Er zijn onderhand al genoeg open wereld games gemaakt, elk met zijn eigen charme. Maar ik kwam er nog geen een tegen zoals Judgement. Een game vol met sfeer, daarbij ook goed gevuld met content.
Het hoofddeel van de game is het verhaal, dit alleen neemt al ongeveer 35 uur in beslag. Deze is daarbij ook nog eens goed in elkaar gezet. Het verhaal wordt neergezet als een standaard detective, moord mysterie, maar gaat al snel de hele andere kant op. De Yakuza komt bloot te liggen en heeft geen zin dat een PI zich ermee gaat bemoeien. Naarmate je verder komt ontrafelt het verhaal zich meer en nemen de twisten ook toe.
Om verder te gaan dient Yagami diverse taken te volbrengen. Dit kan zijn van een conversatie dialoog, een slot open maken, vliegen met een drone(wat toch knap lastig was in het begin), vechten, of andere zij activiteiten.
Verder is de manier waarop dit alles wordt gepresenteerd gewoon heerlijk, de cut scenes zijn door te spoelen, maar komen niet als irritant over. Ze worden goed in beeld gebracht en trekken je net even wat meer de game in.
Visueel gezien is de game echt top. De wereld is levendig en zit vol met details. Kamaurcho is niet veel meer dan een stadshart volgepropt met blokwoningen en winkels. Maar deze eenvoud doet precies wat het moet doen en is zo lekker vormgegeven dat het er goed uit ziet.
Overdag zie je de mensen om je heen wandelen naar hun werk, ze doen hun dagelijkse dingen. Alles is strak en duidelijk vorm gegeven, etalages geven al aan wat er te halen valt voor eten. Als de wereld dan om gaat naar het nacht leven komt de stad tot leven, het wordt gevuld met licht effecten.
Nachtclubs stralen alles uit met neon lichten, billboards staan vol te gloeien, er is genoeg te zien in deze wereld.
En als we dan kijken naar de bewegingen van je karakter, deze zijn zo lekker gemaakt. Het loopt allemaal vrij soepel, van wandelen naar sprinten. De overgang is gewoon goed gemaakt.
Wat heeft de game nog meer te bieden naar het hoofdverhaal en goeie graphics? Er zitten nog genoeg afleidingen in, veel van deze komen pas vrij nadat je enkele uren hebt gespendeerd in de game. De ontwikkelaars zien graag dat je eerst de game wat leert, eer je meer activiteiten krijgt. Hier valt iets voor te zeggen, ik heb dit als best prettig ervaren. Als een PI heb je niet enkel de hoofdmissie die je op dient te lossen, er komen nog meer missies bij. Het hoofdverhaal is vrij serieus van aard, als we dan kijken naar de zijmissies, hier kan je heerlijk even je afleiding vinden, deze bieden ook wel een goeie dosis humor. Er zijn aller soorten missies om te voltooien, er zijn ook vriendschapsmissies aanwezig, deze geven je de kans om vrienden te worden nadat je ze geholpen hebt. Naast de missie en de zijmissies, vindt je ook de nodige mini games. Zo zijn er bordspellen, casino’s waar je los kan gaan met poker en blackjack, arcade hallen( waar je gewoon klassieke Sega games kan spelen), een slag kooi voor honkbal en meer. Er is zoveel te doen in de game dat je eigenlijk tijd te kort hebt.
Okey, tijd om het vechten even te belichten. Want wat is een Yakuza game zonder de nodige gevechten. In Judgement is alles close combat, lekker beat ‘em up. Het is makkelijk om te leren, er zijn twee basis aanvallen, blokken, een lock knop en dan nog wat combos. Het verschil zit hem in de gevechtstijl die je kan hanteren, zo heb je er 1 voor groepen en 1 voor de 1 op 1 gevechten. Let wel even op welke je aan hebt staan.
Als extra kan je de meeste items in de wereld op pakken om te gebruiken in een gevecht. Naast dat je deze kan oppakken kan je ook de vijand er tegen aan gooien. Het resultaat is dan ook dat de spullen echt stuk gaan, het is er dus allemaal niet voor niets. De grootste lol ga je zeker hebben met de finishing moves. Na flink wat klappen uit te delen is je balk vol gelopen en heb je de mogelijkheid een finish uit te voeren. Dit kan vaak door de tegenstander vast te pakken of door het oppakken van een object. Nou deze acties zien er niet enkel gruwelijk uit, maar zijn ook nog eens super effectief. Deze gevechten vervelen niet snel. Soms kom je op straat wat thugs tegen die ruzie zoeken, waar ik in andere games soms zou door rennen, is het hier gewoon even lekker beuken.
We kunnen er vrij simpel over zijn, Judgement staat zeker zijn mannetje. Het verhaal is goed en kijkt lekker weg, de wereld leeft en bruist. En de gevechten, deze zijn zo strak en goed dat het gewoon nergens gaat vervelen. Je hopt van gevechten naar een achtervolging, naar wat speurwerk. Je voelt je soms echt even een detective.