Home Featured Two Point Hospital Review – De leukste sim op de consoles

Two Point Hospital Review – De leukste sim op de consoles

In 1997 kwam het flink bejubelde Theme Hospital uit en dertien jaar later krijgen we een spirituele opvolger met Two Point Hospital. Het leuke is dat ontwikkelaar Two Point Studios is opgericht door oud-medewerkers van Bullfrog, de ontwikkelaar die je onder andere kent van Fable, Black & White en … Theme Hospital! De nieuwe studio zou dus precies moeten weten hoe je een goede ziekenhuis-sim maakt en de vraag is dan ook of ze deze titel net zo leuk kunnen maken als het origineel uit 1997.

Two Point Hospital is al eerder op PC uitgekomen, maar nu kunnen console-bezitters eindelijk aan de slag gaan met deze bijzondere sim-game. Je zou je kunnen afvragen of dit soort gameplay eigenlijk wel werkt op een console, al is het geruststellend om te weten dat men destijds bij Bullfrog met games als Theme Hospital en Theme Park al goede console-ports wist uit te brengen. Bij een snelle blik op de titel van dit artikel en het cijfer onderaan, kun je met gemak stellen dat de overzetting van PC naar consoles goed is gelukt. Overigens speelde ik de Xbox One-versie, maar ik heb mij laten vertellen dat de game ook op de andere consoles (PS4, Switch) een feest is om te spelen.

Waarom men denkt dat ik een geschikte ziekenhuisdirecteur zou zijn, weet ik ook niet

De opzet van Two Point Hospital is even simpel als herkenbaar, want je moet een ziekenhuis runnen en de kans is groot dat jij eens of meerdere malen een ziekenhuis hebt bezocht. Uiteraard geldt dit ook voor mijzelf en ik kan mij herinneren dat ik mij regelmatig heb verwonderd over de grootte van zo’n organisatie. De hele dag komen er ontzettend veel zieke mensen naar het ziekenhuis en om dit allemaal goed te kunnen managen zul je toch enige kennis van zaken moeten hebben. Als men mij vorig jaar had aangesteld als ziekenhuisdirecteur, zou er grote chaos zijn ontstaan. Ten eerste zou ik verbaasd zijn over het aanstellen van zo’n onervaren man en hoe ze in hemelsnaam het idee hebben gekregen mij op die positie neer te zetten. Ten tweede zou ik niet weten waar ik zou moeten beginnen om alles goed te laten verlopen.

Denk er zelf maar eens over na; hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt en je daarnaast ook nog eens de boel financieel draaiende houdt? Gelukkig krijg je in Two Point Hospital een handige tutorial voorgeschoteld en krijg je spelenderwijs een idee wat er van je gevraagd wordt als ziekenhuisdirecteur. Zo begin je met een leeg pand en zul je eerst een balie/receptie moeten neerzetten, zodat jouw zieke gasten zich eerst aan kunnen melden. Van daaruit geeft het spel aan wat de behoefte is van de gasten en zul je jouw indeling daar op aan moeten passen door middel van het plaatsen van bijvoorbeeld een dokterskamer. Uiteraard zal deze kamer zelf geen patiënten genezen en dus zul je op zoek moeten naar een bijpassende dokter. Hier krijg je weer de keuze tussen een goedkope of een dure dokter en daar loop je gelijk aan tegen je principes. Wil jij alleen maar dokters van het hoogste niveau? Dan kun je problemen krijgen met het budget van jouw ziekenhuis.

Patiënten zijn naast ziek natuurlijk ook gewoon klanten… met geld

Gelukkig kun je wat geld terugverdienen met het plaatsen van frisdrank- en snoepautomaten, waardoor je de patiënten ook in je voordeel kunt gebruiken. Mensen blijven ook niet staan wachten op hun afspraak en dus zul je een wachtruimte moeten maken. Natuurlijk zul je deze twee punten met elkaar gaan combineren, want als je een frisdrankautomaat in zo’n wachtruimte plaatst is de kans groter dat je gasten hier ook gebruik van zullen maken. Van het nuttigen van drinken moet men weer plassen en is het wel zo fijn als je daarom een toiletruimte maakt in jouw ziekenhuis.

