De nieuwe game speciaal gemaakt voor de next gen consoles heet Assasin’s Creed Unity, wij hebben een lijstje met 10 dingen je echt moet weten van deze game.
Het is echt een New Gen
Na het zien van de filmpjes en demo’s is het makkelijk te veronderstellen waarom deze exclusief naar de PS4, Xbox One en PC komt. Leden van het ontwikkelingsteam legde uit dat ze direct gestart zijn met de ontwikkeling na de release van Brotherhood in 2010. Vanaf een compleet verbouwde en vernieuwde engine tot nieuwe functies met betrekking tot navigatie, combat, multiplayer en missie structuur, het is gewoon een game die next-gen voelt en is.
Waar veel mensen toch genoten hebben van Black Flag, is de next gen versie van deze game net even opgepoetst. Dat kan niet gezegd worden over Unity, hierin is alles specifiek gebouwd voor Next gen. Als je nieuwsgierig ben hoe AC eruit ziet in Next gen dan moet je deze in de gaten gaan houden.
De Setting
Als je wat weet van geschiedenis dan weet je dat de Franse revolutie toch een geweldige keuze is voor een nieuwe AC game. Voor de mensen die van geschiedenis houden, de Franse revolutie zat vol met geweldige en bloedige conflicten, en was ook een keerpunt in de westerse democratie en rechten systeem. En natuurlijk als Frans bedrijf kon deze tijd niet weg blijven uit het lijstje van Ubisoft.
Zoals gepresenteerd, Parijs is hier toch een mega grote speeltuin. Als je de oceaan niet meetelt dan is de stad Parijs inclusief de ondergrondse catacomben twee keer zo groot als de wereld in Assasin’s Creed III.
De stad ziet er geweldig uit, gevuld met de mooiste door mens gemaakte monumenten die je je maar kan inbeelden. Je kan bijvoorbeeld naar het Louvre, de Bastille, en de tuinen van Luxembourg. Ook de Notre Dame ziet er adembenemend uit. Als alle belichting helemaal gefixed is dan kan je de stralen zonlicht die door een raam komen helemaal in kleuren op de grond uiteen zien slaan. In totaal is de kathedraal al een grote speeltuin met al meerdere ingangen en uitgangen, van tunnels onder het gebouw tot een in gang in de klokkentoren.
Een Nieuwe Held
Arno Victor Dorian is onze nieuwe held, en er zijn wat sappige details die Ubisoft naar buiten bracht. Arno is een Fransman geboren in Versailles, de thuishaven van de Franse Adel. We weten niet precies de reden, maar Arno is op een quest voor wraak en dat brengt hem in de Assasin’s gemeenschap, en die wraak is rode draad van het verhaal, de hele Franse Revolutie is eigenlijk maar een achtergrond verhaal. Het verhaal schijnt helemaal terug te gaan naar de structurele roots van de serie, met Arno die langzaam aan hoger in de organisatie dient te komen, een beetje zoals met Altaïr en Ezio.
Cooperative Play
Waarschijnlijk toch de grootste innovatie in Unity is het mogelijk maken van een vier speler co-op door de campaign heen. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit geïmplementeerd wordt en of het het hele verhaal meeloopt, aangezien het single player verhaal gewoon blijft lopen is het dus mogelijk om je vrienden te laten joinen.
Hier is dan hoe het gaat werken. Terwijl je rond loopt in de wereld zal je met enige regelmaat taverns ingaan die rond Parijs verspreid zijn. De taverns moet je gaan zien als een soort social hub, ook zullen er vaak verkopers zijn waar je dan weer nieuwe equipment kan kopen. Maar nog belangrijker, als je vrienden heb die Unity spelen zal je een “ghost”versie van deze zien zitten aan een tafeltje. Dit betekent dat de speler een missie aan het doen is in zijn eigen game. Je kan dan naar de ghost toegaan en vragen of je mee kan joinen in deze missie. Als je geaccepteerd word dan transporteer je naar de game van diegene en er vind een reset plaats naar het meest recente checkpoint, en van daaraf ga je verder.
Tot vier spelers kunnen met elkaar spelen. In je eigen game ben jij altijd Arno, de andere spelers zullen dan joinen als andere leden van de Brotherhood. Er zijn genoeg missies die je met ze allen kan doen, er zijn echter ook missies die specifiek voor één persoon zijn.
