste bed, helaas dien je wel het hele end weer terug te lopen om je spullen terug te halen. Gelukkig is er ook een optie ingebouwd dat je kan spawnen met je volledige inventory. Zo zijn er nog wat tweaks die jij kan aanzetten om je server makkelijker of moeilijker te maken. Ik hou wel van een lekkere game beleving waarbij het eigenlijk in het midden hangt, ik heb er een hekel aan dat ik dood ga als ik net uren bezig ben geweest met verzamelen van goederen voor me kamp.

Je kamp kan je opbouwen zoals jij wilt. Het bouwen is zo gemaakt dat het bestaat uit muren, vloeren en daken, dit in plaats van de pre-fab units. Zo kan je bijna elke vorm of grote maken voor je stad. Het is wel handig om een huis te bouwen voor jezelf, dit weer in verband met de diverse zandstormen. Daarnaast bouw je niet enkel voor je zelf maar kan je het ook inzetten om te bewonen met NPCs, deze kan je dan weer aan het werk zetten om goederen voor jouw te maken. Helaas kan je ze niet op pad sturen om goederen te zoeken. Zorg goed voor je stad dan zorgt het ook voor jouw, loop je de kantjes er af, dan is de kans op rebellen groter.

Goed, pas wel op met deze game. Het slurpt namelijk een hoop van je tijd op. Ik was even bezig met uitzoeken en kijken hoe alles werkte en was zo een paar uur verder. De game kan je zien als een ijsberg in de zee, je ziet enkel het topje en er zit veel meer onder die laag.

 

We zijn los, Check ons!!
WE ZIJN MOMENTEEL OFFLINE