Home Gaming Warhammer 40.000: Gladius Escalation Pack Review

Warhammer 40.000: Gladius Escalation Pack Review

The Escalation Pack is dlc voor het vier jaar oude Warhammer 40.000: Gladius en het is uiteraard te prijzen dat zo lang na de release van de base-game er nog aan de fans wordt gedacht. Natuurlijk, The Escalation Pack is niet gratis en is inmiddels het zoveelste uitbreidingspakket voor de game. Toch is het prettig voor de Warhammer-fans, die nog geen genoeg kunnen krijgen van Gladius.

De base-game staat nog steeds als een huis, waarbij er veel aandacht is besteed aan de balans van het geheel. Deze turn-based strategiegame begint helaas wat onduidelijk, maar nadat je er wat tijd in steekt, opent zich een vermakelijk spelletje die zeer dicht tegen de verslavingsgrens zit. Het concept is grotendeels klassiek; bouw een basis, train manschappen, val aan en verdedig en doe het allemaal nog een keer. Er zijn verschillende facties, die allemaal op bepaalde gebieden verschillen van elkaar. Deze verschillen zitten hem vooral in bouwopties of de manier waarop ressources worden vergaard.

De afgelopen jaren zijn er veel uitbreidingen verschenen, onder andere in de vorm van unit packs, waarbij de nieuwe units je nog meer variatie geven in de manier van spelen. Dit valt allemaal samen met een uitgebreide tech tree, die je lekker naar eigen inzicht kunt beklimmen.

Je kunt maar beter alle dlc hebben aangeschaft

De vraag is natuurlijk: wat is er allemaal nieuw in deze uitbreiding en is het de moeite waard om weer in de game te duiken? Allereerst krijgt elke factie een nieuwe unit, maar je loopt wel gelijk tegen een probleem op. Als jij alleen de base-game hebt en geen andere uitbreidingspakketten hebt gekocht, dan zal je zien dat je niet alle units kunt gebruiken. Dat heeft te maken met dat de base-game vier facties heeft en de rest van de facties via dlc is gekomen, waardoor je de in The Escalation Pack toegevoegde units niet eens kunt gebruiken.

Dus in de praktijk koop je een pakket, waarvan je het meeste alleen kunt gebruiken als je ook de andere pakketten hebt gekocht. En zo betaal je dus voor content die onbruikbaar is, zonder er nóg meer geld tegenaan te gooien. Dit is natuurlijk geen probleem voor de échte Gladius-fan, want die heeft die andere pakketten gewoon aangeschaft en die haalt dan ook het meeste uit dit pakket.

Toegevoegde units

Laten we het hebben over de units die zijn toegevoegd aan het geheel door The Escalation Pack. Zo krijgen de Space Marines scouts toegewezen en die hebben zo hun voordelen, want die kunnen tiles zichtbaar maken, die je voorheen niet kon zien. Daarnaast kunnen deze ook van drie tiles afstand met scherp schieten. De Astra Millitarium-factie krijg de Devil Dog en dan hebben we het hier niet over echte honden, maar tanks. Deze tanks zijn erg sterk, maar ook bijzonder snel.

De Ghost Ark wordt toegevoegd aan de Necrons en geeft je de optie om je units te behandelen bij schade, maar is ook sterk en kan units transporteren. Natuurlijk worden de Orks ook niet achtergesteld en krijgt Megatrakk Scrapjets, waarmee je vooral enorm veel schade aan kunt richten van bijna elke afstand.

De andere facties waren helaas onspeelbaar voor ons, maar weet dat de facties van Tyranids, Chaos Space Marines, T’au, Craftworld Aeldari en Adeptus Mechanicus respectievelijk worden uitgebreid met Hive Guards, Forgefiend, Tiger Shark, Hornets en Skitarii Rangers.

Een topper (maar…)

Persoonlijk heb ik erg veel plezier met de base-game en de speelbare facties, voorzien van nieuwe units en de kans is groot dat ook jij daar plezier mee gaat hebben. Je haalt er echter veruit het meeste uit als jij ook de eerdere pakketten hebt aangeschaft. De nieuwe units zijn erg leuk en handig, maar voegen uiteindelijk maar kleine dingen toe, terwijl je met eerder aangeschafte pakketten veel meer verandering aan het geheel merkt.

De game zelf is na vier jaar nog altijd zeer vermakelijk en ziet er ook nog steeds prima uit. De UI is effectief en ondanks het stroeve begin, merk je dat je steeds langere speelsessies speelt en geen genoeg kunt krijgen van de intensieve wedstrijden.