Home Gaming UFC 3 Review

UFC 3 Review

UFC wordt met het jaar steeds populairder. UFC was eerst een sport wat gericht was op de Amerikaanse markt en wat Europese markten, maar tegenwoordig is het een globaal fenomeen. Met elk jaar worden de UFC games ook steeds populairder en dat komt eigenlijk door maar een man en dat is Conor McGregor. Daarom staat hij ook dit jaar weer op de cover met zijn twee titles (waarvan hij er al 1 kwijt is) en moet hij zorgen voor een groter bereik. Maar is de game ook een stuk beter dan UFC 2? Is de stand up game verbeterd en is de ground game nou dieper dan normaal? Lees het hieronder!

Vecht als McGregor, maar vecht op de grond als een stijve hark

Een van de speerpunten van UFC 3 is de vernieuwde stand up game. In UFC 3 is dit namelijk helemaal op de schop gegaan. In UFC en UFC 2 was het meer een blok spel en wachten tot je de tegenstander kon pareren. Nu is het omgetoverd naar een stijl waarin je niet meer kan pareren, maar dat je aanvallen moet ontwijken, blokken en vanuit de juiste hoek moet slaan. De stand up game voelt veel meer als een echt UFC gevecht. Het voordeel is dat het spel meer draait om timing dan ooit tevoren, maar dat er ook een hele tacktiek bij komt kijken. In het begin was mijn character na 1 ronde al helemaal uitgeput, maar door veel te spelen kwam ik erachter hoe ik meer rondes kon doorkomen en zelfs mijn tegenstander kon uitputten. De stand up game is ontzettend verbeterd en voelt niet meer stijf aan, maar meer als een vrije manier van vechten, waarin jij zelf kan bepalen of jij het fijner vind om te blokken of om te ontwijken.

Waar de vrijheid bovenaan staat bij de stand up game, is er bij de ground game weinig tot niks veranderd. De ground game blijft beperkt tot de stick de juiste kant opduwen en verdedigen in een vage manier. Vaak probeer ik de moves van mijn tegenstander te verdedigen op de grond, maar duw ik blijkbaar de verkeerde kant op met mijn stick, maar ik krijg geen enkele feedback met wat ik fout doe. Ik merk dat ik daar wel gefrustreerd om raak, omdat ik blijf proberen om het gevecht staande te houden om me maar niet met het ground game bezig te houden. Het contrast is zo ontzettend groot tussen de stand up en de ground game, waardoor het jammer is dat EA niet een paar maanden langer in de game heeft gestopt om ook de ground game op de schop te nemen.

Wel zit er een enorme leercurve aan deze game. Ik kan mijzelf toch wel beschouwen als een ervaren UFC 2 speler die online games redelijk vaak won en op het hoogste niveau speelde tegen de AI. Toch had ik moeite met het winnen van potjes op het makkelijkste niveau van UFC 3. Tuurlijk is dit gewenning, maar dit heeft toch wel een paar dagen geduurd, voordat ik eindelijk door had wat ik moest doen. Voor een nieuwe gamer, die net in de franchise stapt, kan de game denk ik best nog wel intimiderend zijn. Je merkt dat de game meer gebouwd wordt voor fans van de sport en minder voor de casual gamer (ook al zit er een knockout mode in, die zo casual als wat is). Gelukkig zijn er practice modes, maar daar werd ik ook niet heel veel wijzer van. Je zal dus wel tijd moeten stoppen in deze game, anders is het ontzettend frustrerend als je keer op keer knockout gaat.

De game ziet er weer fantastisch uit

Een van de grote pluspunten van de UFC franchise is dat de game er gewoon geweldig uitziet en dat nog op de oude engine. UFC is namelijk een van de EA games die nog niet is overgestapt op de Frostbite engine. En toch ziet de game er geweldig uit. Keer op keer geniet ik van het zweet dat afdruipt van de vechters hun lichaam als ze in ronde 5 nog keihard knokken voor de titel. Geniet ik van het uitlopende bloed uit een wenkbrauw of uit een neus als jij je tegenstander helemaal tot het uiterste neemt. Het is op een of andere manier fascinerend om te zien hoe deze game omgaat met het toedelen van schade. Elke rake klap lijkt wat te veroorzaken. Of het nou een klap op een wang is of een rake schop op iemand zijn lichaam. Alles lijkt schade toe te dienen en ook schade die je blijft zien, door het hele gevecht heen.

Daarnaast voelt de game ook heerlijk, het publiek reageert op elke rake klap die je uitdeelt en worden helemaal gek als zij denken dat het gevecht bijna tot een einde komt. De commentators daarin tegen, vallen ernstig tegen. Joe Rogan heeft dezelfde lijnen als in UFC 2 en volgens mij heeft hij weinig tot geen nieuwe lijnen opgenomen. Toch wordt hij bijgestaan door een nieuwe commentator, waardoor het lijkt alsof zij totaal niet op elkaar ingespeeld zijn en soms irriteer ik mij meer dan dat ik geniet van het commentaar, wat juist zo goed zou moeten zijn bij een sport zoals UFC.

