Bedrijven zoals Sony en Meta hebben grote stappen gezet op het gebied van VR-gaming, maar hoe succesvol ze ook zijn geweest in die ruimte, VR blijft nog steeds een nichemarkt met weinig ruimte voor brede software- of hardwareverkopen. En dat is een factor die sommige andere spelers terughoudend heeft gemaakt om de markt te betreden.
Een daarvan is Xbox. In een recent interview met The Hollywood Reporter sprak Matt Booty, hoofd van Xbox Game Studios, over het onderwerp VR en zei dat VR voor Microsoft nog niet genoeg publiek heeft om te rechtvaardigen om in de markt te investeren. Microsoft heeft spelersaantallen van ongeveer 10 miljoen spelers nodig om een game als een echt succes te beschouwen.
“Ik denk dat het voor ons gewoon een kwestie is van wachten tot er een publiek is”, zei Booty. “We hebben het geluk dat we grote IP’s hebben die zijn uitgegroeid tot voortdurende franchises met grote gemeenschappen. We hebben 10 games die tot nu toe meer dan 10 miljoen spelers hebben bereikt, wat een behoorlijke prestatie is, maar dat is het soort schaal dat we nodig hebben om succes te zien voor het spel en dat is er gewoon nog niet met AR, VR.”
Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat de vraag naar VR aan Microsoft is gesteld, en het is ook niet de eerste keer dat het bedrijf duidelijk heeft gemaakt dat het zich niet wil richten op die markt, om verschillende redenen.
Andere spelers op de markt blijven stappen nemen om uit te breiden. Zo zal bijvoorbeeld Meta Quest 3 later dit jaar worden gelanceerd, terwijl de PS VR2 eerder dit jaar werd gelanceerd, hoewel de laatste een minder dan geweldige start heeft gehad wat betreft de verkoop.