Op 29 november lanceert Blizzard Entertainment World of Warcraft: Dragonflight, de negende uitbreiding voor de veelgeprezen massaal multiplayer online role-playing game.
Lees verder voor een diepgaande duik in alles wat met draken te maken heeft – van ontwerpconcepten tot vaardigheden en kennis:
Waar het allemaal begon
De Dragon Isles waren het hart van het Dragon’s Kingdom, totdat ze werden weggeroepen tijdens de eerste aanvallen van het Legioen op Azeroth, wat leidde tot de grote Sundering van het land en zag veel van de magie van de eilanden wegvloeien.
Nu ontwaken de Dragon Isles weer en bruisen ze weer van magie. De draken zijn klaar om hun nalatenschap als de rechtmatige beschermers van Azeroth terug te vorderen. De eilanden zijn echter ongetwijfeld veranderd in de afgelopen 10.000 jaar, met nieuwe uitdagingen en het weer opduiken van oude vijanden.
Spelers reizen door de eilanden, helpen de draken en onthullen lang vergeten geheimen.
Een nieuw draconisch ras
De uitbreiding voegt een nieuw draconisch ras toe, de Dracthyr. Spelers kunnen schakelen tussen een mensachtige gezicht en een draconische vorm om vijanden te verslaan en obstakels te overwinnen, die beide kunnen worden aangepast tijdens het maken van personages. Er zijn bijna talloze manieren waarop spelers Dracthyr kunnen aanpassen, inclusief een selectie van staarten, schubben, hoorns en snuiten. De grote verscheidenheid aan aanpassingen voor Dracthyr is de meest robuuste die momenteel beschikbaar is in het spel.
De Earth-Warder Neltharion, voormalig aspect van de zwarte drakenvlucht die later bekend werd onder zijn meer beruchte naam, Deathwing, creëerde de aanpasbare Dracthyr met een unieke intelligentie die niet was ingebed in eerdere Dragonkin. Dracthyr is een oud ras van mensachtige drakenkinnen die de krachten van de vijf primaire drakenvluchten kunnen gebruiken. Door bijvoorbeeld de krachten van de bronzen drakenvlucht te gebruiken, kunnen ze de tijd manipuleren om bondgenootwonden te helen. De legers van de Dracthyr zijn verdeeld in gespecialiseerde eenheden die weyrns worden genoemd. Het zijn deskundige soldaten die hun vermogen gebruiken om de Earth-Warder te dienen en Dragonkind te verdedigen. Het benutten van hun unieke vaardigheden is een lang proces, maar degenen die hun vaardigheden onder de knie krijgen, kunnen moeiteloos schakelen tussen vaardigheden en echte Evokers worden.
Dracthyr krijgt zijn eigen unieke speelbare klasse, de Evoker, waarin spelers hun trouw moeten kiezen, de Horde of de Alliantie. Evokers hebben twee belangrijke specialisaties: verwoesting en behoud, wat betekent dat ze vanuit de lucht kunnen vechten met vurige ademaanvallen en magische vaardigheden kunnen gebruiken voor genezing om hun bondgenoten te versterken.
Spelers maken kennis met het verhaal van de Dracthyr in een gloednieuwe startervaring en kunnen de nieuwe vaardigheden oefenen voordat ze de Dragon Isles gaan verkennen. Dracathyr is beschikbaar voor spelers vanaf level 58, met hun eigen unieke startzone in de Forbidden Reach.
Dracthyr armor concept
In de conceptfase was het belangrijk om ervoor te zorgen dat het pantser modulair kon zijn, zodat de speler genoeg opties had om uit te kiezen die ze konden mixen en matchen. Bij het ontwerpen van het pantserdetail gebruikten we vloeiende vormen en puntige silhouetveranderingen, waarbij rechte lijnen werden vermeden, om de dracthyr hun eigen unieke uiterlijk te geven dat zich onderscheidde van andere culturen in World of Warcraft.
Ariel Fain – Senior characer artist
Dracthyr armor concept
Dit concept is gemaakt om aanpasbare bepantsering te tonen voor onze nieuwe race/klasse-combinatie, de dracthyr. Het was voornamelijk gericht op het visualiseren van de klassenfantasie van een draconische krijger uit het middensegment.
Onze andere karakterkunstenaar, Ariel Fain, ontwierp enkele dracthyr-pantsers vóór de mijne, dus ik wilde ervoor zorgen dat het nieuwe pantser dat ik aan het ontwerpen was, kon worden gecombineerd met haar pantser. Het ontwerp is dus natuurlijk sterk geïnspireerd door Ariel’s pantsers en andere coole wapens en rekwisieten waar het kunstteam aan heeft gewerkt. Er is een bepaalde vormtaal met de stukken, dus ik wilde dat elk klein detail dat gevoel overbracht, inclusief de maliënkolder.
