Home Featured West of Dead Review

West of Dead Review

Een zoek-dekking-twin-stick-shooter; zo zou je West of Dead het best kunnen omschrijven als het om de gameplay gaat, terwijl de setting wordt gevormd door een combinatie van westerns en duisternis. Dit alles is door ontwikkelaar Upstream Arcade met veel liefde in de spreekwoordelijke blender gestopt, waarbij het resultaat er zeker mag wezen.

Westerns en games worden al decennia lang met elkaar gecombineerd, al weet niet elke game de sfeer van zulke films over te zetten naar het geliefde medium. Dat Red Dead Redemption de eerste game was die de juiste Western-sfeer wist neer te zetten is misschien vooral een subjectieve mening, maar er valt zeker wat voor te zeggen. Gelukkig hoef je niet altijd een open-wereld game te maken om de authenticiteit van Westerns te behouden en sindsdien zijn er veel kleinere games, die hier succesvol mee aan de haal zijn gegaan.

West of Dead behoort tot de games, waarbij het Western-sausje meer is dan een gimmick. Ondanks de duidelijk Western-achtige graphics, zijn het voor mij juist de subtiele momenten die zo goed werken. Hoewel de actie hard en soms snel is, zijn het de korte stille momenten tijdens de gevechten die bijdragen aan de sfeer. De stilte zorgt voor een moment van bezinning en bewustwording, terwijl de geluiden en details van de omgevingen precies op dat moment even je aandacht vragen. Die omgevingen variëren van typische saloons tot aan winkels, maar dan met een duistere twist.

Die duistere twist is er niet voor niets, aangezien je eigenlijk in purgatorium bent. Met andere woorden; je zit vast op een plek tussen het leven het het hiernamaals, waar de zielen van overledenen blijven hangen en dat terwijl deze zielen normaal gesproken naar de hel (west) of hemel (oost) gaan. Op de een of andere manier blijven deze zielen dus hangen en jij bent aangewezen om uit te zoeken wat er aan de hand is. Hierbij ga je zelf ook meerdere keren dood, maar dat mag de pret niet drukken.

Buy West of Dead - Microsoft Store en-CA

Heerlijke gameplay

Waar veel games uit het genre vooral draaien om het snel neermaaien van steeds groter wordende hordes van allerlei gespuis, gaat West of Dead rustiger te werk. Met je linker stick beweeg jij je voort en met de rechter stick bepaal je de richting van het schieten. Deze game laat je ook rekening houden met het verdedigen door middel van het cover based systeem. Daarnaast zijn bijna alle levels gehuld in de duisternis en kun je kaarsen aansteken om te kunnen zien waar jouw vijanden vandaan schieten. De combinatie van deze gameplay-elementen resulteert in een puzzel-achtige ervaring, waarbij het gebruik maken van korte pauzes het verschil maken in jouw overlevingskansen.

Zodra de vijand zijn wapen herlaadt moet jij al weten wat je move gaat zijn, want elke fractie van een seconde telt. Begin je iets te laat met je plan, dan is de kans groot dat je onderweg geraakt gaat worden door een of meerdere kogels. Gaandeweg kom je erachter dat het aansteken van de kaarsen of lampen meer voordelen dan het verlichten van de kamer met zich meebrengt. Door zorgvuldig te kiezen welke lampen je wanneer aansteekt zet je bepaalde vijanden de fik, terwijl je deze niet kunt beschieten als ze nog in het donker staan. Wat volgt is een tactisch steekspel tussen jou, de vijanden, het licht en de aanwezige plekken om te kunnen schuilen. Heerlijk!

Wapens kun je kopen of upgraden en als je weer opnieuw moet beginnen behoudt je deze, waardoor je na elke ‘dood’ toch sterker uit de strijd komt.Er zijn genoeg wapens en items te vinden om de boel een beetje fris te houden, al merkte ik dat ik West of Dead niet letterlijk uren achter elkaar kon spelen. Dat geeft natuurlijk niets, want toch kwam ik telkens de volgende dag weer terug om verder te gaan van waar ik gebleven was.

Beeld en geluid

Grafisch zul je nergens van stoel af geblazen worden, maar dat hoeft ook niet altijd. De sfeervolle ruimtes zijn met veel gevoel voor detail gemaakt, terwijl de vijanden soms een glimlach op je gezicht zullen toveren wegens de creativiteit van de ontwikkelaars. De muziek en zuivere geluiden dragen veel bij aan het gecreëerde sfeertje, waardoor het geheel een prettige ervaring oplevert. West of Dead loopt verder lekker soepel op zowel pc als console en liet in mijn speelsessie geen bugs of andere vervelendheden zien. Dat is ook wel eens fijn dezer dagen, aangezien veel titels onafgemaakt worden aangeboden.

West of Dead is een erg fijne twin-stick shooter met een heerlijk saus, gemaakt van het Wilde Westen. De gameplay is even vermakelijk als aanstekelijk en levert een goed aantal aan interessante situaties op, terwijl de performance en presentatie in orde is. Dit is zo’n titel die je zo nu en dan nog eens oppakt, terwijl je het al uitgespeeld hebt.