Greatest of All Time

In UFC 3 zit weer een Career Mode die een einde moet maken aan de saaie Career Modes uit UFC en UFC 2. In UFC 3 moet je namelijk eerst een naam voor jezelf maken in the World Fighting Alliance, waar je gevechten moet winnen om de aandacht te krijgen van Dana White. Uiteindelijk komt Dana White je opzoeken en beslist hij of je direct naar de UFC gaat of eerst jezelf nog moet bewijzen in The Ultimate Fighter. Ontzettend tof dat EA twee verschillende lijnen naar de UFC heeft uitgezet. Daarna krijg je steeds een rivaal toegewezen waarnaar jij jezelf moet toewerken. Je neemt wat gevechten aan, je gaat trainen (allemaal gesimuleerd, wat is dat fijn zeg!), je gevecht promoten, je leert nieuwe moves of je spart om je tegenstander beter te leren kennen. De wereld om het gevecht heen is een stuk dieper dan voorgaande games, maar alsnog heel erg oppervlakkig en het heeft alleen maar effect over hoe de hype is van je opkomende gevecht (hoe hoger, hoe meer fans je krijgt) of dat je al tussendoor fans erbij krijgt. Wel zijn de UFC Minute momenten erg leuk om te zien, waarin Megan Olivi je vertelt wat er komen gaat. Na 3x de Career Mode gespeeld te hebben kwam ik er wel achter dat dit elke keer weer dezelfde filmpjes zijn, dus voor de eerste keer zijn ze leuk, daarna zijn ze niet zo spannend meer. Career Mode is ontzettend leuk om te doen en ook vernieuwend als je het de eerste keer speelt, maar heeft weinig tot geen replay waarde (behalve als je door elke weightclass gespeeld wilt hebben).

Ultimate Team, Online en andere modi

Laten we het eerst is hebben over Ultimate Team, want in elke sport game van EA zit een bepaalde vorm van Ultimate Team waar EA hoopt dat je wat extra geld uit geeft om zo je perfecte vecht team op te stellen. Ultimate Team in UFC 3 is voor mij gewoonweg niet interessant, omdat je vooral merkt dat je team alleen beter kan worden als je nieuwe pakketjes opent in de hoop dat daar Conor McGregor in zit. Tuurlijk kan je ook met in game geld (wat je kan verdienen door online potjes te spelen) die pakketjes kopen, maar het duurt ontzettend lang voordat je een keer een pakketje hebt. Je bent veel sneller geneigd om je portemonnee open te trekken en zelf pakketjes te kopen, zodat je sneller beter en sterker kan worden, want het is ontzettend frustrerend om met je bronze poppetje tegenover iemand te staan die met Tony Ferguson of Conor McGregor speelt.

Online is gewoon ontzettend leuk en de plek waar je ook de uitdaging moet zoeken. Online kan je lekker spelen, zonder al de poespas van Ultimate Team en daar kan je simpelweg beslissen wie de beste is. Online blijft een uitdaging, omdat veel mensen online gewoon ontzettend goed zijn, dus ik raad je ook aan om pas na uren oefenen een keer online te proberen, want anders kom je van een koude kermis thuis.

Daarnaast heeft EA ook de Knockout Mode laten terugkeren, maar deze keer met commentaar van Snoop Dogg en toen ik dat eerst las was ik erg sceptisch, maar uiteindelijk had ik gehoopt dat er een mogelijkheid was dat hij alle wedstrijden zij becommentariëren. Het lijkt namelijk alsof Snoop Dogg een jointje teveel op heeft en serieus ontzettend opgewonden is om iemand neergeslagen te zien worden. Plus, je hebt in deze game mode geen mogelijkheid tot ground game, waardoor je ook nog is je stand up kan verbeteren! Tevens kan dat ook in de stand up online game mode, die naast Knockout mode ook nog bestaat.

UFC 3, a mixed bag.

UFC 3 is niet de knockout waar ik op gehoopt had, maar het is wel een game die ik met plezier oppak om te spelen. De stand up game is zo ontzettend veel verbetert ten opzichte van voorgaande delen, dat het wel als een totaal ander spel voelt. Maar daartegenover staat dan weer dat de Ground Game helemaal niks verbetert is en je eigenlijk gewoon niet op de grond wilt terechtkomen.

De graphics zijn dit jaar weer van een hoog niveau, maar toch ben ik benieuwd wat deze game voor potentie heeft als het op ene nieuwere engine overstapt.

Career Mode G.O.A.T. is verbetert ten opzichte van deel 1 en deel 2, maar toch komt het soms nog wat te kort, omdat het gewoon nog te oppverlakkig is soms. Ik zou zo graag nog meer controle willen hebben over het aspect buiten de gevechten. Ik wil de Weigh Ins bijwonen, persconferenties doen met spraakkeuzes. Zodat je echt een gevecht helemaal kan hypen zoals je wilt.

De teleurstelling van deze game is naast de ground game toch wel Ultimate Team. Ik kan er gewoon geen plezier aan beleven, terwijl ik dat wel kan bij een game als FIFA. Ultimate Team zit gewoon raar in elkaar en heeft weinig andere mogelijkheden dan je vechters zo sterk mogelijke moves geven of ervoor zorgen dat je een geweldige fighter kan packen. Gelukkig is er wel een online mode waar je jezelf kan ontdoen van al de Ultimate Team nonsens, waardoor online tenminste wel speelbaar is. Maar Ultimate Team voelt als een geldkoe, maar  wel een slecht uitgewerkte.

UFC 3 is een heerlijke vechte game voor elke fan, maar is verbetert op veel gebieden, maar is ook nog steeds aan het stilstaan op andere gebieden, dus is vooruitgang en stilstaan toch vooruitgang? Absoluut! Maar het contrast met de plekken waar geen vooruitgang is geboekt, is wel ontzettend groot.