zondag , 24 september 2017

Review: Lego Worlds

Hoe zou jouw ideale LEGO wereld eruitzien? Complete chaos of een perfect gebouwde stad? Lego Worlds moet jou die vrijheid geven. De vrijheid om een ideale wereld te maken van LEGO. Dus, wij hebben het kind uit ons gehaald, de digitale lego blokjes klaargelegd en wij zijn helemaal gaan zitten om een ideale LEGO wereld te maken. 

De eerste gedachte die ik had was dat LEGO World een soort van minecraft was. Vooral bouwen en bouwen zonder een doel. Echter gooit Travellers Tales het deels over een andere boeg. LEGO Worlds is een open wereld game in de breedste betekenis van open wereld. Het doel van de game is om de Meesterbouwer te worden. Je moet hiervoor meerdere locaties bezoeken in de vorm van planeten die weer gouden LEGO blokken in zich hebben. Deze moet je weer verzamelen. De gouden LEGO blokken zijn altijd belangrijk geweest voor LEGO games en ook deze keer geeft Travellers Tales ons weer dit oude en vertrouwde gevoel.

Te makkelijk en soms te vervelend. 

De gameplay is erg simpel en het doel van het spel ook. Je moet dus gouden blokken verzamelen en dat doe je door middel van het uitvoeren van kleine missies. Deze missies zijn in principe makkelijk te voltooien en daarin merk je dat de gameplay vooral gericht is op jongere spelers. In LEGO Worlds kan je namelijk gemakkelijk de omgeving verkennen om zo alle spullen uit dat scangebied in je inventory te stoppen. Het wordt je allemaal erg gemakkelijk gemaakt als speler. Tuurlijk het is handig om al die attributen te hebben om uiteindelijk je eigen wereld vorm te geven, maar is het niet leuk om zelf onderzoek te doen naar al die spullen in plaats van het makkelijk te scannen?

De scanfunctie brengt wel de handigheidjes met zich mee. Zo kan je daarmee gemakkelijk missies voltooien. Denk hierbij aan het teruggeven van spullen aan mensen. Uit je inventory kan je dan gemakkelijk de spullen zoeken die iemand nodig hebt en het zo aan iemand geven. Heel makkelijk, maar voor de wat oudere speler onder ons misschien iets veels te makkelijk. Uiteindelijk nadat je die 100 goudblokken hebt verzameld kom je bij het echte gedeelte van de game, namelijk bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Dus achter die campaign schuilt wel degelijk een Minecraft kloon.

De game komt eigenlijk, in mijn ogen, pas tot leven nadat je die 100 blokken hebt verzameld. Hierdoor kan je namelijk bouwen wat je hartje begeert. Het is dan ook doodzonde dat het verzamelen van die 100 blokken zo lang duurt. Niet omdat de game erg makkelijk is, maar omdat niet duidelijk op de map wordt aangegeven waar die gouden blokken zijn en hoeveel gouden blokken er in een bepaald gebied zijn. Zo kan het zijn dat je nog meer twee blokken moet (wat bij mij gebeurt is) en dat je uren naar die blokken aan het zoeken bent, terwijl je het liefst je wildste LEGO dromen wilt bouwen. Daarnaast kan je de map wel openen, maar je kan er niet eens op inzoomen. Ontzettend onhandig als je bezig bent met je eigen zoektocht in de wonderen wereld van LEGO Worlds.

 

Het uiteindelijke bouwen is wel leuk

Na het verhaal (waar ik zo verder op terugkom) kan je dus bouwen wat je wilt. Minecraft in een LEGO wereld en dat is ook precies wat je uiteindelijk krijgt. Naast het scannen (ontdekkingsgereedschap) krijg je namelijk ook nog bouwgereedschap, verfgereedschap, kopieergereedschap en de mogelijkheid om vrij te bouwen. Je kan bouwen wat je wilt, van treinen, tot huizen, tot de gekste bouwwerken die je in je dromen hebt gezien. Alles is mogelijk! De game ziet er daarnaast ook een stuk beter uit dan de preview versies, alhoewel de frame drops wel een probleempje zijn. Dat lijkt me oplosbaar met een patch, maar om dit tijdens een release te zien is wel jammer.

Karig verhaal, weinig diepgang

De gameplay die erg makkelijk was tijdens het verhaal heb ik natuurlijk al benoemd. Maar hoe is het verhaal nu werkelijk? De campaign duurt dan wel lang, maar diepgang is niet te vinden. Het gaat vooral om kleine missies te doen voor personen die in de wereld leven en die missies variëren erg weinig. De ene keer moet je kippen halen, de andere keer moet je een foto zoeken en de andere keer moet je auto’s in verschillende kleren laten terugkomen. Dit zijn de missies, maar een verhaal blijft uit. Waarom moet jij in deze grote wereld bouwen? Als je dan een campaign stopt in een game die veel Minecraft elementen erin heeft zitten, gooi er dan een verhaal in en niet alleen maar missies.

Gelukkig kan je wel met een vriend op de bank of online de game met zijn tweeen spelen. Dit geeft al een stuk meer plezier en dat is mijn tip ook voor iedereen. Wil je deze game ontzettend graag spelen? Speel het samen met iemand! De ouderwetse LEGO humor is er gelukkig wel met vlagen te vinden. Toch was dit niet altijd aanwezig, wat ik jammer vond. De LEGO games die op films gebasseerd zijn zitten altijd vol met humor en deze game toch een stuk minder.

Conclusie

Is LEGO Worlds dan echt een ontzettend slechte game? Nee. De game heeft gewoon zijn minpunten. De game doet ook veel dingen goed, zoals het neerzetten van een immens grote LEGO wereld waar jij kan bouwen. Jij kan je eigen LEGO wereld vormgeven in LEGO Worlds, iets wat elke LEGO fan zal willen doen. Deze game is dan ook puur voor de fans van LEGO, maar als je zoekt naar een alternatief voor Minecraft kan ik je beter aanbevelen om Minecraft te blijven spelen. LEGO Worlds voegt in mijn ogen niet veel toe in het bouw genre, want de campaign is vlak, soms te makkelijk of vervelend en duurt te lang in mijn ogen.

 

About Sven Pieneman

Hoofdredacteur. De eerste eigenaar van een Playstation 4 in Nederland. WWE Fanaat.

Check Also

Dragon Ball Xenoverse 2 nu beschikbaar voor Nintendo Switch (Trailer)