Home Gaming World War Z Review, veel is niet altijd beter

World War Z Review, veel is niet altijd beter

Als je tegen mij World War Z zegt dan denk ik in eerste instantie toch aan de film, de film die vol zat met zombies en dan bedoel ik ook echt veel zombies. Het wachten was dan ook op een game die dit zo in beeld zou brengen, het resultaat is de gelijknamige game. Hoe houdt World War Z zich staande in een wereld vol met zombie games.

Als je bekend bent met die film uit 2013 dan weet je al een beetje wat van de achtergrond, dan weet je dus ook dat je tegen een verschrikkelijke missie aan kijkt. Je zult als snel merken dat in deze game de ammo niet voor het oprapen ligt, vijanden droppen namelijk niks. Logisch ook wel. Het ammo sparen en zuinig omgaan met je voorraden is echt de sleutel, er zitten wat checkpoints waar je kan restocken, maar ook deze zijn niet groots. Probeer in deze game ook maar niet bij te houden hoeveel zombies je omlegt, ik kan je vertellen, dat lukt niet. De hoeveelheden stapelen zich op.

De wereld ziet er in de game al anders uit, verslagen en in puin, de strijd voorafgaande aan de game is duidelijk zichtbaar. Vanaf de start heb je de keuze uit vijf moeilijkheidsniveau’s, deze lopen van makkelijk tot insane, dan is er de keuze uit 1 van de 4 hoofdkarakters, elk beschikt over zijn of haar eigen load-out, stats, perks en zes klasses om te levelen. Elk karakter beschikt ook over een machete, deze komt perfect van pas al laatste redmiddel, het is erg leuk om even lekker met je machete door de rijen zombies heen te slashen. Let wel op je leven aangezien close combat best druk kan worden zo om je heen. Ik kies er dan ook liever voor om een machine geweer en een launcher te gebruiken, op deze manier kom ik niet te dichtbij. Waar je zou denken dat een goed gemikt schot tussen te ogen voor een instant kill zorgt, kom je bedrogen uit. Meerdere keren zit er geen verschilt tussen torso of hoofd.

De game is erg taak gedreven, het legt daar dan ook echt de nadruk op. Er zijn diverse scenario’s in de game, maar de meeste zijn helaas gemaakt op herhaling. Zo moesten we drie keer hetzelfde doen in 1 missie, het voelt een beetje als iets oprekken en dat maakt de game toch een klein beetje minder. Daarnaast is de AI van je partners niet echt top, dus als je solo speelt is het echt een uitdaging met sommige missies. Zo moest ik goederen naar de trein brengen en tegelijkertijd de zombies uitroeien. Dit omdat de AI vertikt om de goederen op te pakken. Daarbij is het gewoon niet echt handig spelen, ik raad dan gewoon aan altijd mensen online te zoeken, dit scheelt een hoop frustratie.

Dan zijn er ook nog de bescherm taken, hierbij komen er zwermen zombies op je af. De zombies zie je hier dan ook vaak die bekende zombie Pyramide maken om zo op een andere verdieping te komen. In de map zitten meerdere ingangen voor de zombies om jouw het leven zuur te maken, dit betekend dat er wat handige plekken zijn om verdedigingen neer te zetten, je dient wel beetje tactisch te blijven na denken. Je kunt namelijk niet 1 plek helemaal dichttimmeren en denken dat je veilig bent. In WWZ is geluid ook niet je beste vriend, als je eenmaal je eerste schot hebt gelost maak je borst dan maar nat. Probeer zo lang mogelijk stil te blijven om de zombies voor te zijn.

De game claimt dat het de gear die vindt en de spawns van vijanden willekeurig plaatst in de map, enkel de realiteit is wat anders. Elke paar minuten komt er een Screamer tevoorschijn, gevolgd door je teammates die roepen om deze om te leggen, daarna hoor je iemand roepen Bull. Dit gebeurt vaak op dezelfde plekken en dezelfde momenten. Het begrip willekeurig is niet echt terug te vinden. Het is jammer dat als je sommige scene’s een paar keer herhaald je patronen gaat zien, vijanden op dezelfde plekken. Het wordt een beetje jammer. Waar het de eerste keer nog schrikken kan zijn als een zombie uit de hoek vliegt, is het de derde keer gewoon herhaling.

De controls in de game zijn makkelijk onder de knie te krijgen, het gaat eigenlijk vanzelf. Vanaf de start van de game tot het neer knallen van de zombies het voelt goed aan, het neerzetten van vallen, een machine geweer of een blokkade gaat erg makkelijk dankzij de aanwijzigingen op het scherm.

Ik ging met een open-mind de game in en ik ben er nog niet uit of ik nou enthousiast of teleurgesteld ben. De game is niet eng, het wordt meer voorspelbaar. De game is leuk in het begin om met je maten te spelen, maar helaas zie ik het niet voor de lange duur. De eerste run door de levels was vet en nieuw, daarna was het herhaling en niet echt uitdagend meer. Tuurlijk kan je de moeilijkheid hoger gooien, maar het level blijft hetzelfde.

Maar, als de uitgevers hun belofte houden kan de game zeker wel leuker worden. Zo zullen er wekelijkse uitdagen komen en meer modi, op deze manier wordt de game wat uitgebreider en leuker gemaakt. Als ze dan ook de AI mee pakken van je offline team mates dan wordt het echt leuk.