Wie heeft er nooit over gedroomd, de tijd stil zetten. Kom op, wij allemaal toch. Nu is het jouw moment, jouw kans, in Quantum Break speel jij Jack Joyce(Shawn Ashmore) die door een ongeluk de mogelijkheid krijgt om de tijd te manipuleren. De game die bij mij al sinds aankondiging op het lijstje stond is dan eindelijk uitgekomen. Na wat problemen in de opstartfase van de game lijkt deze dan toch naam te maken, maar is dit ook echt zo?
Verhaal
Wanneer de tijd instort, wordt de ramp om je heen je speelveld. Als held Jack Joyce vecht je je een weg door epische rampen die voor- en achteruit door de tijd stotteren. Deze onstabiele wereld overleven – en de tijd zelf stilzetten – is slechts mogelijk als je je nieuwe tijdkrachten leert beheersen.
Een mislukt experiment met een tijdmachine heeft de tijd beschadigd en het is aan jouw om dit te herstellen, je neemt het als Jack Joyce op tegen Paul Serene, leider van de Monarch Solutions, dit is een vroegere jeugd vriend van Jack en nu hoe kan het ook anders zijn grootste vijand.
De Game
De game wordt gespeeld vanuit het third-person perspectief en maakt op een voor mij andere manier gebruik van dekking. Ik vond het begin van de game even wennen en heb me ook moeten inhouden om al te beginnen met schrijven over de gameplay, dit was in mijn ogen in het begin het minpunt van de game. Is dit bijgedraaid? Deels, en ik zal even laten weten waarop het dan stuk loopt in mijn ogen. Wat voor mij erg wennen was is dat ik kwam uit The Division, waarin we gewoon dekking zoeken door op een knop te drukken, het gaat in Quantum Break net even wat anders, je karakter zoekt eigenlijk automatisch dekking zodra je in de buurt van een object sta. Dit kan erg handig zijn maar ook frustrerend wanneer je spontaan uit dekking vlieg terwijl je wordt beschoten, ik heb ook niet zulke stille vingers dus dit gebeurt nog regelmatig. Soms wil ik gewoon even rustig door een plek lopen en dat kan dan net niet, je karakter heeft eigenlijk continu de ren knop ingedrukt.
Dit waren twee kleine puntjes waarbij ik toch echt flink moest wennen, daardoor ook even doorgespeeld en dan krijg je het vanzelf in de vingers en dan ga je ineens snappen waarom je karakter continu rent. Er zijn namelijk stukken waarmee je de tijd laat vertragen en jij dus als je een knop zou moeten gebruiken 2 knoppen tegelijk in moet drukken en dan nog je knuppeltje gebruiken, het is dus veel efficiënter om het op deze manier te doen.
De actie werkt dan ook best lekker als je het even door hebt. Ik ben de game begonnen op Hard en had in mijn hoofd dat ik er dan wel even door zou vliegen. Nu is het geen Dark Souls maar op Hard is de game toch al best pittig te noemen. Waar je goed in de gaten moet houden waar je vijanden zich bevinden, dit kan doormiddel van Time Vision, dit zend een korte golf uit die alle highlights in de buurt laat zien, verzamelitems kleuren geel en vijanden rood. Ik betrap mezelf er dan ook op dat ik de knop regelmatig gebruik.
De verzamelitems zijn in grote getalen aanwezig in de game en vertellen je dan ook een groot deel hoe diverse zaken in elkaar steken, het nadeel van dit hele geheel is dat het er zoveel zijn en het toch erg het tempo uit de game haalt als je alles leest. Zo vindt je zo in één kamer 5 lappen tekst om door te gaan nemen, ik zal je bekennen dat ik hier wel even door skipte.
