Home Gaming INSIDE Review

INSIDE Review

In 2010 zette de studio Playdead de wereld op zijn kop door de geweldige game Limbo op de markt te brengen. Nu 5 jaar later komt de studio met een nieuwe game genaamd INSIDE en lukt het Playdead om de kwaliteit van Limbo te evenaren? Of is de game toch een stapje terug?

INSIDE begint zonder intro of hoofdmenu en zodra de game opgestart is word je zonder enig achtergrondverhaal of enige kennis in de wereld van INSIDE gedropt. Je speelt een jong jongetje die om een mysterieuze en vrij onduidelijke wijze een geheime faciliteit probeert binnen te dringen. Het verhaal van INSIDE word nooit helemaal duidelijk maar je kunt bepaalde dingen wel plaatsen en de dingen die je ontdekt zal je vaak doen nadenken en je zelfs af en toe shockeren.

De nieuwe game van Playdead bouwt verder op de vorige game Limbo, dat betekend dat de game er op het eerste gezicht er als een vrij simpele 2D platflormer uit ziet maar je toch regelmatig uitdaagt met puzzels waar je even stil bij moet staan. Je zult in het begin regelmatig dood gaan terwijl je probeert een puzzel op te lossen. De puzzels van INSIDE zijn wel ietsjes makkelijker dan die van Limbo en INSIDE voelt daarmee iets meer aan als een vloeiendere ervaring dan Limbo.

INSIDE maakt maar gebruik van 2 knoppen op je controller. A wordt gebruikt om te springen terwijl je met X interactie kunt hebben met objecten in de speelwereld. Je gebruikt je linker pookje om door de wereld te lopen. De controls lijken daarmee eenvoudig maar je kunt ze toch op verschillende manieren combineren en gebruiken.

INSIDE-Xbox-360-1

Iedere frame die je ziet lijkt wel geperfectioneerd tot in de eeuwigheid. INSIDE is een van de mooiste games voor op de Xbox One en de game ziet er op elk moment prachtig uit. De game zit boordevol detail, van kleine stofdeeltjes tot de subtiele animaties zoals dat het hoofdpersonage door zijn knieën zakt als vanaf een grote hoogte springt. Het is echt aan te raden om soms gewoon even stil te staan en goed te kijken naar de achtergrond van de game om zo de mooiste omgevingen te kunnen zien en de echte schoonheid van INSIDE te kunnen bewonderen.

Ik kan INSIDE simpelweg aan iedereen aanraden, de game zit boordevol verrassingen en blijft boeien tot aan het einde. Het is daarom ook niet leuk om al bepaalde momenten te spoilen en het is meer aan te raden om het avontuur zelf te volgen. Je zult niet snel zo’n juweeltje van een game vinden zoals INSIDE dat is. Het is in één woord een Meesterwerk!