Het heeft even geduurd (vooral omdat ik een huntard ben) maar hier is dan toch eindelijk de review voor de toch wel legendarische uitbreiding van World of Warcraft namelijk ‘legion’.
(deze review bevat geen spoilers)
Legion had veel waar te maken nadat Warlords of Dreanor toch wel een grote teleurstelling was (ik ben na een maand gestopt met spelen en pas bij legion ben ik weer begonnen). Met blijdschap in mijn Alliance hart kan ik toch wel zeggen dat dit helemaal is gelukt en misschien wel beter is geworden dan dat ik überhaupt op had kunnen hopen!
Plot:
Legion speelt zich af na het verslaan van Archimonde op Hellfire Citadel in de Warlords of Dreanor tijdlijn. Gul’dan wordt door een portaal getrokken naar de hoofd tijdlijn van Azeroth om zo een manier te vinden om een weg te openen zodat ‘The Burning Legion’ in nog grotere getalen naar Azeroth te halen zoals nog nooit eerder is gezien. Op zoek naar een manier om dit te doen vindt Gul’dan een gekristalliseerde gevangenis diep in de ‘Hidden Vaults’ op de Broken Isles, n deze gevangenis zit het dode lichaam van Illidan Stormrage, die we natuurlijk allemaal kennen als de grote badass van The Burning Crusade (You are not prepared!)
Archmage Khadgar die de Alliance en Horde tijdens Warlords of Dreanor heeft geholpen om tegen Gul’dan te vechten krijgt hier lucht van en vliegt terug naar Stormwind om Varian Wrynn te waarschuwen voor het leger dat Azeroth binnen gaat vallen.
En hier begin jij als speler, die samen met de verstoten Demon Hunters moet leren om gebruik te maken van Artifact wapen en de relieken van de titanen die samen de krachten bezitten om The Burning Legion te stoppen en Azeroth terug te brengen naar vrede.
Persoonlijk:
Een van de dingen waar ik heel enthousiast over ben is dat WoW steeds meer een persoonlijke ervaring wordt, je krijgt steeds meer opties om je speelervaring helemaal eigen te maken en langzaam maar zeker wordt je niet meer een van de honderden spelers die allemaal de wereld aan het redden zijn, maar ben je ‘de held’ die het allemaal in zijn eentje kan klaren.
Voor Legion was dit al een beetje in de vorm van phasing (waardoor je dus niet met 100 tegelijk dezelfde quest aan het doen bent) maar ze doen er nu nog een stapje bovenop, namelijk in de vorm van een class gerelateerde questline, en dan niet de paar class specific questlines die we al eerder zagen in WoW, dit is veel groter dan dat, als priest ga je bijvoorbeeld hele andere quests krijgen dan bijvoorbeeld een Hunter (er zullen nog steeds wel quests zijn die iedereen heeft maar het is al een stuk minder). Deze quests gaan vooral over de Legendary Weapons die je gaat krijgen.
En die legendaries ga je willen krijgen want ze zijn episch! Altijd al eens met Ashbringer willen vechten? Dat kan nu! En dan kom ik ook gelijk aan bij wat ik misschien wel het mooiste vindt aan deze uitbreiding, die desbetreffende legendaries, de legendaries verschillen per class en specialization en zijn hartstikke customizable waardoor iedereen een andere ervaring krijgt met de wapens, wat het spel ook weer een stuk persoonlijker maakt!
Demon Hunter:
In Warlords of Dreanor miste ik een beetje het feit dat er geen nieuw race of class in zat, iets wat voor mij toch altijd iets is waar ik heel erg naar uit kijk met een nieuwe expansion (met alle classes max level is verfrissing heel fijn), maar gelukkig hebben ze dat met Legion weer helemaal goed gemaakt met de nieuwe Demon Hunter class! De Demon Hunter class is een hero class (wat betekent dat je op level 97 begint) dus verwacht net zoals met de Death Knights weer een ontzettend vet intro gebied (waar ik niks over ga spoilen).
Allemaal leuk en aardig zul je nu vast wel denken, maar waarom zou ik een Demon Hunter gaan spelen? Dat is een hele goede vraag! Ik raad mensen die veel pvp’en de DH uiterst aan omdat je jezelf heel snel kunt verplaatsen en daardoor heel snel kunt engagen en disengagen, verder doe je als je goed speelt ook nog een heel erg veel dmg wat altijd fijn is. And last but not least, je ziet er ontzettend vet uit. Kijk hier nou naar wie wil dit nou niet?
Levelen:
Ook nieuw in Legion is de optie om in elk gebied te levelen ongeacht het level dat je zelf bent. Dit betekent dat alle mobs en quests worden gescaled naar het level dat je zelf bent waardoor je gewoon fijn zelf kunt kiezen waar je wilt levelen en niet gelimiteerd bent aan de zones die er voor je zijn uitgestippeld. Dit voegt ook weer een extra stukje persoonlijke keuzes toe wat de ervaring nog beter maakt! En misschien wel het beste aan de functie is dat je hierdoor nu ook samen kan levelen met vrienden die misschien 1 a 2 levels hoger zijn zonder dat je helemaal ingemaakt wordt door mobs die veel sterker zijn dan jij. Al met al vindt Blizzard hierin dus een hele goede combinatie tussen zelf je eigen held spelen en toch nog samen met vrienden spelen.
Negatief:
Ik was heel dichtbij om Legion een 10 te geven totdat ik bedacht dat ik in mijn playthrough best wel last had van een aantal kleine bugs. Dit betekende voor mij vooral lag/stotterend beeld (ik heb een redelijk goede pc dus daar lag het niet aan). Ik had soms tijdens het opstarten last van wat crashes en mijn action buttons reageerde niet altijd als ik er met mijn muis op klikte. Let wel op dit zijn echt dingen waar ik heel weinig last van heb gehad maar ik heb ook gelezen dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt dus ik vindt het wel een ding om te benoemen.
Conclusie:
World of Warcraft is terug van weg geweest met alles wat je wenst en misschien nog wel een beetje meer! De storyline is weer ouderwets goed en met de intrede van Artifacts, en Class specific quest lines is het spel nog meeslepender dan ooit.
Op een paar bugs na is dit voor de WoW fans en MMO fans in het algemeen en must have en mag je dit eigenlijk niet missen!