Ter ere van het tienjarig bestaan van technologiemerk Xiaomi gaf Lei Jun, voorzitter, CEO en oprichter van het merk een speech over de ontwikkeling van Xiaomi door de jaren heen. Hij koos voor een speech in plaats van een groot en uitbundig feest, omdat ook Xiaomi te maken heeft met de gevolgen van de coronapandemie. De samenvatting van de speech vind je hieronder.
Het begin
Toen Lei Jun het merk met verschillende vrienden oprichtte, waren er drie categorieën spelers op de smartphonemarkt: de internationale merknamen, de vier Chinese ‘draken’ en de zogenaamde copycats. Deze markt werd gedomineerd door de internationale merknamen, inclusief Samsung, Nokia en Motorola, die behoorlijk hoge prijzen vroegen voor hun toestellen. Jun vertelde dat hij – als groot smartphone-fan – vond dat dat anders moest. Hij wilde een smartphone op de markt brengen die niet alleen uitblonk in kwaliteit, maar ook voor iedereen betaalbaar zou zijn.
Hoewel Xiaomi zich in het begin richtte op besturingssystemen, ontstond volgens Jun al snel de drang om ook aan de slag te gaan met smartphones. De eerste smartphone die bij Xiaomi van de band rolde, de Xiaomi Mi, had een verkoopprijs van 1.999 RMB (omgerekend zo’n 240 euro). Jun beschreef in zijn speech hoe die prijs ontstond – oorspronkelijk zou het toestel namelijk 1.499 RMB gaan kosten, maar daarmee zou het bedrijf verlies maken. Doordat ze samenwerkten met de allerbeste leveranciers voor onderdelen, was de productieprijs namelijk flink gestegen. Om in elk geval gelijk te spelen, werd de verkoopprijs opgehoogd naar 1.999 RMB.
De ups en downs
Dat het niet alleen maar goed kon blijven gaan, beschreef Jun ook. Sterker nog, volgens hem stond Xiaomi in 2016 aan de rand van de afgrond: de verkopen kelderden en Jun moest zelfs zelf de smartphone-afdeling gaan runnen. Ondanks de moeilijkheden trok Jun wel belangrijke lessen uit deze periode. Zo kwam hij alles te weten over de hardwaresector, het hele bedrijfsproces van R&D tot de supply chain en van projectmanagement tot proces-follow-up.
De moeilijkheden in 2016 waren volgens Jun vooral te wijten aan de prijs van de Xiaomi-producten. Veel Chinese consumenten geloven dat goedkoop gelijkstaat aan slechte kwaliteit. In 2017 wist Xiaomi ze eindelijk te overtuigen dat dat in hun geval níet zo was.
Het succes
In het derde kwartaal van 2014 verkocht het merk de meeste smartphones in China en stond het wereldwijd zelfs op de derde plaats qua verkopen. Internationale investeerders waren enthousiast over de performance van Xiaomi en begonnen steeds vaker te vragen of het merk niet wereldwijd verkocht kon worden.
Jun vertelde hoe hij en zijn medeoprichters overtuigd waren van het mogelijke succes van Xiaomi op internationaal niveau, maar alvorens die sprong te wagen wilden ze eerst op kleinere schaal testen in India. De eerste toestellen werden daar in juni 2014 verkocht. Inmiddels heeft het merk over de hele wereld een basis trouwe fans vergaard.
Tien jaar is pas het begin
Jun beschreef in zijn speech drie momenten in de ontwikkeling van het bedrijf die voor hem extra bijzondere mijlpalen zijn:
– De beursgang van het bedrijf
– De verhuizing naar de Xiaomi Campus in 2019
– De vermelding op de Fortune Global 500-lijst
In tien jaar tijd heeft het bedrijf veel meegemaakt. Het begon samen te werken met partners, maakte smartphones voor iedereen betaalbaar en leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van mobiel internet. Daarnaast ging Xiaomi naast smartphones ook andere producten produceren, zoals smart bands, robotstofzuigers, luchtreinigers, elektrische steps en nog veel meer.