Unexpected Games heeft hun derde titel, 3000 Scoundrels, aangekondigd door ontwerper en hoofd van studio Corey Konieczka. Spelers creëren unieke personages, bouwen krachtige combo’s en zijn hun vijanden te slim af om de machtigste bendeleider van het Westen te worden. 3000 Scoundrels wordt later dit najaar gelanceerd in geselecteerde hobbywinkels voor bordspellen.
“3000 Scoundrels is ontstaan uit mijn liefde voor kaartspellen, het bouwen van motoren en bluffen. Het begon als een deconstructie van wat een ‘kaart’ in een game is en probeert het genre op zijn kop te zetten. Ik denk echt dat deze game in de smaak zal vallen bij hobbygamers over de hele wereld”, zegt Corey Konieczka, ontwerper en hoofd van studio Unexpected Games.
In 3000 Scoundrels betreden 2-4 spelers een alternatieve geschiedenis van het Wilde Westen en nemen de rollen aan van rivaliserende leiders die proberen kostbare technologie te stelen die is achtergelaten door een mysterieuze man die alleen bekend staat als de Traveler. Aan het einde van het spel bepaalt de speler met de meeste technologie het lot van de American Frontier. Duidelijke kaarten worden gebruikt om tot 3000 schurken te maken, elk met een unieke naam, artwork en vaardigheid. In elk spel worden tot 50 schurken gebruikt, zodat elke play-through anders is!
Spelers moeten schurken opstellen die synergetisch zijn met hun strategie en ze gebruiken om een motor te bouwen om de overwinning te verzekeren. Een deel van de strategie omvat het misleiden van tegenstanders en kiezen wanneer te bluffen. Maar als spelers betrapt worden op valsspelen, worden ze bestraft. 3000 Scoundrels bevat 60 duidelijke taakkaarten, 50 eigenschapkaarten, 4 leader sheets, 28 pokerkaarten, 8 strategiekaarten, 1 spelbord en meer.
3000 Scoundrels-ontwerper en hoofd van studio Corey Konieczka begon zijn carrière bij Fantasy Flight Games in 2005 en is vooral bekend om zijn werk aan geliefde games als Battlestar Galactica: The Board Game, Star Wars: Rebellion en Mansions of Madness: First Edition. Konieczka verliet zijn rol als VP Research & Design om in 2019 Unexpected Games op te richten.
Sindsdien is Unexpected Games enorm populair geworden met hun eerste release, The Initiative, en bereikte de #1 op BGG’s Hotness List en #1 op Amazon.com’s Bestverkopende New Board Games List binnen de eerste twee weken na de release. Hun tweede titel, Voices In My Head, werd uitgebracht in 2022 en werd geprezen om zijn experimentele gameplay-stijl.