Na het zien van zowel Final Fantasy 16 als Final Fantasy 7 Rebirth die de interne commerciële verwachtingen niet haalden, heeft Square Enix bevestigd dat het bedrijf zijn strategie van exclusieve console-releases wil loslaten. In plaats daarvan wil het bedrijf meer multiplatform-games uitbrengen om de verkoop te maximaliseren. In een recent interview met het Japanse medium 4Gamer bevestigde Naoki Yoshida – directeur en producer van Final Fantasy 14 en producer van Final Fantasy 16 – dezelfde koerswijziging.
Yoshida besprak de aankomende RPG Fantasian Neo Dimension, ontwikkeld door Mistwalker en uitgegeven door Square Enix, waarin hij fungeert als producer. Hij noemde deze game als een voorbeeld van Square Enix’ strategie om toekomstige titels tegelijkertijd op Xbox uit te brengen.
“Uiteraard willen we dat je het ook op andere platformen speelt,” zei Yoshida (vertaling via VGC). “Deze keer zullen we de Xbox Series X/S-versie tegelijkertijd uitbrengen.
“In de toekomst zullen Square Enix-titels steeds vaker gelijktijdig op elk platform verschijnen, maar omdat dit dicht bij de eerste release ligt, willen we dat Xbox-gebruikers het ook spelen.”
Er gaan al enige tijd geruchten dat er een Xbox Series X/S-versie van Final Fantasy 16 in ontwikkeling is. De ontwikkelaars van de actiegame hebben bovendien herhaaldelijk aangegeven dat ze de game ook naar Microsoft-consoles willen brengen. Of hetzelfde geldt voor Final Fantasy 7 Remake en Final Fantasy 7 Rebirth is nog onduidelijk.
Ondertussen staat de release van het eerder genoemde Fantasian Neo Dimension gepland voor 5 december op PS5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.