Home Gaming Xbox Series S is leuk voor de consument, maar een hel voor de ontwikkelaar aldus Trine 5 Developer

Xbox Series S is leuk voor de consument, maar een hel voor de ontwikkelaar aldus Trine 5 Developer

by Mark van Truijen

Of de relatief minder krachtige hardware van de Xbox Series S in vergelijking met andere current-gen consoles een probleem zal worden voor ontwikkelaars na verloop van tijd, is sinds de dag dat Microsoft het voor het eerst onthulde een punt van discussie geweest, en hoewel er geen twijfel bestaat over de voordelen die het biedt, vooral vanuit het oogpunt van de consument, is het ook duidelijk geworden dat de Series S enkele beperkingen met zich meebrengt die mogelijk kunnen leiden tot ontwikkelingsproblemen.

Trine 5: A Clockwork Conspiracy-ontwikkelaar Frozenbyte lijkt het eens te zijn met die algemene gedachte. In een recent interview met GamingBolt, toen hem werd gevraagd naar de Xbox Series S en of de hardware het tempo kan bijhouden met zijn concurrenten naarmate de generatie vordert, zei Frozenbyte marketingmanager Kai Tuovinen dat hoewel de console zeker een geweldige optie is voor degenen die goedkopere hardware willen kopen, vanuit een ontwikkelingsperspectief kan het mogelijk een “bottleneck” worden, vooral voor de meer technisch veeleisende games.

“Krachtigere hardware is altijd beter vanuit het oogpunt van een ontwikkelaar,” zei Tuovinen. “Ik denk dat voor grafisch intensievere games de Series S een bottleneck kan worden, omdat ondersteuning ervan vereist is. Vanuit het perspectief van de speler is het waarschijnlijk een mooie optie om een meer betaalbare console te hebben.”

Dit is natuurlijk niet alleen een hypothetische situatie op dit moment. Larian Studios heeft technische moeilijkheden ondervonden bij het correct laten werken van de splitscreen co-op van Baldur’s Gate 3 op de Xbox Series S, wat heeft geleid tot een vertraagde Xbox-release voor de zeer verwachte RPG. Vorig jaar sprak Techland ook over hoe de GPU van de console de ontwikkeling tegenhield.

Tijdens ons interview onthulde Tuovinen ook aan GamingBolt dat Trine 5 zal draaien op 4K/60 FPS op PS5 en Xbox Series X, en op 1440p/60 FPS op Xbox Series S. Tuovinen bevestigde ook dat de game “minstens” 12 uur lang zal zijn.

Eerder dit jaar sprak Frozenbyte ook over Game Pass, en hoe het “bijdraagt aan de oververzadiging van content” ondanks dat het “een interessant programma is om meer gamers op schaal te bereiken.”

Trine 5: A Clockwork Conspiracy zal deze zomer worden uitgebracht voor PS5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Nintendo Switch en PC.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x