Home Gaming Brewmaster: Beer Brewing Simulator Review

Brewmaster: Beer Brewing Simulator Review

Tegenwoordig is er voor bijna alles wel een simulatiegame te vinden, van treinstations renoveren tot aan het in elkaar zetten van een pc. Als er zo’n spel uitkomt, zette we onze Jos aan het werk en kan hij zich weer uitleven met de meest uiteenlopende beroepen of hobby’s. Dit keer is het virtueel brouwen van bier aan de beurt, iets dat Jos nog nooit in het echte leven heeft gedaan. Weet deze simulatiegame onze Jos een nieuwe hobby in te duwen? Je leest het hier!

Bier, wie is er niet groot mee geworden?. Zelf heb ik genoeg biertjes gedronken in mijn leven, maar ik ben geen echte bierliefhebber. Na een vermoeiende pot voetbal was het altijd wel fijn om in de kantine nog een derde helft te houden, maar dan heb ik het wel over decennia terug. Daarnaast kun je mij een biertje inschenken, maar ik zou je na een slok niets kunnen vertellen over de samenstelling, herkomst of merk van het bier.

Nu weet ik wel dat er achter een goed biertje nogal wat wetenschap schuil gaat, waarbij een mengeling van hop en andere ingrediënten bepalend is voor de smaak. Er zijn genoeg mensen die alles weten van bier en graag op een soort biervakantie gaan naar bijvoorbeeld België, om nieuwe smaken te ontdekken. Zelf ben ik meer van een zonnige vakantie bij een hotel, maar ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Educatief

Bierbrouwen op een pc of console is natuurlijk vooral leuk voor de liefhebbers, maar je zou kunnen stellen dat de game veel te vroeg is uitgekomen. We kunnen immers nog geen bier printen en dus moet je als bierdrinker lijdzaam toekijken hoe je gemaakte biertje niets anders is dan een aantal pixels op je scherm. Nu kan zo’n simulatiespel best educatief zijn, zo heb ik laatst nog een aantal handige dingen geleerd in Electrician Simulator, die vroeg of laat mijn leven nog wel eens kunnen gaan redden.

Oké, de meeste spellen speel je natuurlijk niet om nieuwe dingen te leren, ze zijn vooral vermaak. De vraag is dan ook of Brewmaster: Beer Brewing Simulator naast educatief ook wat vermaak biedt. Eerlijk gezegd was het best vermakelijk om een beetje aan te klooien met wat gerst en hop, wat vooral komt door de besturing van het spel. Er zijn simulatiespellen waarbij je moeilijk moet gaan doen door alle handelingen 1 op 1 uit te voeren, maar het is wel zo prettig als je een beetje plezier en comfort kan halen uit het selecteren en inzetten van je ingrediënten. Dat is deels het geval in Brewmaster: Beer Brewing Simulator.

Priegelen met de controller, fijn met de muis

De omgeving waarin je werkt lijkt erg op die van Cooking Simulator, letterlijk zelfs, waarbij je eigenlijk opgesloten zit. Je moet er maar niet te lang over nadenken, maar de deur zit op slot en de ramen zijn ook al niet open te krijgen. Wie heeft jou opgesloten? Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen dat je door iemand bent opgesloten en je allerlei bier moet brouwen om weer bevrijdt te worden. Het probleem van Cooking Simulator is de manier waarop de game bestuurd wordt op de consoles, want je moet vrij precies zijn en dat lukt gewoon niet met een controller, waardoor je gerechten niet op tijd af hebt of ze aan laat branden.

Die besturing was echter op de pc prima en dat is ook het geval bij Brewmaster: Beer Brewing Simulator. Toch raad ik je aan de console-versies links te laten liggen als je een ontspannende ervaring wil, want je mist met een controller gewoon een hoop precisie. Je zult spullen op je aanrecht moeten neerzetten en de juiste hoeveelheden van je ingrediënten toevoegen en ook dat werkt vele malen beter met een controller. Die ingrediënten staan weer netjes vermeld op je altijd aanwezige lijstje, waardoor het niet vaak voorkomt dat je even niet meer weet wat te doen.

Je nieuwe hobby?

Gelukkig hoef jij je niet erg bezig te houden met het schoonmaken van je spullen of de keuken zelf, dat scheelt weer een hoop gedoe. Nee, jij kan je volledig concentreren op het brouwen van het lekkerste bier. Je begint als een rookie natuurlijk, die vooral bier maakt voor zichzelf. Maar als jij dat goed doet, krijg je uiteindelijk bestellingen van biermerken en dat is wat je in deze simulatie wil bereiken.

De graphics zijn misschien niet spectaculair, maar ook zeker net lelijk te noemen. Belangrijker nog: Het bier ziet er ook echt uit als bier, waardoor de echte liefhebber vast trek krijgt in een echte pot bier. Misschien dat je daarom de game beter in de avond kunt spelen, maar daarover kun je twisten. Toch komt het geheel ietwat saai over, maar dat komt vast omdat ik geen liefhebber van het brouwen van bier ben. Als jij dat wel bent, doe je het vast liever in het echt, maar kan het ook geen kwaad om wat nieuwe dingen te leren over je hobby.

Brewmaster: Beer Brewing Simulator is vooral voor amateur bierbrouwers, die graag eens in een virtuele keuken klooien of nieuwe dingen willen leren. Gelukkig hoef je de keuken niet schoon te maken! Voor alle andere mensen komt deze simulatiegame vast saai over, maar het kan geen kwaad om de game eens op te starten. Wij raden je wel aan om de game op de pc te spelen, omdat je op de console vaak met de precisie van de controller aan het vechten bent.