Home Featured Anthem Review, Geen Flop maar zeker niet Top

Anthem Review, Geen Flop maar zeker niet Top

Wat was er een hype rondom Anthem, bij de eerste beelden dachten we allemaal.. Ja, dit kan weleens heel vet worden. Maar dan snel bedacht je, hmmm wat gaat EA doen, waar ze een reputatie hebben van lootboxes en de laatste jaren niet te betrouwbaar waren. Toen kwam er de eerste Private Demo of beta, ik ben al even kwijt wat het nou was, dit aangezien hij voor mij meer als beta aanvoelde.

In deze Review vindt je twee Livestreams, deze kunnen spoilers bevatten voor het begin van de game.

Het was al juichen als je eenmaal in de game zat, deze werd toen geteisterd met bugs en crashes, je kon amper spelen. Hierdoor hebben wij ook maar geen preview geschreven en gewoon gewacht op de volledige titel.

Nou daar is die dan, Anthem. Zoals elke game tegenwoordig kreeg ook Anthem een Day One patch, dit omdat het in de aanloop naar de release al beschikbaar was voor de Origin en Access leden, daaruit gebleken dat er toch al wat bugs in de game zitten. En dan heb ik het nog niet over de laadtijden gehad in Anthem. Ik ga ook meteen even het grootste euvel van de game benoemen dan hebben we dat alvast gehad. De game zit namelijk vol, maar dan ook echt vol met laadtijden. Ga je een grot in, laden, zit je in een party en je teammates zitten al bij het volgende checkpoint, je wordt erheen getransporteerd doormiddel van een laadscherm. De langste die we zelfs zijn tegengekomen was anderhalve minuut wachten. Het is voor mij echt bizar dat dit gebeurt, het haalt het complete tempo uit de game.

Dan hebben we nog de diverse bugs en crashes die de game rijk is, zo was ik net een party gejoined en we zouden net starten vanaf het fort en poef ik knal zo naar me Xbox Home screen, mijn game had zichzelf voor het gemak afgesloten. Dit gebeurde tijdens deze missie 2 keer, wat vrij irritant is. Dan heeft de game nog problemen met het ophalen van Pilot Data, hierdoor dien je weer opnieuw in te laden en ga je weer van laadscherm naar laadscherm. Ik kan niet bevatten dat een titel als Anthem met twee grote studio’s dit levert op de dag van release, de game voelt naar mijn idee nog niet af. Zo was de Online lobby, de Launch Bay( voor de Destiny fans zou dit te vergelijken moeten zijn met de Tower), voor mij een hel om uit te komen. Ik dropte er met mijn party en zij wisten via de grote deur naar het Fort te gaan en ik kan doen wat ik wil maar mijn knop komt niet tevoorschijn om naar het fort te gaan. Het opnieuw opstarten van de game en dan de verkeerde keuze maken door door te gaan met je game helpt ook niet. Dit geeft je dan weer de flinke laadtijden wat ook erg negatief werkt op de sfeer en het gevoel bij de game.

Buiten het laadtijden verhaal hebben we nog de loot in Anthem, in veel games is het killen van enemies essentieel om loot te vergaren. Deze loot helpt je dan weer verder om de vijanden de volgende keer makkelijker af te maken. Althans zo werkt het bij de meeste games. In Anthem gaat het compleet anders, tuurlijk vermoord je vijanden voor loot. Maar het grootste probleem zit hem in de loot die je ontvangt, deze is namelijk totaal niet boeiend. Het is niet te zien waarom een assault rifle nou beter is dan de andere, mits het level verschil echt aanzienlijk is, dan is er nog niet eens een cosmetische verandering zichtbaar. Het geeft dus niet echt een lekker voldaan gevoel bij het looten.

Erg jammer is ook dat het niet uitmaakt wat je doet, tegenkomt of vindt, er veranderd niet veel in de wereld, in vorige games van BioWare, zoals mass Effect, kon een dialoog met een persoon echt invloed hebben op de wereld eromheen. Het praten met sleutel personen in de game is eigenlijk niet boeiend en niet interessant, het duurt te lang, je dient een keuze te maken of meerdere, maar ik heb niet het gevoel dat het uitmaakt wat ik kies. Ik krijg daar na me missie of een item maar het doet niet met me of de wereld. Het nodigt niet uit om te praten met NPC’s anders dan nodig. Het is erg jammer dat dit ook niet meer is uitgediept, ik had ook liever gezien dat een locatie als Fort Tartis meer was omgetoverd tot online hub, dit zou het meer doen leven. Ik refereer weer naar een Destiny met de Tower, waar het leeft en bruist. Het voelt als een gemiste kans. Als ze dan ook het lopen hier iets verbeteren, waar dit soms toch nog wat stroperig aanvoelt, worden we allemaal blij.

Maar is de game dan echt helemaal niet leuk? Ja, natuurlijk is de game vet. Begrijp me niet verkeerd hoor de game is echt wel leuk om te spelen, soms ook uitdagend. Ik prefereer de missies op Hard uit te voeren omdat op Normal je toch soms het gevoel hebt erdoorheen de wandelen. Als we verder naar de gameplay van de game kijken, vanaf het punt dat je in je Javelin suit komt, is het genieten. De gevechten zijn echt van een ander niveau dan de rest van de game. Er zijn meerdere Javelins om uit te kiezen, elk met zijn eigen speelstijl. Het is ook echt even wennen als je wissel van Javelin. Het mooie is dat je hier gewoon tussen door kunt wisselen, zonder dat je de game opnieuw dient te beginnen, dit heeft het dan weer voor op een andere titel. Elk pak heeft 12 aparte abilities en krachten om uit te kiezen, je kunt zo echt je eigen javelin samenstellen die past bij jouw speelstijl. De Ranger is meer straight forward en easy to handle, dan hebben de Storm en Interceptor een kleine leervcurve, maar eenmaal door knal je de combos aan elkaar.  Helaas is het niet mogelijk je loadout aan te passen in het veld, een nieuw wapen dat je vindt meteen te equipen, dit dient allemaal in het Fort te gebeuren. Dit is erg omslachtig en tijdrovend. Ik hoop dat dit in komende updates aangepast wordt.  Gelukkig is het een zegen dat het vliegen met je Javelin zo strak en soepel werkt, van vliegen naar hover en weer terug werkt naadloos en is misschien wel het allerleukste aan de game. Het geeft je echt een Iron Man gevoel.

Goed, zonder dat je je wapens in het veld kan wisselen, speel je dit scenario beetje constant af, speel game, rond missie af, krijg nieuwe gear, laden naar the forge, nog even wachten, en dan naar Tarsis om weer een missie aan te nemen. Het is erg jammer dat na een missie er een afteller komt die je meteen uit de game klapt naar een overzicht scherm, ik zou graag zien dat ik meerdere missies na elkaar kan pakken. En zelf bepaal wanneer ik me XP of iets ophaal.

Ondanks alle problemen ligt er echt wel de potentie voor een strakke goeie titel. De game ziet er goed uit, de combat is geniaal en uitdagend neergelegd. Met soms echt uitdagende vijanden(Titans). Het is alleen zonde om te zien hoe er met deze game is omgegaan, hij voelt nu gewoon gehaast en nog niet af. Deze game heeft alles in zich om een top titel te worden. Maar dat is het helaas nu nog niet.