Vandaag heeft de onafhankelijke gamestudio The Astronauts de early access-lanceringsdatum onthuld van hun aankomende dark fantasy roguelite, Witchfire. Een betoverende nieuwe gameplay-trailer die tijdens het Summer Game Fest werd gedeeld, bevestigde dat de grimdark-shooter op 20 september 2023 in Early Access wordt gelanceerd. De titel zal beschikbaar zijn voor Windows-spelers in de Epic Games Store.
Witchfire, van de makers van Painkiller en Bulletstorm, is een first-person shooter die zich afspeelt in een grimmige fantasiewereld waarin een dodelijke oorlog woedt tussen machtige heksen en de kerk. In deze alternatieve realiteit zijn heksen heel echt en heel gevaarlijk, maar dat geldt ook voor de heksenjager, ook wel bekend als een prooi. Gewapend door Vaticaanse tovenaars, hanteren spelers een goddeloze reeks wapens en verboden magie terwijl ze duistere verschrikkingen bestrijden namens hun schimmige weldoeners.
In een interview met Epic Games News zei Adrian Chmielarz, Creative Director en mede-oprichter van The Astronauts: “Wat me het meest opwindt in videogames, is het idee om verschillende werelden te ervaren. Om een ruimtepiraat te zijn, een detective met bovennatuurlijke krachten of een heksenjager van de kerk. Het maakt me niet uit of de game gericht is op het verhaal of op de mechanica – ik heb de wereld nodig om aan te voelen als een echte plek. Dus hoewel Witchfire duidelijk eerst een shooter is, investeren we veel in zijn wereld en kennis. Ik geloof dat dit de ervaring verbetert, zelfs voor de mensen die beweren dat ze helemaal niets om de verhalen in games geven.”
Chmielarz bevestigde dat, hoewel er een uitgebreide kennis en achtergrondverhaal is voor Witchfire, de belangrijkste focus van het team voor de Early Access-lancering is om een gepolijste en sfeervolle gameplay-ervaring te presenteren, met verdere verhaalfuncties die worden toegevoegd naarmate de game de volledige release nadert. Spelers die geïnteresseerd zijn in de overlevering van Witchfire kunnen het korte verhaal van Chmielarz lezen dat zich afspeelt in de wereld van Witchfire: The Preyer.
Bij het bespreken van de nieuwste gameplay-trailer zei Chmielarz: “De laatste paar trailers waren erg gericht op gevechten en ik denk dat we de verkeerde indruk wekten dat Witchfire een non-stop actiefestijn is. Het is niet. Natuurlijk zullen sommige gevechten ongelooflijk intens zijn, maar er zijn ook periodes van stille verkenning, planning en nadenken. Het staat wat dat betreft veel dichter bij Souls dan bij bijvoorbeeld Doom. Daarom is het begin van deze nieuwe trailer iets langzamer. Misschien vertragen we nog meer als er eindelijk tijd is voor de lanceringstrailer.”
Witchfire wordt de tweede release van The Astronauts, na de met een BAFTA bekroonde titel The Vanishing of Ethan Carter. Hoewel The Astronauts een klein team van slechts tien ontwikkelaars heeft, biedt de game graphics die kunnen concurreren in de AAA-ruimte. Witchfire is gebouwd in de Unreal Engine en gebruikt geavanceerde fotogrammetrie om een prachtige en meeslepende donkere fantasiewereld te creëren die spelers kunnen verkennen.