Home Gaming World of Tanks PS4 Review

World of Tanks PS4 Review

In tanks rijden, een jongensdroom van iedereen, maar die jongensdroom kan al sinds 2010 werkelijkheid zijn voor jongens in Rusland. Nu, 6 jaar na de originele release van World of Tanks, komt de game naar de Playstation 4, terwijl het al eerder naar de Xbox One was gekomen afgelopen jaar. Doet World of Tanks de jongensdroom eer aan of valt de droom in duigen?

Het mooie aan World of Tanks is, is dat het free to play is, er is dus geen instapniveau van een bedrag, maar het is downloaden en spelen! Dat is waarom de game zo ontzettend sterk is, je kan namelijk alles in de game verkrijgen met spelen en niet met kopen. Het is dus niet zo dat alles achter een paywall staat, maar dat je alles kan verdienen door simpelweg de game te spelen!

Tuurlijk moet er ook geld verdiend worden en kan je inderdaad pakketten kopen om meer goud te kopen en hierdoor sneller spullen te kunnen unlocken, maar dit is allemaal optioneel, iets wat Wargaming erg goed doet, zo blijft de game namelijk voor iedereen leuk, kan iedereen het spelen en kan iedereen zelf beslissen of je er geld aan uitgeeft of niet.

World of Tanks PS4

Het premium account is waarmee er geld wordt verdiend, dit is namelijk niet gratis. Dit premium account kan je optioneel aanschaffen, maar dat is ook niet verplicht. Het voordeel van een premium account is dat je meer ervaringspunten en credits na een potje krijgt. Hierdoor kun je sneller tanks en/of upgrades kopen. Er zijn namelijk drie soorten valuta in de game, ervaringspunten, die je kan inwisselen voor upgrades, daarnaast heb je credits die je kan uitgeven voor upgrades en tanks en als laatste heb je goud, wat je optioneel kan kopen.

In de game hebben je verschillende soorten tanks, die aangegeven staan met Tiers. Zo heb je Tier I tot en met Tier X. Wie een beetje bekent is met Romeinse Cijfers weet dat dit Tier 1 tot en met Tier 10 betekent. Elke Tier kost meer geld, maar bij elke Tier krijg je betere tanks. Deze hoeven niet perse beter voor jou speelstijl te zijn, maar dan kan je de tanks weer verkopen voor credits, waardoor je weer sneller de volgende Tier hebt. Het is niet zo dat je in een dagje alle Tiers hebt unlocked, want de laatste Tier kost 6 miljoen+ aan credits en dit is erg veel, maar wel allemaal te verdienen door alleen maar de game te spelen.

Soms geeft de game je wel een beetje een grind gevoel, je bent namelijk maar aan het spelen en spelen om meer ervaringspunten te halen en hierdoor kan de gameplay soms wat vervelen. World of Tanks is verdomd leuk, maar doordat je zoveel moet spelen om uiteindelijk bij je doel te komen, kan het soms wel is gebeuren dat je de controller neer legt, omdat je gewoonweg even geen zin meer hebt om in die tank te rijden en andere tanks tot schroot te schieten.

World of Tanks PS4 Tanks

De graphics in World zijn zeker voor een Free to Play game, oogstrelend. De tanks zien er geweldig uit en je waant je echt in een 2e wereldoorlog gevecht met alleen maar tanks. De tanks rijden prachtig door de omgevingen heen en alles aan de tanks klopt, van hoe het schieten eruit ziet, tot de impacts in de andere tanks. Dit geeft echt het gevoel dat je in een oorlog zit, waar je de tegenstander moet decimeren. De omgevingen doen soms een beetje onder voor de geweldig uitziende tanks, maar zoals je ziet op de foto hierboven, zijn de omgevingen absoluut niet slecht. Het is alleen dat de tanks veel meer eruit schitteren dan de omgeving.

De gameplay zit goed in World of Tanks, de game speelt lekker weg en het is niet een schiet en klaar spel. Achter World of Tanks gaat een veel groter tactisch spel schuil, wat eigenlijk erg leuk is. Het type wapen telt mee, je armor telt mee, je snelheid telt mee, je range van je wapen telt mee, alles telt mee. Zo moet je bijvoorbeeld een Armor Piercer hebben om door de armor heen te komen van je tegenstander, als die veel armor heeft. Ook heeft het geen zin om direct op de voorkant van je vijand te schieten, je kan beter op de banden schieten, om zo de tegenstander voor bepaalde tijd tot stilstand te brengen en dan kan jij in de goede positie de ander makkelijk stuk schieten..

Het loont daarom ook om in een team te spelen, tenminste, als dat zou gebeuren. Het gebeurt namelijk niet dat een team, als een team speelt, iedereen gaat voor eigen gewin, waardoor je niet als een groep speelt, maar als individu. Hierdoor kom je soms in benauwde situaties, omdat de tegenstander opeens tegenover je staat met drie tanks, terwijl jij daar in je eentje klaar staat om afgeschoten te worden.

World of Tanks Dessert

In World of Tanks hoe jij je niet te vervelen, zeker niet als je houdt van verschillende maps en tanks. Zoals je hierboven ziet is er een woestijn map, maar er is ook een map in de bergen en in een afgeschoten stad en nog veel meer. Doordat de maps zo verschillend zijn en er zoveel tanks zijn, is elk potje gewoon anders. Je kan niet twee keer hetzelfde verwachten in World of Tanks, omdat het nou eenmaal met echte spelers is, die verschillende strategieën hebben. De ene keer gaat de tegenstander op zoek naar alle tanks om ze uit te roeien en de andere keer gaan ze direct naar het objective om op die manier te winnen. World of Tanks zal dan niet al te snel gaan vervelen, zeker als je de beste tanks wilt hebben uit het spel.

Het geluid in de game zit ook zeker goed, je waant je op een slagveld en de schoten klinken om je oren, zeker als je een headset op hebt. Je hebt het gevoel dat jij echt in die tank zit en dat er op elk moment een schot in je tank kan komen. Het is heerlijk om dit te beleven en daarom krijgt Wargaming daarvoor ook een dikke pluim.

World of Tanks is een heerlijke Free to Play game, die het Free to Play genre eer aan doet. Zo is alles in de game te unlocken door middel van het spelen van de game en is extra betalen optioneel en niet verplicht. De graphics en het geluid van de game zien en horen prima, maar de omgevingen hadden wat gedetailleerder gemogen, want de tanks springen nu echt uit de game en de omgevingen vallen soms ietwat weg. De game biedt genoeg variatie en laat zien dat elk potje anders en spannend kan blijven, maar op een bepaald moment zal de game misschien gaan voelen als een grind game, waarbij je alleen maar speelt om betere tanks uiteindelijk te krijgen. Daarnaast zou teamplay beloond moeten worden, in plaats van het individueel spelen, want veel mensen blijven nu als individu spelen, terwijl het spelen als een team veel leuker, maar ook veel beter zou zijn.

[review_summary title=”Review” summary=”Werd mijn jongensdroom werkelijkheid in World of Tanks? Ja! World of Tanks is een geweldige game, met zo zijn minpunten, maar geeft je wel een geweldige ervaring voor nop!.”
positives=”Veel variatie in de game
Alles is te unlocken door middel van spelen
Tanks zien er prachtig uit