Home Gaming Visions of Mana Review ( Playstation 5 )

Visions of Mana Review ( Playstation 5 )

Al 25 jaar is de Mana serie van Square Enix een begrip onder de Japanse RPG liefhebbers. De laatste jaren zijn er ook een tweetal remakes verschenen van titels in de Mana serie waaronder Secret of Mana en Trials of Mana. Daarna is het een lange tijd stil geweest rond de Mana games serie maar nu is het zover en is er een nieuwe titel in de Mana reeks verschenen met de naam Visions of Mana. Wij hebben de game uitgebreid onder de loep mogen nemen en hieronder lees je ons oordeel!

In de kleurrijke wereld van Visions of Mana draait alles om wat je al kan bedenken Mana. Mana is de in de wereld. Één keer in de zoveel tijd word er door een fee een Alm benoemd die een element kan beheersen. Ben je door de fee benoemd tot Alm is het de bedoeling dat je naar de Mana boom afreist om daar geofferd te worden. Dit word gedaan om de wereld in balans te houden. In het begin van het verhaal ga je naar het dorp waar het karakter Hinna word benoemd door een fee tot vuur Alm. Hinna heeft een vriend genaamd Val die met haar mee op reis gaat als lijfwacht om zeker te zijn dat zijn vriendin heelhuids bij de Mana boom aankomt. Tijdens deze reis zul je vele andere karakters tegen komen die ook bijvoorbeeld Alm zijn en de twee zullen vergezellen in hun reis.

Het verhaal klinkt niet heel interessant maar dat is het zeker wel. Nadat er de nodige gebeurtenissen zijn geweest word je echt in het verhaal gezogen en wil je alleen maar doorspelen. Door middel van cutscenes kom je ook steeds meer te weten over de achtergronden van de personages en merk je dat het ene verhaal nog duisterder is dan het ander.

In Visions of Mana merk je al snel dat de game geen open wereld titel is maar je hebt steeds losse gebieden waar je doorheen moet struinen en vechten om weer verder te komen naar het volgende gedeelte in de game. Ook zijn er grotere gebieden die je kan doorkruisen met dieren zodat je toch wat sneller kan bewegen. Wat de game leuk en mooi maakt zijn onder andere ook de kleurrijke en gedetailleerde omgevingen.

Het handige in de game is is dat er veel te zoeken en te vinden is. Terwijl je aan het onderzoeken bent zul je ook het handige zien in de vorm van een dubbele sprong waarmee je lastige gebieden gemakkelijker kan bereiken. Op de lastige gebieden zijn er vaak schatten of andere objecten te vinden die items met zich meedragen. Het is allemaal gelukkig niet heel moeilijk te vinden want alle schatten worden aangegeven met een blauwe cirkel op de Map die je meedraagt. Alleen hoe je het gaat pakken dat is wat lastiger. Door de mogelijkheid van de blauwe cirkels op de Map word de game je wel net iets makkelijker gemaakt.

Wat ook handig is bij het onderzoeken is het gebruik van elementen. Zo zul je bijvoorbeeld met het wind element kunnen zorgen voor een kleine wind hoos waardoor je net iets verder kan springen of hogerop kan komen. Zo heeft elk element zijn eigen mogelijkheden die zorgt dat je weer verder kan gaan komen.

Ook zijn er in Visions of Mana zijmissies te vinden door verschillende mensen die af en toe wat hulp nodig hebben. Help je deze dan krijg je bijvoorbeeld een item die je weer kan gebruiken of wat geld voor nieuwe uitrusting.

Visions of Mana bevat een op actie gericht vechtsysteem dat niet al te moeilijk te leren is. Je kunt twee soorten slag aanvallen doen waaronder een lichte en zware aanval, spreuken en een speciale aanval waarmee je MP van het karakter moet gaan gebruiken. Je kunt vijandelijke aanvallen ook ontwijken en springen in de gevechten om hoog gelegen vijanden uit te schakelen. Je kunt terwijl je vecht ook switchen tussen je teamleden om te kijken welke het handigst is om het gevecht snel klaar te hebben. Je kunt in de game ook veel zaadjes vinden die zorgen dat je meer vaardigheden kunt gaan krijgen. Deze zaadjes kun je verkrijgen uit bijvoorbeeld zijmissies of in de schatkisten die overal liggen.

Ook zijn er verschillende klassen in de game die zorgen dat je veranderd. Deze zijn vrij te spelen door speciale voorwerpen genaamd elemental vessels te vinden in het verhaal. Elke klasse is sterker te maken door middel van zaadjes en veel spelen.

Is er dan niets negatiefs te vinden in Visions of Mana? Helaas wel namelijk om je zaadjes in te zetten zul je door meerdere menu’s heen moeten om uiteindelijk te zijn waar je moet zijn. Hoe dit allemaal werkt word ook niet heel erg goed uitgelegd waardoor je soms niet weet hoe je verder moet komen. Ook is de game op grafisch gebied niet altijd even stabiel. De game stottert soms eventjes en dat maakt niet uit op welke van de twee modi je de game zet. Soms lijkt het ook wel of je in een obstakel word gezogen en dan moet je de save opnieuw laden om eruit te komen.

Visions of Mana is een goede JRPG die elke liefhebber van het genre gespeeld moet hebben. De game heeft een paar kleine minpuntjes maar als je alles door hebt dan ga je een fantastische titel tegemoet die je uitdaagt maar toch lekker door laat spelen. Als de game een wat duidelijkere structuur had gehad qua menu’s was het een stuk overzichtelijker geweest.