Home Gaming Tropico 6 Console Edition Review – Je bent een dictator, geen Sinterklaas!

Tropico 6 Console Edition Review – Je bent een dictator, geen Sinterklaas!

Tropico is een stadsbouw-simulatie met een twist: Je bent geen burgermeester, maar een heuse dictator. Heb je altijd al de Saddam Hussein, Kim Jong-il of Robert Mugabe willen uithangen? Dat kan in Tropico 6, een game die een tijd geleden al uitkwam voor PC en nu mogen we aan de slag gaan met de console-versie. De vraag is natuurlijk of console-dictators net zo’n goede game krijgen voorgeschoteld als bezitters van een PC.

De PC-versie is ontwikkeld door ontwikkelaar Limbic Entertainment, bekend van Might & Magic Heroes VII, en deze fijne mensen hebben ook aan de port voor consoles gewerkt. Het is een goede keuze geweest om de port door hetzelfde bedrijf te laten doen, omdat het allemaal zeer trouw is aan de PC-versie, terwijl ze hun uiterste best hebben gedaan dat te vertalen naar de controller. Natuurlijk werkt het sneller en beter met een combinatie van keyboard en muis, maar dat weten we nu eenmaal bij dit genre op de console. Dus wil jij graag een dictator spelen en heb jij geen PC of een PC die te oud is, maar wel een PS4 of Xbox One? Dan heb je eenmaal weinig opties, maar ik kan je verzekeren dat je een goede tijd gaat hebben met Tropico 6 en dat heeft ontwikkelaar Limbic Entertainment goed voor elkaar.

Tijd is geld

Fans van de serie zullen zich gelijk thuis voelen, terwijl er genoeg nieuws te beleven valt. In vorige delen van Tropico zag je inwoners lopen, maar die hadden niet echt een impact op de game. In Tropico 6 worden alle inwoners netjes en accuraat gesimuleerd. Wat het verschil is? Heel simpel; gebouwen kunnen alleen (verder) gebouwd worden als er daadwerkelijk mensen aanwezig zijn bij het gebouw. Je zult dus moeten zorgen dat de inwoners en werkers op de plekken kunnen komen waar ze heen moeten. Hierdoor is het bouwen van een goede infrastructuur nog belangrijker dan voorheen. Maak je een zooitje van je wegen en bruggen? Dan zou het bijvoorbeeld langer kunnen duren voordat je gebouwen klaar zijn of komen de juiste resources steeds te laat aan. Inkomen genereren kost nu eenmaal tijd en je loopt inkomsten mis als het langer duurt.

Aangezien autorijden in Tropico 6 een luxe is moet je een goede busdienst aanleggen en ook dit dient zo efficiënt mogelijk te gaan. Het is belangrijk dat inwoners zo snel mogelijk op de andere eilanden terecht kunnen komen; je wilt immers dat ze veel werk (voor zo weinig mogelijk loon) voor je uitvoeren. Naast een busroute aanleggen zou je er ook voor kunnen kiezen gratis auto’s uit te delen, maar dat kost je veel geld. Je bent een dictator, geen Sinterklaas! Staat een berg in de weg? Dan maak je gewoon in tunnel.

Tutorial Z(zzz)

Het is in het begin even zoeken naar de juiste formule. Er is een tutorial, maar die duurt erg lang en je krijgt daarbij veel informatie. Een uur lang nieuwe informatie is vooral voor de nieuwe speler wat veel, maar zonder tutorial zomaar beginnen is niet aan te raden. Ook op de consoles is dit een probleem en dit is voor nieuwkomers echt wel even doorzetten om bij al het moois te komen, maar ik kan mij voorstellen dat de game je hier afstoot. Als je alles onder de knie hebt begint het spel pas echt leuk te worden. Het spel voelde vaak als puzzelen aan, omdat je zult moeten kiezen op welk eiland je wat doet, want zo kan het ene eiland veel goudbronnen hebben terwijl het slecht bewoonbaar is. De ene virtuele dictator zal een eiland gebruiken voor een grote stad, de ander zal kleine dorpjes maken rondom de bronnen. Geen van die keuzes is echt fout, maar je hele infrastructuur moet erop aangepast zijn.

Er staan 15 missies voor je klaar in Tropico 6 en die houden je wel even zoet. Toch is het de Sandbox-mode die mij telkens terug laat keren naar de game. Dit keer zijn er 15 verschillende maps voor deze mode en voor de ervaren Tropico-speler zijn ze allemaal een feest om te spelen. De variaties in eilanden maakt elke map tot een grote uitdaging en voelt als de juiste stap voorwaarts voor de serie. Je voelt je vrijer dan voorheen. Persoonlijk kan ik ervan genieten als je veel moet nadenken over de goederen die je nodig hebt. Zo zul je altijd wel iets niet hebben op je eiland en dus moet je een handelsovereenkomst aangaan om de goederen alsnog te kunnen krijgen. Of verkopen. Dit keer zijn er ook Raids toegevoegd en kun je bijvoorbeeld piraten erop uit sturen om de goederen voor je te stelen.

Je zult de inwoners en werkers allemaal tevreden moeten houden en dat is niet makkelijk. Het spel geeft aan hoeveel procent van de mensen op jou zou stemmen als er op dat moment verkiezingen waren. Het metertje daalt nogal snel, wat vaak resulteert in paniekbeslissingen. Gelukkig kun je nu ook bekende gebouwen plaatsen om je bewoners blij te maken en die gebouwen komen met bonussen. Steel je het Vrijheidsbeeld en zet je die op je eilanden neer, dan zal 100% van de bevolking op je stemmen. Uiteraard kun je ook inwoners wat geld geven, bedreigen of vermoorden om je zin alsnog te krijgen. Dit klinkt als een goede optie, maar dit zou zomaar tegen je kunnen gaan werken.

Met de graphics van Tropico 6 zit het ook wel goed. Nergens zal het je van je stoel laten vallen, maar de game is kleurrijk en geeft een fijn vakantiegevoel. Voor mij is het geluid de ster van de game. Elke keer als ik Tropico 6 opstart kom ik in een heerlijk Zen-moment. De vogels, de wind en vooral de geluiden van de zee bespaarde mij een aantal Yoga-lessen en bezoekjes aan de psychiater. Op de consoles verlies je wel iets aan grafische kwaliteit en dat is natuurlijk niet volledig vreemd, maar de game ziet er nog steeds goed uit.

Tropico 6 is ook op de consoles een geweldig spel en is een aanrader voor iedereen die ook maar een beetje lol kan hebben met het bouwen van steden of eilandjes. Daarnaast zul je gaan genieten van het efficiënt maken van alle wegen en producten tot het verslavende aan toe. Om bij het moois te komen moet je je als nieuwkomer door de saaie tutorials heen slaan, terwijl fans de kleine vernieuwingen zullen waarderen. Ondanks de iets mindere controls en graphics weet ontwikkelaar Limbic Entertainment een PC-getrouwe port af te leveren die je wel een tijd zoet houd.