Het interview van Microsoft Gaming CEO Phil Spencer met de Kinda Funny Xcast is fascinerend om te bekijken, en niet alleen omdat hij het falen van Redfall bespreekt. Hij sprak over het feit dat ze derde zijn op de consolemarkt, na Sony en Nintendo, en hoe Starfield er zelfs niet voor zal zorgen dat mensen hun PS5 verkopen, zelfs als het een “11/10” game is.
Maar hij is positief over de aanstaande Xbox Games Showcase in juni. Ten eerste bevestigde hij (transcriptie via VGC) dat het bedrijf niet heeft geleverd op zijn 12-maandenplan dat ze bijna een jaar geleden hebben gehypet. “Nee, we hebben niet geleverd. Er is geen ‘noodzakelijkerwijs’. We hebben niet geleverd.”
Avowed, Perfect Dark, State of Decay 3, Contraband, Fable en Everwild hebben ook gebrek aan updates ondanks dat ze jaren geleden zijn aangekondigd. In reactie daarop zei Spencer: “Ik ga hier de Showcase niet proberen te oversellen, want als ik aan de andere kant zou zitten en dit zou bekijken, dan zou het zoiets zijn van: ‘Nou, na Redfall, ga ik mijn handen op de controller leggen en dat is wat er nodig is om me te overtuigen.’
“Maar dat is niet wat de Showcase is, dus ik ben erg enthousiast over de Showcase. We gaan dingen aankondigen die mensen nog niet hebben gezien, en we gaan updates geven over sommige van de dingen die op je lijst stonden.”
Spencer is ook enthousiast over de toekomst en hoe Xbox elk kwartaal een “grote game van hoge kwaliteit” uitbrengt. Hij zei: “Dingen vallen eindelijk op hun plaats na enige vertraging door COVID.” En hoewel velen die toespraak misschien al eerder hebben gehoord, geeft hij toe: “Ik ben het zat om daarover te praten, maar ik kan nu zien dat we elk kwartaal games hebben die onze klanten zullen verrassen en verheugen.
“We moeten nog steeds op de creatieve en technische aspecten presteren, niet elk spel dat we uitbrengen is voor iedereen, dat weten we. Ik probeer niet het ene spel te bouwen om ze allemaal te regeren.
“We zullen verschillende creatieve invalshoeken hebben en we hebben een zeer divers portfolio als je nadenkt over de dingen die Microsoft Game Studios bouwt, maar dat vind ik wel leuk. Ik denk dat het voor wat we als Xbox proberen te doen, wat niet is om een van de andere platforms na te bootsen, [is] om ons merk te creëren en de diversiteit van wat we bouwen te identificeren, [wat] hopelijk een kracht zal blijken te zijn.
“Maar we moeten het wel kwalitatief doen, we moeten het op tijd doen en we moeten mensen laten zien wat ze gaan zien. We moeten gameplay laten zien. En ik denk dat ik daar een beetje voorbij ben – we moeten geweldige games in de handen van onze spelers leggen. Niets anders.”
In ieder geval is het bedrijf toegewijd aan het tonen van gameplay, wat een pluspunt is. Een van de titels die “tonnen gameplay” zal ontvangen, is Starfield, het aankomende sci-fi RPG van Bethesda. Na de Xbox Games Showcase op 11 juni vindt de Starfield Direct plaats en worden meer details, ontwikkelaarsinterviews en beeldmateriaal getoond. Blijf op de hoogte voor meer updates in de komende weken.