Bigben maakt bekend dat het binnenkort een overeenkomst tekent voor de overname van Eko Software, een Franse studio die videogames ontwikkelt. Volgend op het vergrote aandeel van Bigben in het aandelenkapitaal van de Kylotonn Racing studio en de overname van Cyanide in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar, zet de Bigben-groep met deze nieuwe transactie een volgende stap voorwaarts naar de volledige integratie van de ontwikkelingsfase van games.
Eko Software is een van de weinige Franse studio’s die erin slaagde een “multi-miljoenen-verkoper” te worden
Eko Software is in 1999 opgericht door onder andere Jules-Benjamin Lalisse. Deze inmiddels gerenommeerde Franse studio ontwikkelde sindsdien ongeveer 30 games, waaronder de beroemde titels How to survive 1 en 2, die alleen al goed waren voor miljoenen verkochte games en zeer geliefd werden bij fans van het “action-RPG”-genre.
Eko Software werkt al vele jaren vruchtbaar samen met Bigben. Eko Software leverde Rugby 18, Handball 16 en Handball 17 en werkt momenteel voor Bigben aan drie games, waaronder het langverwachte Warhammer: Chaosbane.
De studio is gevestigd in Frankrijk (Parijs) en heeft 40 werknemers op de loonlijst. Voor het financieel jaar 2017 (eindigend op 31 december 2017) boekte de studio een omzet van € 2,4 miljoen en een nettowinst van € 0,7 miljoen.
Een nieuwe stap voorwaarts om een van de wereldleiders in het ‘AA’-videogame-segment te worden
Door opnieuw een gerenommeerde videogame-ontwikkelaar toe te voegen aan Bigbens waardecreatieketen, zet dit bedrijf een nieuwe stap voorwaarts naar het bereiken van de duidelijk omschreven ambitie om een van de wereldleiders in het AA-videogame-segment te worden. Met deze transactie wordt de huidige gamecatalogus van Bigben uitgebreid, terwijl de erkende knowhow van de Eko Software-ontwikkelaars, met een talent dat zich heeft bewegen bij eerdere samenwerkingen, intern wordt opgenomen.
De uitbreiding van het publicatiebereik van Bigben met de Eko Software-transactie volgt op:
- het vergrote aandeel in het aandelenkapitaal van Kylotonn Racing waardoor Bigben een sterke positie in racesimulatie-games verwierf,
- de acquisitie van de Cyanide Software studio waardoor de groep zijn aanbod kon uitbreiden tot grote game-genres die in de huidige portfolio nog niet aanwezig zijn
Door de overname van Eko Software kan Bigben zijn aanwezigheid vergroten in genres die bij gamers zeer geliefd zijn, zoals ‘Action-RPG’ en ‘Hack’ n ‘Slash’, evenals sportsimulaties.
Door de integratie in de Bigben Group kan Eko Software profiteren van uitstekende synergieën, waaronder de commerciële, redactionele en marketinggerichte inspanningen van het Bigben-team. De heer Jules-Benjamin Lalisse, huidige CEO en mede-oprichter van de studio, blijft leiding geven aan Eko Software, met alle ruimte om zich te concentreren op de creatieve aspecten van zijn producties.
Voorwaarden van de overname
De koopprijs is vastgesteld op € 8,5 miljoen voor 100% van de aandelen en stemrechten van Eko Software. De transactie moet voor 65% worden betaald in contanten en voor 35% door de uitgifte van nieuwe Bigben-aandelen, ter vergoeding van de overdracht van Eko Software-aandelen (op basis van de huidige aandelenkoers van Bigben zou de verwatering (dilution) ongeveer 1,5% van het huidige aandelenkapitaal van Bigben bedragen).
Een earn-out, gelimiteerd en gebaseerd op de nettowinst van Eko Software voor het financieel jaar 2018 (eindigend op 31 december 2018) zou in juni 2019 kunnen worden betaald.
De “closing” van de transactie zal volgens planning plaatsvinden in oktober 2018, zodra de officiële Capital Contribution Appraiser zijn rapportage heeft uitgebracht over de waardering van de bijdrage die voortvloeit uit de overdracht van Cyanide-aandelen en over de eerlijkheid van de vergoeding voor die bijdrage.
De raad van bestuur van Bigben heeft de transactie goedgekeurd en zal opnieuw bijeenkomen op de sluitingsdag van de transactie voor de uitgave van de nieuwe Bigben-aandelen ter vergoeding van de overdracht van Eko Software-aandelen. Volgend op de toepasselijke regelgeving zal Bigben op die dag een nieuw persbericht publiceren waarin met name de exacte hoeveelheid nieuwe Bigben-aandelen wordt vermeld.
“Deze overname is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Bigben, omdat het onze knowhow versterkt in de ontwikkeling van nieuwe games in het strategische AA-segment. Bigben is ook trots om de talenten van Eko Software te verwelkomen in onze groep, want die zijn we tijdens onze jarenlange samenwerking zeer gaan waarderen. We zullen hun volop ondersteunen bij hun nieuwe, nog ambitieuzere projecten, met als doel om verkoopsuccessen als de miljoenen exemplaren verkopende How to Survive-serie te herhalen,”zegt Alain Falc, voorzitter en CEO van Bigben.
“We sluiten ons met veel plezier aan bij de Bigben-groep, een toonaangevende internationale speler in de videogame-industrie, waarvan we de visie, ambitie en bedrijfswaarden volledig delen. Deelname aan de Bigben-groep biedt ons een unieke kans om onze ontwikkeling te versnellen en tegelijkertijd in een omgeving te integreren die gunstig is voor het creëren van steeds meer hoogkwalitatieve games,” aldus Jules-Benjamin Lalisse, voorzitter en CEO van Eko Software.