Om even te focussen op waarom je deze game zou spelen, de krachten die er toch super strak uit zien. In video’s is al getoond dat je de tijd lokaal kan stil zetten, een soort bubbel zeg maar. Dit werkt precies zoals het eruit ziet, ik schoot hem nog weleens verkeerd af maar ook hier geldt, even oefenen en het gaat soepel. Het mooie hieraan is dat als je een vijand in de bubbel vast zet en je begin te schieten de bubbel oranje kleurt er een explosie plaats vindt en de vijand met alle kogels wordt doorzeefd. Zeer strak en zorgvuldig uitgewerkt kan ik zeggen. Het geldt eigenlijk wel voor alle krachten die je gebruik, het ziet er allemaal strak uit. Als je even een versnelde sprint trek of je creëer een tijdschild om je heen, het is allemaal goed vormgegeven en geeft je echt het gevoel dat je iets unieks speel.
Ik had het dus over Time Stop, voor de rest beschikt Jack over de volgende krachten :
- Time Stop zoals eerder genoemd, hierin zet je je vijand stil en geef je je kogels dat beetje extra om vernietigende kracht uit te halen.
- Time Dodge: een kleine burst over een korte afstand, de tijd vertraagt letterlijk om je heen als je dan ook nog eens mik dan krijg je een soort bullet-time effect.
- Time Shield: Creëer een schild om je zelf om je te verdedigen tegen inkomende kogels.
- Time Blast: Dit is de vergrotende trap van de Stop, enkel zorgt deze ervoor dat de vijanden zo een klap krijgen dat ze achteruit vliegen, de tijd vertraagt en er komt ook een explosie bij te pas.
- Time Vision: Deze is zoals genoemd een pulse en toont je alles om je heen
- Time Rush: Dit is de upgrade van de Dodge en maakt het mogelijk een heel stuk te rennen terwijl de tijd stilstaat om je heen, ideaal om achter je vijand te komen of om een heerlijke melee take down uit te voeren.
De krachten gebruik je niet enkel voor de combat maar ook om diverse puzzels op te lossen, een klein voorbeeld is een een plek waar alles is omgevallen en je dus eigenlijk niet verder kan, door de spullen terug te draaien in de tijd kan je daarna gewoon verder in die locatie. Het is zeer leuk en mooi om te zien hoe dit in elkaar is gezet.
Nu hebben we bij deze game grafisch echt niks te klagen, de gezichten van de acteurs zijn goed zeer realistisch en lijken erg op zichzelf. Het mooiste vind ik persoonlijk zodra een een stotter in de tijd komt en deze stil komt te staan, je ziet dan gewoon de mensen in hun werk stilstaan, boeken hangen in de lucht omdat die persoon toevallig net viel, je kan de boeken dan gewoon weg lopen en deze zweven rustig verder. Er is veel aandacht besteed aan het grafisch aspect van de game en dat is ook goed te zien.
De game brengt door dit hele plaatje echt de sfeer op je over, wat deze game zo uniek maakt is dat er geschakeld wordt met een live serie. Aan het einde van elke act wissel je even naar Paul en met als hem zal je een keuze moeten maken die grote invloed heeft op het vervolg van de game, je kan een preview zien van de keuze en op basis van je gevoel maak je deze dan. Je ziet meteen de uitwerking van je keuze in de opvolgende aflevering, dit zorgde ervoor dat ik toch helemaal de game werd ingezogen. Je kan dit gedeelte skippen die optie bestaat maar ik raad je aan om even te gaan zitten en te genieten van de aflevering. De afwisseling tussen de actie van de game en het wegkijken van een aflevering is in mijn ogen zeker een nieuwe trend waard. De serie is ook meer gericht op de Dark Side en je zal dan zien wat er gebeurt achter de schermen bij Monarch.
Voor de spelers had Microsoft ook nog een verrassing, als je de game namelijk kocht op de Xbox One kreeg je hem voor de PC er gratis bij.
Kreeg gewoon zin om deze game te spelen na het lezen van deze review…Wacht..ik ga QB nog een keer spelen!! Thanks man!