Publiek
Assassin’s Creed Unity heeft de meest indrukwekkende techniek achter het publiek zitten. Tot wel 1000 individuele AI karakters kan je spotten in het publiek, elk beweegt anders en reageert op zijn eigen manier.
Het publiek geeft je steeds allerlei soorten activiteiten om in te deelnemen, maar als je ze allemaal wil gaan doen zal je geen steek verder komen in de game. Je wil je misschien wel mengen in een gevecht, of achter een tasjesdief aan gaan. Deze situaties komen spontaan voor maar geven je nog wel de kans om er op te reageren.
Net als de vorige games zijn er groepjes mensen waar je zo doorheen kan sprinten, en er zijn wat drukkere pleinen waarmee je gewoon moeite heb om door te komen. Nu met Unity zijn er ook erg drukke pleinen waar de mensen zo dicht op elkaar staan dat het niet mogelijk is om er doorheen te rennen, niet voor jouw en niet voor je tegenstander.
Verbeterde Bewegingen
Het AC Unity team claimt dat ze helemaal terug gegaan zijn en het free runnen opnieuw hebben op gebouwd. Veel elementen van deze nieuwe navigatie gaan we niet belichten wel is er één die de aandacht heeft: gecontroleerd afdalen. Ontworpen als alternatief voor het steeds zoeken naar een plek om te jumpen in een hooi baal, gecontroleerd afdalen laat Arno in hoog tempo dalen.
In praktijk blijkt dit erg makkelijk te werken. Om van een gebouw af te dalen werkt het net als gewoonlijk, houd RT en B ingedrukt. Het resultaat ziet er echt heel goed uit.
Upgrades en Customizing
Unity gaat een beetje meer de RPG richting op met het customizing, met een speciale focus op het ontwerpen van jouw Arno die anders is dan alle andere Arno’s.
Om dit een beetje te aanmoedigingen tussen de spelers, zijn er nu missies en activiteiten die als beloning een skill point geven, en deze kan op zijn beurt gebruikt worden om een actieve of passieve skill te upgraden, zoals disquise, eagle vision, of lockpicking. Als toevoeging, veel stukken equipment geven ook een skill bonus, evenals dat ze je outfit op fleuren met diverse kleuren.
Missie/Activiteiten Structuur
Missies en side missies zijn zo gebouwd dat ze naadloos overlopen en je ze ook kan skippen als je wil. Een questlog bewaard nu de quests die je nog wil doen, maar op ieder moment kan je er maar één activeren om te tracken. Je main story missies blijven altijd getracked om je zo op de hoogte te houden waar je heen moet voor een lekkere flow in het verhaal.
Nieuwe navigatie keuzes
Deze nieuwe Assassin’s Creed voegt ook een heleboel gebouwen toe met interieur. Feit is dat één op de vier gebouwen een interieur heeft wat jij kan onderzoeken. Met zoveel gebouwen om te ontdekken, veranderd het bewegen door de stad meteen. Waar de straten vaak vol staan met mensen, is het dus belangrijk over de daken en door de huizen te gaan voor een snelle weg naar je bestemming.
Over je bestemming gesproken, Unity bied ook een compleet nieuw systeem voor tracking van dingen die je in de omgeving kan doen. Ren een dak op en stop daar met bewegen, je zal dan wat icoontjes zien in je scherm, met het dichtstbijzijnde point of interest waar je heen kan. Dus in plaats van het steeds bekijken van je map, laat het systeem je nu veel sneller weten waar je heen kan zonder het tweede scherm.
Nieuwe manieren om vijanden te lijf te gaan
Ubisoft heeft de speler diverse manieren gegeven om vijanden te confronteren. Een nieuw cover systeem zorgt ervoor dat spelers uit combat situaties kunnen blijven door niet in het zicht van de vijand te komen. Een nieuwe wapen, Phantom Blade, geeft je de mogelijkheid doelwitten stil en over afstand uit te schakelen. Eenmaal in een gevecht, nieuwe bewegingen zorgen ervoor dat ook de vaste spelers van de AC serie weer wat kunnen leren. Je heb nieuwe trucjes nodig om de vijand te verlaan, Ubisoft heeft de vijand helemaal op nieuwe gebouwd en de AI daarmee wat uitdagender gemaakt, waar individuen een goeie uitdaging bieden vallen groepen in series aan.