Door de jaren heen is de animatiereeks uitgegroeid tot een wereldwijd geliefde franchise (meer dan 17 miljoen likes op Facebook), met vertakkingen in de videogame-, mode- en speelgoedwereld. De serie won 7 Emmy’s en sleepte daarnaast nog eens 20 prestigieuze industrieawards in de wacht.
De reeks is een creatie van Pendleton Ward, die eerder zijn sporen verdiende als storyboard artist bij The Marvelous Misadventures of Flapjack. Tal van videogames, underground muziek, televisieseries en films dienden als inspiratie voor de reeks en populaire shows of producten (Nintendo, Dungeons & Dragons, The Legend of Zelda, Star Wars) worden regelmatig op de korrel genomen.
De vele verwijzingen naar de moderne popcultuur en subtiele toespelingen op volwassen onderwerpen in combinatie met de kleurrijke animaties en surreële humor zorgen ervoor dat de reeks niet alleen bij kinderen maar ook bij een ouder publiek in de smaak valt, waardoor Tijd voor Avontuur (Adventure Time) een echte culthit geworden is bij jong en oud.
Ook op commercieel vlak boekte de reeks tal van successen. Zo zijn er onder andere langdurige deals met H&M, LEGO en Dr. Martens. In totaal werden er wereldwijd meer dan 400 licensing partnerships afgesloten. Recent voorbeeld is de samenwerking met Minecraft, waarbij de figuren uit de reeks speelbaar waren in het populaire videospel.
De epische finale van Adventure Time, de special ‘Come Along With Me’, is op 20 oktober om 14:05 uur te zien op Cartoon Network.