Home Featured Aladdin Review

Aladdin Review

Ik kan me nog herinneren dat ik als 5 jarig jongetje naar de bioscoop ging met mijn ouders naar mijn eerste Disney film en dat was toen Aladdin. De tekenfilm was toen fantastisch. Er zaten leuke liedjes in veel spanning en was erg goed ingesproken. Nu zijn we 27 jaar verder en heeft Disney ervoor gekozen om van het klassieke sprookje van Aladdin een real live action movie te maken. Zal dit goed gaan of niet je leest het in deze review van Aladdin.

Het verhaal gaat over een jonge jongen genaamd Aladdin ( gespeeld door Mena Massoud ) die een echte straat rat is en goed kan stelen en daar krijgt hij hulp bij van zijn aapje Abu. Hij ontmoet op een dag Jasmine ( gespeeld door Naomi Scott ) op de markt die kleine kinderen wil helpen op de markten dat valt niet bij iedereen in goede aarde. De twee krijgen al snel een band alleen weet Aladdin niks over Jasmine’s afkomst. Aladdin word door de hofvizier Jafar ( gespeeld door de Nederlandse Marwan Kenzari ) gevraagd om naar de grot der wonderen te gaan om daar een lamp op te zoeken. In die lamp vind hij een Genie ( gespeeld door Will Smith ) die hem gaat helpen op zijn avontuur.

Visueel

De film is prachtig gemaakt je kan zo goed als niet zien wat echt of nep is. De dieren zijn prachtig gemaakt, de omgevingen zijn prachtig en de kostuums zijn ook prachtig. Je kan zien dat dit voor Disney een mega project is waar veel voor is ingezet.

Acteer prestaties

Ik vond het acteerwerk van Mena Massoud ( Aladdin ) en Naomi Scott ( Jasmine ) goed te noemen maar als ik er een uit moet kiezen die de show steelt gaat mijn hart toch uit naar Will Smith ( Genie ). Ik moest zelf heel erg wennen aan Will Smith als Genie maar hij zet de rol echt heel goed neer. De rest vond ik zelf best tegenvallen. Marwan Kenzari ( Jafar ) vond ik zelf het minst geloofwaardig overkomen.

Geluid

De geluidseffecten zijn weer fantastisch zoals we van Disney gewend zijn en de liedjes van de karakters zijn ook goed ingezongen. Het voelt allemaal weer als vanouds aan.

1 op 1 kopie van de tekenfilm?

Het is lastig om van een klassieke tekenfilm een nieuwe real live action film te maken dus ik snap wel dat de keuze van Guy Ritchie is gevallen op veel namaken van het origineel maar het is toch een kwaliteit om dat perfect over te brengen. Als je de tekenfilm uit 1992 nog niet gezien hebt is het een fantastische film om naar toe te gaan. Heb je hem wel gezien merk je dat er veel gekopieerd is. Maar ja een klassieker vernieuwen is bijna onmogelijk.

Het verhaal van Aladdin blijft een tijdloze klassieker die Disney weer heel mooi heeft overgebracht naar het grote scherm als real live action film. Voor de nieuwelingen die de tekenfilm Aladdin nog nooit gezien hebben is het een fantastische ervaring maar heb je hem al gezien weet je precies wat er gaat komen. De prachtige liedjes die je bij blijven en de prachtige visuele effecten zullen je bijblijven net zoals het verhaal. Jammer dat de acteurs wat minder zijn op Will Smith na. Dus voor alle jonge kijkers die het origineel niet gezien hebben een prachtige aanrader voor de wat ouderen onder ons die het origineel wel hebben gezien is het wat minder