761
De aarde is in gevaar. Kwaadaardige krachten bedreigen de wereld zoals wij die kennen, en alleen een klein team van helden kan de wereld redden. Met de volgelingen van de vijand die dichterbij komen en onschuldigen die in gevaar zijn, moeten deze helden samenwerken om de plannen van de schurk te stoppen en de wereld te redden. Maar kunnen ze dat op tijd doen? Fantasy Flight Games presenteert met trots Marvel D.A.G.G.E.R., een gloednieuw coöperatief bordspel met iconische helden en schurken uit de Marvel comics! In dit spel voor één tot vijf spelers kruip je in de huid van een van de 20 helden en race je over de hele wereld om missies te voltooien, vijanden te bestrijden en het op te nemen tegen de nemesis. Gebruik de kracht van verschillende heroïsche aspecten die passen bij je ideale speelstijl, maak strategische combo’s met je medehelden en wacht op het perfecte moment om je ultieme vaardigheid te ontketenen. Werk samen met je bondgenoten en neem het op tegen wereldwijde bedreigingen van enkele van Marvel’s gevaarlijkste schurken! |
Verzamel het team |
In dit spel staat “D.A.G.G.E.R.” voor “Defense Alliance for Global and Galactic Emergency Response”. De onderdelen “Alliance” en “Emergency Response” zijn de drijvende kracht achter de manier waarop het spel wordt gespeeld. De focus van het spel ligt op het samenwerken met je medehelden om crisissen over de hele wereld op te lossen en jezelf op tijd te versterken om het tegen de nemesis op te nemen. En wat is de beste manier om samen te werken in een spel als dit? Eén woord: combo’s! |
De team-up track en combo tokens Er zijn twee soorten combo tokens: empowered tokens en primed tokens. Wanneer een held “empowered” wordt, kan hij later zijn “empowered token” weggooien om een succes toe te voegen aan elke attribuuttest die hij uitvoert (spoiler alert: je zult veel van die tests uitvoeren). Als een vijand “geprimed” is, kan een held die die vijand aanvalt een geprimed token weghalen om één succes toe te voegen aan het aanvalsresultaat (wat meer schade betekent). Niet slecht, toch? Maar dat zijn slechts de meest eenvoudige mogelijkheden voor deze tokens. Het blijkt dat de helden nog veel meer kunnen! Elke held heeft minstens één “combo ability” die ofwel een empowered token op zichzelf of een primed token op een vijand vereist om te activeren. Het activeren van deze combo abilities heeft een extra voordeel: het opschuiven van de team-up track. De team-up track is een middel dat door alle helden wordt gedeeld en wordt gebruikt om “team-up abilities” te betalen, de sterkste abilities in het arsenaal van elke held (waarover later meer). |
Dit zijn slechts 6 van de 20 helden waaruit je kunt kiezen. Over helden gesproken, er zijn er 20 om uit te kiezen. Deze zijn verdeeld in 10 paren die worden weergegeven door dubbelzijdige heldenvellen. Elke held in een paar heeft vergelijkbare krachten en/of diepe banden met elkaar, maar zelfs als hun krachten vergelijkbaar zijn, kan hun speelstijl heel verschillend zijn! |
Zo heeft de held Black Widow (Natasha Romanoff) verschillende tactische vaardigheden die de actie-economie van de helden aanzienlijk kunnen versnellen. Met haar Quinjet ability kan elke held drie plaatsen bewegen, en met haar Martial Mastery combo ability kan ze profiteren van een primed token op een vijand terwijl die vijand daarna voor een andere held primed blijft. Black Widow (Jelena Belova) richt zich meer op de aanval. Haar Ambush ability laat haar haar “defiance” status gebruiken om te vechten in plaats van haar aanvalskracht en geeft haar bonusdobbelstenen onder bepaalde omstandigheden, terwijl de Counterattack combo ability haar zware schade laat uitdelen als reactie op een geprimede vijand die haar aanvalt. Beide helden gebruiken de naam “Zwarte Weduwe”, maar ze werken elk op een heel andere manier! |
Op soortgelijke wijze hebben we de helden Daredevil en Elektra. Hoewel ze geen gezamenlijke heldennaam hebben, zijn ze toch nauw aan elkaar verwant. Toch spelen ze beiden weer anders. Daredevil is een specialist die zich richt op controle en reactie, waarbij hij zijn Sentinel ability gebruikt om vijanden te onderscheppen en de combo ability Acute Senses gebruikt om ervoor te zorgen dat hij op kritieke momenten slaagt. Elektra werkt ondertussen als een zelfvoorzienende schadeveroorzaker die zichzelf kan versterken met Instinct en haar twee combo abilities, Mind Games en Manipulate, kan gebruiken om vijanden zichzelf en elkaar schade te laten toebrengen. |