In de tussentijd komt er steeds meer vraag naar specifieke oplossingen voor verschillende soorten ziektes en zul je dus na moeten denken over waar je de kamers gaat plaatsen. Daarnaast komen er regelmatig patiënten binnen met een onbekende ziekte en wordt er van jou verwacht dat je dit laat onderzoeken door jouw personeel. Deze ziektes zijn meestal niet echt en zorgen ervoor dat je soms glimlachend informatie over een nieuwe ziekte leest. Zo krijg je in het begin van de game te maken met patiënten die ‘light headed’ zijn en vervolgens zie je dat deze mensen daadwerkelijk een lichtgevend hoofd hebben. In de animatie zie je dat het oude hoofd er als een lamp wordt afgedraaid en er een nieuw hoofd wordt opgezet. Nu ben ik geen ziekenhuismedewerker, maar ik durf met zekerheid te stellen dat dit geen echte praktijken zijn in het gemiddelde ziekenhuis.

Al snel blijkt jouw ziekenhuis te klein te zijn en moet je dus opzoek naar een nieuw pand. Zo’n pand komt weer met zijn eigen problemen en meestal is dat in de vorm van de…eh..vorm van het pand. Naarmate je verder komt in de game zul je steeds creatiever moeten zijn met de kamers die je plaatst en de grootte van je wachtruimte. Ook het aan te stellen personeel zul je zorgvuldig moeten bekijken. Zelf had ik wat moeite met het aantal medewerkers in mijn ziekenhuis, omdat ik gewoon een nieuwe aannam is ik personeel te kort kwam. Uiteindelijk liepen er veel medewerkers rond die niets te doen hadden, maar bij te weinig personeel krijg je problemen bijvoorbeeld tijdens pauzetijden. Zodra er geen vervanger is zullen patiënten te lang wachten met soms dodelijke gevolgen. Ook zul je de schoonmakers efficiënt moeten inzetten om te voorkomen dat je ziekenhuis vies is of vol loopt met medewerkers.

Two Point Hospital is de best werkende sim op de consoles

Wat Theme Hospital in 1997 zo leuk maakte waren de grappige animaties en de vrolijke vibe die de game uitstraalde. Gelukkig is dit weer het geval en dit maakt het een feest om soms gewoon even naar je ziekenhuis te kijken om te genieten van wat er allemaal gaande is. Volg maar eens een van je medewerkers of patiënten en kijk goed naar bijvoorbeeld de routes die deze loopt, maar ook naar de grappige interacties die men met elkaar heeft. Het zijn absoluut niet de mooiste graphics die je ooit hebt gezien, maar het weet alles geloofwaardig neer te zetten, zonder het cartoony uiterlijk van de Theme-games te laten vallen, Eerlijk gezegd ziet Two Point Hospital eruit als een 3D-versie van zijn spirituele opvolger, terwijl het er ook weer niet te oud uitziet.

Nu kan ik mij voorstellen dat je deze game liever met een muis speelt en dat is jou goed recht, maar weet dat de besturing op jouw PlayStation, Xbox of Switch daar absoluut niet voor onderdoet. Meestal loopt het bij dit soort spellen uit op een gevecht tussen mij en de besturing, maar dat was nu niet het geval. Met de actieknoppen zit je snel in de belangrijke menuutjes en het plaatsen van een nieuwe kamer of wachtruimte is erg intuïtief. Hierdoor kun je meer van je aandacht en tijd stoppen in de daadwerkelijke gameplay. Two Point Hospital is typisch zo’n spel waar je één keer de missies van speelt, maar de jaren erna nog steeds oppakt in sandbox-mode.

Nu je met deze corona-crisis toch al veel thuis zit is het nu de beste tijd om Two Point Hospital aan te schaffen of je spelen via Xbox Game Pass. Je merkt aan alles dat de ontwikkelaar een grote passie voor dit soort games heeft en daardoor hoop ik dat men nu gaat werken aan een nieuwe spirituele opvolger voor de Theme Park-serie. Overigens denk ik niet dat ik na het spelen van deze game ineens wel een ziekenhuis kan runnen, maar ik weet inmiddels alles over het plaatsen van frisdrankautomaten in wachtruimtes.