Home Gaming Yakuza 6: The Song of Life Review

Yakuza 6: The Song of Life Review

Het verhaal van Yakuza 6: The Song of Life begint net wanneer Kazuma Kiryu na 3 jaar de gevangenis uit komt en het begint dan ook met Kazuma die probeert zijn Yakuza jaren achter zich te laten en een normaal burgerleven te leven. Zoals je waarschijnlijk al had verwacht lukt dit niet en wordt hij zoals vroeger weer helemaal opgeslokt in de criminele wereld. Dit komt doordat Haruna Sawamura (van wie hij de voogd is) plotseling is verdwenen. In de zoektocht naar dit meisje komen al zijn problemen vanzelf weer terug

Nieuwkomers

Als iemand die nog nooit een heel Yakuza spel had gespeeld op kleine gedeeltes na was ik voordat ik begon met spelen heel erg bang dat ik het verhaal niet zou snappen of dat het instapgehalte te hoog zou zijn. Na het spel gespeeld te hebben kan ik met een gerust hart zeggen dat Yakuze 6: The Song of Life ook voor beginners een perfect spel om in te stappen in de serie. Dit komt deels doordat het verhaal een redelijk op zichzelf staand verhaal is, het refereert soms wel terug naar oudere delen maar nooit op een manier wat het verwarrend maakt.

De oude garde:
Natuurlijk is het leuk dat ik als nieuwkomer makkelijk dit spel in kon duiken en er veel plezier uit kon halen, maar hoe zit dat eigenlijk met de mensen die Yakuza al vanaf dag 1 spelen, zit er voor die mensen nog wel genoeg uitdaging in?
Zoals ik hierboven al genoemd heb wordt er heel soms gerefereerd naar de oudere delen, maar dit gebeurt niet heel erg vaak en hierdoor wordt het verhaal heel erg op zichzelf staand en als afsluiter van een serie kan dat soms wat kwalijk zijn want alle voortgang die je hiervoor heb beleefd telt eigenlijk bijna niet meer.

Combat:
Hoewel de Yakuza serie bekend staand om alle gekke en absurde sidequests is het allerbelangrijkste uiteraard de combat (het is en blijft een fighting game). De combat in Yakuza 6: The Song of Life is vrij simpel, combo’s zijn niet zo moeilijk om te leren en ik heb nooit echt het idee gehad dat ik voor een hele grote uitdaging stond. Dat neemt niet weg dat het wel ontzettend vermakelijk was. Het is bijvoorbeeld belangrijk om je omgeving te gebruiken en dat zorgt voor hilarische en brute manieren om je vijanden tot moes te slaan, zo kun je ze bijvoorbeeld met hun hoofden door muren heen duwen of juist weer te lijf gaan met een fiets. Dit alles zorgt er voor dat de combat ondanks dat het soms wat simpel is wel vermakelijk blijft en voor mij nooit echt saai werd.

Gesproken dialogue:
Iets wat mij heel erg meenam in het verhaal was dat alle dialogen in Yakuza voor het eerst volledig ingesproken zijn, en je merkt aan alles dat daar ontzettend veel tijd in is gestoken. Het sloot allemaal zo goed op elkaar aan dat ik soms het idee was dat ik een interactieve film aan het kijken, dit zorgde er voor dat ik nog meer opgeslokt werd in het verhaal.

Conclusie:
Voor nieuwkomers bij de serie is Yakuza 6: The Song of Life een ontzettend goed spel om mee te beginnen, de combat is ontzettend fijn alleen in sommige gevallen een beetje makkelijk. Het verhaal is op zichzelf staand een ontzettend goed verhaal en de ingesproken dialogen maken het alleen maar beter. Voor de oudere spelers staat het spel misschien iets te ver van de andere delen af en vraag ik me af of er genoeg uitdaging in te vinden is.