Als de helden zo’n verschillende speelstijl hebben, waarom zitten ze dan in paren? Het antwoord daarop is tweeledig: strategie en ondersteuning! Elke held begint het spel met twee vrijgespeelde supportkaarten, die ze delen met hun “partnerheld” aan de andere kant van hun blad. Bijvoorbeeld, zowel Spider-Man (Peter Parker) als Spider-Man (Miles Morales) beginnen het spel met de Spider-Sense en Web-Shooter support in het spel. Hoe elke Spider-Man deze supports gebruikt hangt af van wie je speelt, maar je hebt ze altijd als je een Spider-Man speelt. Elke held heeft echter ook een specifieke unieke support die tijdens het spel moet worden vrijgespeeld. Deze unieke support kan normaal gesproken alleen worden gebruikt als je de bijbehorende held speelt; dit betekent dat alleen Spider-Man (Peter Parker) de Aunt May support kan gebruiken, terwijl alleen Spider-Man (Miles Morales) onder normale omstandigheden The Champions kan gebruiken. |
Voordat we verder gaan met de helden, is er nog één ding dat we moeten bespreken. Herinner je je de team-up abilities waar we het eerder over hadden? Die hebben de vorm van een speciale kaart die, net als bij de niet-unieke supports, wordt gedeeld door beide helden in een paar. Je krijgt toegang tot je team-up ability door genoeg charges van de team-up track uit te geven om hem op zijn “actieve” kant te zetten. Als je klaar bent om het te gebruiken, kun je de kaart “uitputten” (terugdraaien naar de inactieve kant) om het effect te activeren. Zoals gezegd zijn de team-up abilities krachtige effecten die het verloop van het hele spel kunnen veranderen; met de Spider-Man team-up ability Into the Multiverse bijvoorbeeld kan elke held onmiddellijk de unieke ondersteuning van zijn partnerheld krijgen (iets wat je normaal niet kunt doen), zonder dat je die eerst hoeft vrij te spelen! |
Aspecten van het heldendomDe helden bieden op zichzelf al genoeg strategische diepgang, maar er is nog een andere keuze die je moet maken wanneer je beslist als wie je wilt spelen: de keuze van het heldenaspect. |
Je kunt kiezen uit zes aspecten, elk aspect geeft je toegang tot dezelfde basisacties: bewegen, vechten, uitdagen en rusten. We zullen vandaag niet in detail ingaan op de ins en outs van de acties, maar je zult merken dat elk aspect bepaalde voordelen heeft voor bepaalde acties. Met het aspect Agressie kun je bijvoorbeeld een beetje schade uitdelen na het bewegen, en het versterkt ook je vechtacties (uiteraard) door je extra successen te geven. |
Het aspect Determination richt zich op het slagen van overweldigende kansen. Je vecht- en trotseeracties kunnen worden versterkt door extra dobbelstenen te gooien, en je kunt zelfs dobbelstenen opnieuw gooien om je kansen op het slagen van een cruciale test te vergroten. Elk aspect heeft een andere focus, en die focus kan je speelstijl bijna net zozeer bepalen als je gekozen held. Met 20 helden en zes aspecten zijn dat 120 verschillende combinaties om mee te experimenteren, wat betekent dat je na je eerste spel veel zult hebben om naar terug te keren! |
Een wereldwijde bedreigingMet al deze middelen tot hun beschikking, moeten de helden in Marvel D.A.G.G.E.R. het opnemen tegen een aantal uitdagende bedreigingen. Enter: de nemesis |
Terwijl jij en je medehelden de wereld rond racen om crisissen (in het spel “missies” genoemd) op te lossen, reist de nemesis de wereld rond om ze te veroorzaken! En hoewel je de nemesis op elk moment kunt aanvallen, kun je hem niet tegenhouden tot de uiteindelijke confrontatie. Het beste wat je tot dan kunt doen is ze tegenhouden en ze ervan weerhouden hun doel te bereiken. Elke nemesis heeft verschillende manieren om de helden in de problemen te brengen. Zo kan Loki Laufeyson de helden uit hun kracht halen en ze in een hinderlaag lokken met Illusory Foes. Elke nemesis heeft zijn eigen kenmerkende handlanger (die van Loki is de eerder genoemde Illusory Foe), maar hij wordt ook vergezeld door een groep vijanden die van spel tot spel kunnen verschillen. Dat Loki samenwerkt met Frost Giantsis misschien thematisch, maar wat als hij in plaats daarvan Hydra Soldiers aanvoert? |
Naast zijmissies die tijdens het spel kunnen ontstaan – zoals Simmering Unrest en Spreading Chaos – moeten helden de unieke missies van de nemesis voltooien om de uiteindelijke confrontatie te bereiken. Elke nemesis-missie heeft twee uitkomsten: succes of mislukking. Als de helden erin slagen de missie te voltooien, verzwakken ze de nemesis, waardoor de uiteindelijke confrontatie iets gemakkelijker wordt. Als ze echter falen, wordt de nemesis tijdens het eindgevecht sterker. Als alle drie de nemesis-missies zijn voltooid, begint de uiteindelijke confrontatie! Er zijn vier verschillende tegenstanders in Marvel D.A.G.G.E.R. We gaan later dieper in op wie de andere drie zijn en wat de uiteindelijke krachtmeting inhoudt, dus blijf op de hoogte! |
De wereld redden, één wijk tegelijkMarvel D.A.G.G.E.R. is een spannend spel vol teamwork, actie en strategie, met veel herspeelbaarheid en een all-star cast van Marvel’s grootste helden. Kijk uit naar meer informatie over dit spel in de komende maanden. Denk jij dat je hebt wat nodig is om de wereld te redden? Kom erachter wanneer Marvel D.A.G.G.E.R. in juni uitkomt! |