Valheim-lead designer Jonathan Smårs heeft op Twitter onthuld dat er nieuwe moeilijkheidsgraden naar het basiskamp opbouw- en survival-spel komen. Hoewel de onthulde moeilijkheidsgraden niet definitief zijn, zijn er onder andere een casual mode, een hardcore mode en zelfs een creatieve mode genaamd Hammer mode.
Casual mode zal naar verwachting de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad zijn voor de kern van de Valheim-gameplay. Hoewel er nog steeds elementen van survival en crafting zijn, zullen monsters spelers niet aanvallen tenzij ze worden uitgelokt. Spelers worden ook niet aangevallen en het vinden van hulpbronnen zal gemakkelijker zijn.
Hammer mode zal daarentegen alle beperkingen in de bouwopties van het spel wegnemen, waardoor spelers zo ongeveer alles gratis kunnen creëren. Net als in Casual mode zullen monsters in Hammer mode niet aanvallen tenzij ze worden uitgelokt, en worden spelers niet aangevallen.
Er lijkt ook een nieuwe Immersive mode in de maak te zijn, die de kaart van de speler en hun vermogen om portals te gebruiken wegneemt. Dit betekent dat spelers hun eigen navigatievermogen moeten gebruiken om bij te houden waar ze zijn in de wereld.
Er komen ook nieuwe Easy- en Hard-modes naar Valheim. Beide modi hebben in feite invloed op de moeilijkheid van het gevecht en hoe vaak spelers hun bases zullen vinden die door monsters worden overvallen.
De moeilijkste mode in het spel, toepasselijk Hardcore mode genaamd, bevat de moeilijkste moeilijkheidsgraad in gevechten en de hoogste frequentie van aanvallen op de bases. Als een speler sterft, verliest hij ook alle items die hij draagt en vaardigheden voor altijd. Net als in Immersive mode, mogen spelers in Hardcore mode ook geen kaart of portals gebruiken.