Home Gaming Alone in the Dark Review

Alone in the Dark Review

De Alone in the Dark serie stamt alweer uit de jaren 90 en de serie heeft deze week een nieuw deel gekregen voor de huidige generatie consoles. Na dat er verschillende oude titels in het survival horror genre weer reboots krijgen of remakes zoals Resident Evil is nu dus Alone in the Dark aan de beurt. Wij hebben de game uitgebreid mogen checken en hieronder lees je onze bevindingen van de reboot van Alone in the Dark!

Het verhaal van de game speelt zich af in en rondom de Derceto Manor. Derceto Manor is een landhuis waarin Jeremy Hartwood voor het laatst gezien is maar hij spoorloos is verdwenen. Het is dan tijd voor een privé detective en het nichtje van degene die verdwenen is om op onderzoek uit te gaan in Derceto Manor. Emily Hartwood ( gespeeld door Jodie Comer ) het nichtje van Jeremy Hartwood gaat op onderzoek uit samen met de prive detective Edward Carnby ( gespeeld door niemand minder dan David Harbour van Stranger Things ). Derceto Manor heeft alleen een rare voorgeschiedenis waar vele rituelen plaats hebben gevonden en er veel gebeurt is.

In het verhaal kom je er steeds meer achter nadat je vordert dat er rare entiteiten huizen in Decreto Manor. Het verhaal word verteld door middel van verschillende cutscenes, documenten en interacties met de bewoners. Ook zul je soms in een soort andere werkelijkheid terecht komen waardoor de realiteit even weg ebt. Uiteindelijk is het jou doel om weer de rust te brengen in Derceto Manor en het verhaal achter de verdwijning van Jeremy Hartwood te onderzoeken.

Het verhaal van de game is redelijk te noemen en verwijst ook op sommige punten naar de vorige delen in de serie. Gelukkig word dit er niet zo dik opgelegd dus je kan dit deel in de serie gewoon spelen zonder de originele delen gespeeld te hebben. Wil je de game volledig spelen en alles uit het verhaal halen wat erin zit dien je de game twee keer uit te spelen want je kan met beide karakters spelen en beide hebben een ander verhaal.

Helaas is er in de verhaal vertelling wel wat aan te merken en dat is de voice-acting. Als je grote acteurs hebt zoals Jodie Comer en David Harbour verwacht je wel dat zij deze karakters kunnen dragen. Helaas spat er bij beide niet veel emotie en inleving vanaf dit is natuurlijk een grote zonde.

Waar Harbour en Comer dus niet zo veel moeite lijken te doen voor de voice-acting lijkt dat bij de andere karakters dus dan weer wel zo. Verder heb je ook de geluiden in de game die precies doen wat je ervan verwacht. Deuren die kraken en bewegingen die je totaal niet verwacht maken de game erg spannend. Ook is de soundtrack van de game erg goed en zorgt voor een onheilspellend sfeertje op de momenten dat het moet.

Op grafisch gebied hoef je geen speciale dingen te verwachten. De performance mode bied je een goede 60fps en in de Quality mode speel je met 30fps maar wel 4K beeld. Wij hebben de game op allebei de mogelijkheden geprobeerd te spelen en merkten op dat het het fijnst is om de game te spelen in de Performance mode aangezien op 30fps de game veel stroever gaat lopen.

Op het gebied van gameplay werkt de game net zoals Resident Evil 4 Remake waarbij je dus over de schouder kijkt van het karakter waarmee je bezig bent. Soms moet je ook wapens gebruiken dit werkt ook niet helemaal soepel omdat je target alle kanten op gaat. Wat de game wel goed heeft gedaan zijn de puzzels. Ze zijn uitdagend maar ook weer niet te moeilijk dus voor iedereen haalbaar. De puzzels zijn vaak dat je onderdelen moet zoeken van een puzzel om die compleet te maken en daar dan weer een volledige constructie van te maken.

Je kunt in de game ook slaan maar dit hadden ze beter weg kunnen laten want dit werkt voor geen meter helaas. Je slaat en je vijanden lopen om je heen en slaan je kop in. Wanneer je zelf geraakt word ben je ook even compleet de besturing over je karakter kwijt dit is ook heel irritant.

Het verhaal en het strakke level ontwerp zorgen dat Alone in the Dark zorgt dat je de game wil spelen. Op technisch gebied is Alone in the Dark helaas nog niet helemaal foutloos. De puzzels zullen je wel even bezighouden en zijn leuk om te doen. Al met al is Alone in the Dark wel een leuke game maar geen hoogvlieger in zijn genre.