Home Gaming The Sims 4: Lovestruck Review

The Sims 4: Lovestruck Review

The Sims 4: Lovestruck is het nieuwste en daarmee het zestiende uitbreidingspakket voor The Sims 4. En zoals de naam suggereert, staat deze DLC volledig in het teken van “Amore”. Lovestruck introduceert een volledige overhaul van het bestaande basegame datingsysteem in de setting van een nieuwe wereld, gebaseerd op Mexico-Stad met de toepasselijke naam Ciudad Enamorada.

Eindelijk, eindelijk, eindelijk kunnen onze Sims deelnemen aan het fenomeen dat onze samenleving in zijn greep houdt sinds het bestaan van het internet. Een fenomeen dat onmogelijk weg te denken is uit onze maatschappij. De bron van menig gebroken hart, cringy 2016 wedding Pinterest-boards en naar schatting de geboorte van zo’n 80% van de Generation Alpha populatie (source: trust me bro). Ik heb het natuurlijk over niets anders dan online dating.

Waar wij Tinder, Bumble, Badoo, Hinge, Happn, Inner Circle, etc. etc. hebben, hebben de Sims “Cupids Corner”. Vrijgezelle of ruimdenkende Sims kunnen een profiel aanmaken, voorkeuren instellen en naar hartenlust swipen. Afhankelijk van jouw in-game instellingen laat Cupids Corner je profielen zien van Sims die in je huidige savefile bestaan (oh hi, Don Lothario) en/of Sims gecreëerd door andere spelers op de gallery.

Als je jouw match gevonden hebt, kan je direct vanuit de app een date creëren. In een gemakkelijk te navigeren menu kies je welke activiteiten je tijdens jouw date wil doen: sporten, picknicken, een hapje eten, dansen. Of misschien laten jouw Sims er geen gras over groeien en ga je gelijk voor een woohoo-date verkleed als een aubergine of perzik (hé, ik kinkshame niemand). Op basis van de door jou gekozen activiteiten genereert de game een goaled event, waarbij je op basis van de voltooide objectives een score behaalt.

Overigens, mocht je er weinig voor voelen om eindeloos te swipen op zoek naar jouw match, kan je jouw lot ook in de handen leggen van de EA-goden en voor een blind date kiezen. Het idee van een date ontwerpen is hetzelfde, alleen heb je geen idee wie er straks tegenover je staat.

Enfin, je bent op een geslaagde date geweest en ziet jezelf wel vaker een beschuitje eten met je nieuwe vlam. Hoe zorg je ervoor dat jouw match hier hetzelfde over blijft denken? Actions speak louder than words, baby! Sims hebben nu individuele niveaus van romantic satisfaction. Dat houdt in dat wanneer hun romantische partner niet genoeg romantische interacties met hen heeft (op een manier die aansluit bij hun romantische voorkeuren), ze zich ongelukkig beginnen te voelen in hun relatie en er zelfs voor kunnen kiezen de relatie te verbreken. En dat is serieuze shizzle; Sims kunnen nu namelijk ook bezwijken aan een gebroken hart!

En wat betreft romantische voorkeuren, deze zijn ook nieuw en kan je in CAS instellen voor jouw Sims. Deze voorkeuren zijn van invloed op in hoeverre Sims elkaar aantrekkelijk vinden, wat het dus ook weer gemakkelijker, of juist moeilijker maakt om een romantische relatie op te bouwen en te behouden. Ook de nieuwe eigenschappen: lovebug en romantically reserved hebben grote invloed hierop. Sims kunnen ook aan elkaar vragen in hoeverre de ander hen aantrekkelijk vindt – en jeez, men zegt dat Nederlanders direct kunnen zijn, maar die hebben nog nooit een Sim ontmoet!

En dan de grote hamvraag: is het goed? De TL;DR versie: Joah, best wel, met hier en daar wat kanttekeningen. De nieuwe CAS en build/buy assets zijn fantastisch. Deze zijn duidelijk met liefde voor de eerdere edities van The Sims gemaakt en laten het nostalgische hart van deze oude rot in het sim-vak sneller kloppen. Vibrerend hartbed – need I say more?

De nieuwe features brengen meer diepgang en hilariteit in mijn dagelijkse gameplay en voelen soms ook (pijnlijk) realistisch. De oude manier van daten in De Sims brak voor mij altijd een beetje de suspension of disbelief. I mean, wie ontmoet er nog iemand in een bar? Na drie jaar lockdown zijn we daar allemaal veel te contactgestoord voor geworden joh.

Wat betreft de kanttekeningen; The Sims spelen met alle huidige uitbreidingspakketten voelt soms echt een beetje als een information-overload. Ook in Lovestruck worden weer allerlei nieuwe elementen geïntroduceerd waar ik als semi-dyslect af en toe een semi-TIA’tje van krijg. Zoals al benoemd moet je tijdens je date bepaalde interacties met je partner uitvoeren om een hoge score te halen, waardoor je vaak het grootste gedeelte van de tijd door de menu’s aan het zoeken bent naar deze specifieke interactie met het spel gepauzeerd. Wanneer je jouw date om zijn of haar turn-ons en turn-offs vraagt, springt er een lap tekst in beeld waar de schrijvers van het Oude Testament nog een puntje aan kunnen zuigen.

Dat voelt af en toe een beetje knullig. Alsof je met een mod speelt in plaats van een officieel uitbreidingspakket.

En toch, over-all ben ik aardig positief gestemd over The Sims 4: Lovestruck. Het biedt een gameplay-ervaring die naadloos aansluit bij en ook de huidige game aanvult. Wel zou ik men aanbevelen de game in de sale te kopen, want hoe graag ik het ook wil, 40 EUR voor een uitbreidingspakket dat voelt als een veredelde mod is niet de meeste slimste economische keuze van je leven.