Home Gadgets Tien consumenten trends – het hybride winkelcentrum

Tien consumenten trends – het hybride winkelcentrum

by Mark van Truijen

Een hybride mix van connectiviteitsgebaseerde technologie, geïntegreerd in reële fysieke omgevingen om winkel- en koopervaringen te verbeteren, zal naar verwachting in 2030 door de overgrote meerderheid van de huidige early adopters een gewoon onderdeel van het dagelijks leven zijn. Deze voorspelling is een van de bevindingen in het laatste Ericsson (NASDAQ: ERIC) Ten Hot Consumer Trends rapport.

Het rapport van december 2021 is de elfde editie van het Ericsson ConsumerLab 10 Hot Consumer Trends-rapport. Net als de recente Ten Hot Consumer Trends-rapporten richt het zich op de visie van early adopter-consumenten op een tijdlijn van 2030 – dit keer over hybride winkelervaringen in een fictief ‘Everyspace Plaza’-winkelcentrum. 

Consumenten werd gevraagd 15 hybride winkelcentrumfaciliteiten te evalueren die de fysieke consumentenervaring uitbreiden met behulp van digitale technologie. Bijna vier op de vijf respondenten denken dat alle 15 geteste concepten tegen 2030 in een of andere vorm beschikbaar zullen zijn.

Dergelijke faciliteiten zullen mogelijk worden gemaakt door technologieën zoals virtuele realiteit (VR), augmented reality (AR) en programmeerbare materialen.

Magnus Frodigh, Head of Ericsson Research, zegt: “Het semi-openbare karakter van winkelcentra betekent dat latentiegrenzen gemakkelijker kunnen worden gecontroleerd en dat ervaringen van de volgende generatie in een vroeg stadium kunnen worden geleverd. XR-apparaten zouden ter plaatse kunnen worden verstrekt, waardoor het mogelijk wordt om privé-netwerken met aangepaste toepassingen ook voor consumenten in te zetten.”

Het ConsumerLab 10 Hot Consumer Trends rapport is gebaseerd op uitgebreid onderzoek en geeft de verwachtingen en voorspellingen weer van ongeveer 57 miljoen early technology adopters wereldwijd.

Dr. Michael Björn, Head of Research Agenda, Ericsson Consumer & IndustryLab, en aanjager van het 10 Hot Consumer Trends rapport sinds de start in 2011, zegt: “Aan de ene kant is het misschien moeilijk voor te stellen dat grote aantallen consumenten tegen 2030 op massale schaal over dure tech-apparatuur zoals AR-brillen, waterdichte VR-brillen, haptische lichaamspakken, tactiele handschoenen en meer beschikken. Maar aan de andere kant, als dergelijke apparatuur kan worden gedeeld tegen lagere kosten, is het zeker mogelijk dat grote aantallen consumenten erover zullen beschikken om de dagelijkse ervaringen in winkelcentra te verbeteren.”

Hij voegt eraan toe: “35 procent van de ondervraagde consumenten denkt dat winkelcentra eerder over de nieuwste generatie technologie beschikken dan woningen, terwijl slechts 14 procent het daar niet mee eens is. Winkelcentra zijn al lang hightech centra, met bioscopen, speelhallen, concertzalen, bowlingbanen en meer. Waarschijnlijk zullen zij die rol blijven spelen”.

Volgens Björn blijkt uit het rapport ook dat de consument gelooft dat hybride winkelcentra een positieve en duurzame bijdrage kunnen leveren aan het plaatselijke leven.

“32 procent van de respondenten is het ermee eens dat hightech winkelcentra verhuizen naar kleine steden en plattelandsgebieden haalbaarder en aantrekkelijker zullen maken, terwijl slechts 13 procent het hiermee oneens is,” voegt hij eraan toe.

De details: de 10 Hot Consumer Trends 2030 – The Everyspace Plaza zijn:
Zie ter verduidelijking de video

  1. De arena

Je zou zowel artiest als toeschouwer kunnen zijn, maar zal de meeslepende ervaring je een kick of angst bezorgen? Bijna acht op de 10 consumenten denken aan evenementenhallen waar artiesten dankzij telepresence-technologie digitaal kunnen optreden alsof ze persoonlijk aanwezig zijn.

  1. De schoonheidssalon

Het vermijden van mes en naald is voor velen een aantrekkelijke schoonheidsoptie. Schoonheidssalons die gebruik maken van volumetrische modelleertechnologie om looks digitaal te verbeteren, worden door zeven op de tien consumenten in winkelcentra verwacht.

  1. De kleermaker

Snelle mode op maat voor jou – en je avatar. Meer dan zeven van de 10 AR/VR-gebruikers voorzien een kleermaker in het winkelcentrum die stoffen gebruikt die kunnen veranderen om waterdicht te worden of die ventilatie bieden wanneer dat nodig is.

  1. De omgekeerde wereld

Velen stellen zich de verkenning van onmogelijke werelden voor. Twee derde van de consumenten denkt dat er zwembaden zullen zijn waar je met een VR-headset met zuurstof de ruimte kunt ervaren in zero gravity.

  1. De hybride sportschool

Voor velen zijn fysieke kracht en mentale gezondheid met elkaar verbonden. Zeven van de tien consumenten verwachten dat mentale fitnesscentra met multisensorische, op de persoonlijkheid afgestemde AR/VR-landschappen de mentale gezondheid helpen verbeteren.

  1. De print-a-wish fabriek

On-demand reparatie en productie zijn de toekomst. Meer dan de helft van de consumenten wil duurzaam winkelen in een fabriekswinkel waar hun oude producten worden gerecycled.

  1. Het wereldrestaurant

Een afleidingsvrije, virtuele onderneming heeft voor velen de voorkeur. De helft van de consumenten wil in restaurants virtueel eten met vrienden in andere restaurants, waar ook ter wereld. 

  1. De eindeloze winkel

Uitproberen voordat je koopt – virtueel, tenminste. Driekwart van de consumenten verwacht dat zij hun huis in de winkel kunnen projecteren wanneer zij nieuwe producten uitproberen.

  1. Het medisch multiplexcentrum

We zijn gewend dat alles direct is. Waarom wachten als het om gezondheid gaat? Zevenenzeventig procent van de consumenten voorziet medische centra in winkelcentra met drop-in AI-gezondheidsscans die de gezondheidstoestand bijna onmiddellijk kunnen controleren.

  1. Het park

Voor degenen die in steden wonen, is de natuur wellicht iets wat ontbreekt. Tweeënveertig procent van de consumenten wil een park in een winkelcentrum bezoeken waar ze zich dichter bij de natuur kunnen voelen door middel van digitale en programmeerbare materialen die hybride ervaringen bieden.

Rapport methodologie

De inzichten in het rapport zijn gebaseerd op de wereldwijde onderzoeksactiviteiten van Ericsson ConsumerLab gedurende meer dan een kwart eeuw.

De studie is hoofdzakelijk gebaseerd op gegevens van een online-enquête die in oktober en november 2021 is gehouden onder vroege gebruikers van AR, VR en digitale assistenten in 14 steden over de hele wereld. 

Deze steden zijn: Delhi, Dublin, Jakarta, Johannesburg, Londen, Mexico City, Moskou, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Stockholm, Sydney en Tokio.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x