3 jaar geleden kwam UFC 4 uit, een verbetering ten opzichte van UFC 3, vooral op grafisch gebied en meer vloeiender gameplay. UFC 4 werd ook nog ver na release ondersteund met de toevoeging van nieuwe vechters, waardoor de game nog lang speelbaar was. Nu heeft EA eindelijk een vervolg gegeven aan UFC 4 met UFC 5. UFC 5 is een current-gen only game, waardoor EA is overgegaan op de Frostbite engine. Dit moet zorgen voor betere animaties, meer vloeiendere gameplay en vooral een grafische verbetering. Daarnaast brengt UFC 5 een online career mode met zich mee, waar de game zich mee moet gaan onderscheiden ten opzichte van voorgaande titels. Wij zijn voor jullie de Octagon ingestapt en hebben gekeken of dit een Knockout overwinning is, of dat de game op split decision zijn beloftes niet waarmaakt.
Het eerste wat opvalt als je voor de eerste keer de octagon in stapt is hoe goed de game er uitziet. Je ziet aan de belichting, aan de vechters en aan de arena’s dat het overgaan op alleen de PS5 en Xbox Series een goede stap is geweest samen met het overgaan op de FrotsBite Engine. Vechters zoals Conor McGregor, Jon Jones en Stipe Miocic zien er geweldig uit en deze keer zien ook de vrouwelijke vechters er geweldig uit in de vorm van Amanda Nunes of Jedrzejczyk. In de gevechten reageert het lichaam ook prachtig realistisch, een body shot uitdelen ziet er realistisch uit, met de samenspanning van de spieren bij de ander. Als toevoeging daarop heeft EA een ontwikkeling doorgemaakt als het gaat om blessures. In sommige UFC gevechten is het simpelweg een bloedbad. In UFC 5 kan je zulke gevechten meer dan ooit namaken. In bepaalde gevechten lag mijn gezicht helemaal open, maar ook die van de tegenstander. Dit is ten opzichte van UFC 4 een hele grote verbetering, zeker met de hogere leeftijds rating. Als jij je tegenstander helemaal open slaat en schopt, kan het ook zijn dat er een dokter tussenbeide komt om te kijken of het gevecht kan doorgaan. In de grote hoeveelheid gevechten die ik heb gedaan is het 1x voorgekomen dat een gevecht werd gestopt, terwijl ik bij dat gevecht juist het idee had dat mijn tegenstander prima kon doorgaan. Het is een leuke toevoeging, maar veel voorkomend is het niet. Verder zijn de introducties van de vechters ingekort. Waar voorheen werd verteld door Bruce Buffer waar iemand vandaan kwam, wat diegene zijn win-loss record was, worden nu alleen de namen gepresenteerd. Het zorgde voor mij voor wat irritatie. In mijn career wilde ik simpelweg horen dat ik al 12 keer ongeslagen was.
Grafisch is de game dus geweldig met alle nieuwe toevoegingen. Het probleem met UFC 5 is alleen dat de game achter de grafische prachtheld eigenlijk grotendeels hetzelfde is als UFC 4. Het staand vechten is ten opzichte van UFC 4 wel iets vloeiender geworden, maar de aanvallen zijn grotendeels hetzelfde. Het doen van een jab, een combinatie, het uitdelen van een leg kick, het voelt in de formule allemaal hetzelfde ten opzichte van UFC 4. Hierin had ik gehoopt op een iets grotere verbetering, nog meer vloeiender bewegingen en misschien een iets meer diepgaande stand up game. Op de grond is de game op veel vlakken ook hetzelfde, maar zijn de submissions wel anders geworden. In UFC 4 was dit een mini game, terwijl het in UFC 5 juist realistisch is gemaakt. Iemand in een Rear Naked Choke doen is simpelweg onderdeel van je grond arsenaal. Als iemand weinig stamina heeft, veel schade heet, kan het zijn dat jij je tegenstander kan laten tappen en zo de wedstrijd kan winnen. Hetzelfde geld voor uit een submission komen, je moet zorgen om in een andere positie te komen en dan ben je uit de submission. Op de grond voelt de game dus realistischer en vloeiender aan, maar het veranderen van positie is net zo als in UFC 4, wat niet voor iedereen altijd geweldig was.
In de octagon is er dus niet veel veranderd, maar nog steeds is het vechten vermakelijk. Het grootste kritiekpunt van deze game is wel de content die in deze game zit. De career mode is namelijk voor 90% kopieren plakken geweest vanuit UFC 4. Het verhaal is net wat anders dan in de voorgaande titel, maar je moet weer trainen tussen je gevechten door (deel daarvan kan je dit keer gelukkig simuleren), je moet bepaalde activiteiten doen (die je niet ziet) voordat je gaat vechten, je kan aanvallen leren van andere vechters en dan heb je een gevecht. De scenes tussen bepaalde delen van je carrière door zijn leuk, maar geven niet de voldoening die UFC 5 career mode mij hoopte te geven. Daarnaast zijn de tatoeages en de haarstijlen voor je eigen Create A Fighter precies hetzelfde als UFC 4. Waar de haren van echte vechters er geweldig uitzien, zien de haren van jou eigen Create A Fighter eruit als 10 jaar geleden.
De Online Career Mode is vergelijkbaar met de offline career mode, maar in deze modus kom je te vechten tegen echte tegenstanders. Tijdens het testen zijn de servers gelukkig beter geworden, want deze modus is de modus waar ik hoop te vechten en te spelen de komende maanden en jaren. Het vechten tegen tegenstanders, het verlies op je nemen en hopen op een comeback en hopelijk ooit een titel te mogen pakken, het is een rollercoaster, maar het werkt wel (als de servers het doen en er dus geen sprake is van lag, wat wel zo is geweest).
De nieuwe game modi verder is Fight Week, waarin er een aantal gevechten aan je worden gegeven. Hierin worden bijvoorbeeld echte UFC evenementen aan je voorgeschoteld, voordat dit evenement al is begonnen. Het winnen van deze gevechten kan je in game currency geven, maar ook Alter Ego’s van vechters (skins). het is een leuke toevoeging die de game in de toekomst frist kan houden.
UFC 5 is een goede fighting game. Daar is geen discussie over mogelijk. Het is ook de best uitziende fighting game die op de markt is, daar is ook geen discussie over mogelijk. Wel voelt UFC 5 op gameplay en content gebied als een copy/paste game soms. De game heeft een volledige prijs, en heeft zelfs een deluxe edition die tegen de 100 euro aanloopt. Deze bedragen zijn in mijn ogen het niet waard voor een game waar een Online Career Mode is toegevoegd en Fight Week. Tuurlijk zijn de gevechten geweldig, is het bloedbad wat je kan maken spannend in gevechten en zijn de animaties voor het grootste gebied een stuk beter. Toch voelt UFC 5 als een game die een zure nasmaak in mijn mond laat zitten, omdat ik na drie jaar lang simpelweg meer had verwacht.