Home Gaming Endless Dungeon review

Endless Dungeon review

by Sven

Vorige maand was een drukke maand voor ons bij That’s Gaming met al het game geweld wat er was. Soms vergeten we dan ook dat er ook wat kleinere games uitgegeven worden zoals Endless Dungeon, uitgegeven door SEGA en gemaakt door Amplitude Studios. Endless Dungeon is een rolguelike twin-stick shooter met een laag strategie, waardoor Endless Dungeon niet alleen roguelike fans zou moeten aanspreken, maar ook dus strategie fans. Mensen die geintresseerd daarin zijn hoeven gelukkig zich geen zorgen te maken waarop de game beschikbaar is, want de game is beschikbaar op PC, PS5, PS4, Switch, Xbox Series X|S en Xbox One. Wel is de vraag of Endless Dungeon een goede aanschaf is tijdens dit geweldige gamejaar…

In Endless Dungeon is elke deur een kritiek beslismomenten. Het spel daagt je namelijk uit om elke keer weer een weloverwogen keuze te maken welke deur je opent in het ruimtestation waarin de game zich afspeelt. Het spannende eraan is dat achter elke deur monsters schuilen die soms prima te verslaan zijn, maar soms ook totaal niet te verslaan zijn. Het zorgt voor een spannende keuze die je missie kunnen maken of breken. Deze formule is natuurlijk al langer bekend in roguelike games zoals Hades, maar deze benadering werkt simpelweg gewoon erg goed, omdat je niet weet wat je tegen gaat komen in een bepaalde run. Het geeft een gevoel van onvoorspelbaarheid, wat veel games tegenwoordig niet meer kennen. Het spel draait verder om het escorteren van een kristalrobot naar verschillende uitgangspunten, het doel is dan ook om die robot uiteindelijk zijn zijn doel te krijgen. Terwijl je dit doet, komen er dus golven van vijanden op je af. in het begin zal je veel doodgaan, maar uiteindelijk zal je steeds sterker en strategischer worden om uiteindelijk de Endless Dungeon te verslaan.

Als speler moet je voorzichtig omgaan met drie soorten resources. Wetenschap, industrie en voedsel. Deze drie zijn cruciaal voor het bouwen en upgraden van verdedigingen en het verbeteren van je eigen vaardigheden. Het management van deze resources vraagt dat jij verder denkt dat 1 run en dat je strategisch plant om zo zelf beter te worden, maar dat de verdediging ook als een huis staat. Als je steeds op korte termijn plant, dan zal Endless Dungeon ook echt eindeloos aanvoelen.

Verder kent de game acht unieke karakters waardoor de game een bizar grote variëteit biedt aan speelstijlen en strategieën. Elk personage heeft zijn eigen unieke vaardigheden, waardoor gamers kunnen experimenteren met verschillende opstellingen die jij succesvol kunnen maken. Ook deze extra strategische laag geeft Endless Dungeon een dynamische ervaring, waarbij elke keuze invloed heeft op de gameplay. Het voelt allemaal als een geheel.

Het vechten in Endless Dungeon zal voor vele gelukkig herkenbaar aanvoelen als je dit soort games gewend bent. Vijanden hebben verschillende zwakke punten die je weer kan exploiteren met de juiste wapens en de juiste strategieën. Verder is he plaatsten van je torens essentieel, alleen had ik daar wat meer bewegingsvrijheid in willen hebben. De torens kunnen alleen geplaatst worden op vaste locaties, waardoor dit gedeelte een stuk minder strategisch aanvoelt dan de punten die wij hierboven hebben genoemd.

Waar Endless Dungeon vooral in uitblinkt is hoe geweldig de game eruit ziet. De omgevingen zijn levendig en gedetailleerd die je het gevoel hebben dat de gangen en ruimtes in dit ruimtestation ook echt koud en kill zijn. De personages zien eruit alsof ze zo uit een stripverhaal stappen met allemaal hun eigen persoonlijkheid, wat een geweldige levendigheid toevoegt aan de game. De hubwereld is verder een rustige oasis waar je rustig je strategieën en je volgende runs kan plannen, terwijl het toch de sfeer houdt die de game in het ruimtestation je probeert te geven.

Het klopt dat wij flink positief zijn over Endless Dungeon, maar toch zijn er ook een aantal punten van kritiek. De AI van de vijanden zijn vaak veel te eentonig, wat leidt tot repetitieve gevechten. Dit gevoel sluit dan ook niet aan bij de rest van de game, want de gevechten halen je dus eigenlijk uit het gevoel van de gehele tijd strategisch bezig moeten zijn. De eerste keer is het leuk om te kijken naar de zwakke punten van tegenstanders, maar vaak si het niet nodig om je tegenstanders te verslaan. Verder is het ritme van de game redelijk afwisselend, wanneer je in een game zit voelt de game redelijk snel aan, maar omdat je steeds moet terugkeren naar de hubwereld om je torens te upgraden en je zelf ook, voelt het soms als een uitgesteld einde, vooral in de singleplayer modus.

Endless Dungeon is on onze ogen een ambitieuze game dat gamers uitnodigt om hun tactische vaardigheden te testen in een unieke mix van gamegenres. Het biedt een boeiende gameplay-ervaring die zowel fans van actie, strategie en roguelike games zullen aanspreken. Endless Dungeon blinkt uit in het aanbieden van een strategische uitdaging, waarbij je moet letten op de dynamiek in je team, echter is de AI vaak wat te eentonig en voelt de game soms te langzaam aan afwisselend aan de gameplay momenten. Toch raden wij deze game aan voor gamers die houden van Roguelike games die het net even over een andere boeg gooien.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x