Ubisoft heeft nog niet veel officiële details onthuld over Assassin’s Creed Codename Red (inclusief een definitieve titel), de volgende hoofdserie in de vlaggenschipfranchise van het bedrijf, hoewel er door lekken steeds nieuwe informatie over de titel blijft opduiken. Een nieuw rapport gepubliceerd door Insider Gaming’s Tom Henderson heeft meer licht geworpen op het spel.
Naar verluidt is Codename Red van plan om een nieuwe ontwikkelingspijplijn voor de franchise op te starten, dankzij een geüpgradede versie van de Anvil-engine (die sinds het begin door Assassin’s Creed is gebruikt), genaamd Anvil Pipeline. In zijn geüpgradede vorm zal de engine alle studio’s die aan de franchise werken toestaan om “vanuit één verenigde tak” te werken. De nieuwe engine zal ook toekomstige afleveringen zien die gebruik maken van ray-traced globale verlichtingen en virtuele geometrie.
Aan de gameplay-kant is een van de belangrijkste elementen van de ervaring volgens het rapport de basisbouw. Omschreven als een “grote evolutie” van het Settlement bouwsysteem in Assassin’s Creed Valhalla uit 2020, zal Codename Red spelers zien bouwen en uitbreiden van een nederzetting bekend als de Hideout, wat zal inhouden dat ze verschillende gebouwen kunnen bouwen op plekken naar keuze, het interieur en exterieur van elk gebouw kunnen aanpassen, en meer.
Ondertussen zal Assassin’s Creed Codename Red, dankzij de nieuwe engine, naar verluidt ook een aantal van zijn kerncomponenten herzien, waaronder animaties en het parkoursysteem, terwijl het ook een nieuw, dynamisch dag/nachtsysteem implementeert. Aan de gevechtskant zal het spel volgens Henderson’s rapport voortbouwen op de mechanica van Valhalla, maar ook een zwaardere nadruk leggen op gore, inclusief onthoofdingen.
Het rapport voegt eraan toe dat het spel “in de komende maanden” zal worden onthuld. Eerdere rapporten hebben beweerd dat een aankondiging gepland staat voor mei, met een release gepland voor eind 2024. Vorige maand zei Ubisoft dat het spel voor april 2025 uit zou zijn.
Volgens eerdere rapporten zal Assassin’s Creed Codename Red, dat zich afspeelt in het feodale Japan, twee speelbare protagonisten hebben – een shinobi en een samoerai – en een grotere focus introduceren op stealth-mechanica geïnspireerd door de Splinter Cell en Hitman franchises. Het spel zal ook de live service hub van de serie, Assassin’s Creed Infinity, opstarten.