Soms zijn het de kleine dingen in het leven die het verschil maken. Ik hou echt wel van een dinertje in een goed restaurant, maar mij maak je vaak blijer met een patat met. En een broodje kalfskroket. Voor mij hoeft het allemaal niet zo groots en uitgebreid. Zo speel ik graag AAA-games van grote ontwikkelaars en uitgevers, maar ‘kleine’ indie-games weten mij soms net even wat meer te raken. Etherborn lijkt zo’n game te gaan worden, waar ik nog wel een tijdje van na kan genieten.
Abstracte bollen
De opzet van het spel lijkt op het eerste gezicht wat simpel. Je kunt lopen, rennen en springen en je doet dat in een abstracte omgeving. De camera staat wat ver weg, waardoor je veel van de omgeving ziet en jouw character lijkt daarin wat klein. Laat dat nu net de bedoeling zijn van de makers van het spel. Je voelt je klein in een vreemde nieuwe wereld met vreemde regels. Zo kun je lopen op muren en plafonds, als je maar de juiste weg bewandeld. Hierdoor verander je het perspectief van de puzzels en platformen.
In de levels liggen speciale bollen die je moet verzamelen. Met die bollen kun je bepaalde mechanismes aansturen. Zo heb je bijvoorbeeld twee bollen nodig om een brug te maken naar de andere kant van het level. Door je perspectief (en daarmee je wereld) te laten draaien, kun je op plekken komen die daarvoor onbereikbaar leken. Zo puzzel je door de wereld heen, terwijl een stem soms prachtige filosofie vertelt (of wereld-verbeterende onzin; het is maar net hoe je politiek gezien in de wereld staat).
Escher-achtige omgevingen
Dit is geen game die je even snel tussendoor moet spelen, maar ik raad je aan om er een echte ervaring van te maken. Zet een goede hoofdtelefoon op, maak de kamer donker en zorg ervoor dat niemand je kan storen. De kracht van Etherborn is namelijk de sfeer van de game. Samen met het geluid en de Escher-achtige omgevingen, tovert de game je in een heerlijke ’trip’. Een gevoel die maar weinig AAA-games bij je opwekken en dat hoeft ook niet. Als er teveel van dit soort games zijn, dan was Etherborn niet zo bijzonder geweest.
Gamen én mediteren
De graphics zijn mooi, al komt dat vooral vanwege de vreemde, kleurrijke omgevingen, die niet zouden misstaan in een heerlijke droom. De muziek is lekker relaxt en draagt bij aan de abstracte sfeer van de game. Na een drukke dag duik ik graag in Etherborn, omdat ik dan heerlijk tot rust kom door de combinatie van muziek en abstracte beelden. Op deze manier kun je tegelijk gamen én mediteren.
Ontwikkelaar Altered Matter bestaat uit vier medewerkers die een Master hebben in Game Design. Na hun studie zijn ze aan de slag gegaan met hun ideeën en een paar jaar later is Etherborn het resultaat. De game is nog niet klaar, maar ik kan niet wachten op wat men nog meer aan ons gaat laten zien. De vraag is wel of het concept misschien wat te beperkt is voor een volledige game, maar ik laat mij graag verrassen door de makers.
De preview speelde ik op de PC, maar Etherborn komt ook naar Xbox One, Playstation 4 en Nintendo Switch. Wanneer de game uit gaat komen is nog niet bekend.