Sukjoo Choi – Senior character artist
Maak kennis met de draken
De Dragon Aspects, ook wel bekend als Great Aspects, zijn de leiders van de vijf drakenvluchten. Het zijn immens krachtige, intelligente en oude wezens die zijn aangedreven door de titanen om Azeroth te beschermen.
De modellen voor de Dragon Aspects waren niet meer bijgewerkt sinds Cataclysm, dus Dragonflight gaf het team de kans om ze op te frissen. Ze begonnen met conceptuele kunst om zich opnieuw voor te stellen hoe de leiders van elke drakenvlucht eruit zouden zien in de huidige WoW-kunststijl – lees verder voor meer!
Alexstrasza Visage Concept
Nozdormu Visage-concept
Nozdormu, ook wel bekend als de Tijdloze, is het aspect van de bronzen drakenvlucht. Hij was gemachtigd om op te treden als bewaker van Azeroth en is betrokken geweest bij vele veldslagen, waaronder de oorlog van de Ouden en de nederlaag van Deathwing.
“Mijn doel was om het ontwerp van Nozdormu herkenbaar te laten lijken op het oudere ontwerp, terwijl ik sommige ontwerpelementen vereenvoudigde en meer aandacht vestigde op andere. Ik vond de schubben rond zijn middel en nek mooi en wilde ze benadrukken in het nieuwe ontwerp en ze hun eigen geometrie geven in het 3D-model. Mijn favoriete onderdeel van het nieuwe ontwerp is het asymmetrische shirt dat één schouder bedekt, iets waarvan ik dacht dat het Nozdormu zou helpen zich uniek te voelen, samen met het integreren van zijn iconische schoudervulling in het ontwerp.
Alexstrasza Visage is een Life-Biner en bewaker van alles in Azeroth. Zij is het aspect van de rode drakenvlucht en was een van de vijf draken die door de titanen werden bekrachtigd met een deel van de kracht van het Pantheon. Alexstrasza werd ook gekroond tot koningin van alle draken. “Werken aan Alexstrasza voor Dragonflight was echt opwindend – ik hou van dit personage en ze heeft een heel speciaal plekje in mijn hart. Ze heeft in de loop der jaren zoveel geweldige looks gehad in veel games, boeken, fanart en cosplay. Voor Dragonflight wilden we haar een vorstelijke, extravagante uitstraling geven, aangezien ze terugkomt in een actieve rol als Koningin van de Draken. We wilden er ook voor zorgen dat haar nieuwe pantser niet te zwaar leek en dat ze die elegantie behield waar ze bekend om staat. Dit was de definitieve tekening voor de nieuwe look van Alexstrasza (sommige kenmerken werden verder aangepast terwijl ik aan het model werkte).”
Natacha Nielsen – Character Artist
Kalecgos Visage Concept
Kalecgos, ook bekend als Kalec in zijn sterfelijke gedaante, is het voormalige aspect van de blauwe drakenvlucht. In zijn sterfelijke gedaante verschijnt Kalec als half elf en half mens met blauw haar, representatief voor de versmelting van de draken- en mensenwereld.
“Voor het bijgewerkte Kalecgos-model wilden we bekende elementen uit zijn oorspronkelijke ontwerp behouden en tegelijkertijd zijn magische kant benadrukken. Ik besloot hem iets elegantere kleding te geven, versierd met geheimzinnige runen die passen bij een aartsmagiër van de Kirin Tor en leider van de blauwe drakenvlucht. Zijn sterfelijke gezicht is dat van een halfelf, dus dit nieuwe model gaf ons de kans om dat een onderscheidend kenmerk van zijn uiterlijk te maken.”
Cody Harder – Character Artist
Nozdormu Visage Concept
Nozdormu, ook wel bekend als de Timeless One, is het aspect van de bronzen drakenvlucht. Hij was gemachtigd om op te treden als bewaker van Azeroth en is betrokken geweest bij vele veldslagen, waaronder de oorlog van de Ouden en de nederlaag van Deathwing.
“Mijn doel was om het ontwerp van Nozdormu herkenbaar te laten lijken op het oudere ontwerp, terwijl ik sommige ontwerpelementen vereenvoudigde en meer aandacht vestigde op andere. Ik vond de schubben rond zijn middel en nek mooi en wilde ze benadrukken in het nieuwe ontwerp en ze hun eigen geometrie geven in het 3D-model. Mijn favoriete onderdeel van het nieuwe ontwerp is het asymmetrische shirt dat één schouder bedekt, iets waarvan ik dacht dat het Nozdormu zou helpen zich uniek te voelen, samen met het integreren van zijn iconische schoudervulling in het ontwerp.