Home Featured The Last of Us Part 2 Review

The Last of Us Part 2 Review

Naughty Dog staat bekend om het maken van baanbrekende titels die je in het geheugen bij zullen blijven. Denk hierbij aan grote titels als de Crash Bandicoot serie, Jak & Daxter, Uncharted en natuurlijk het in 2013 uitgekomen eerste deel van The Last of Us. Vandaag gaan we het hebben over The Last of Us Part 2. Het moet het nieuwste pareltje zijn van Naughty Dog maar is dat het ook? Je lees het in deze review.

LET OP DE REVIEW BEVAT SPOILERS VAN HET EERSTE DEEL!!!!

Het verhaal draait ook weer in dit deel om Joel ( ingesproken door Troy Baker ) en Ellie ( ingesproken door Ashley Johnson ). De twee zijn er net achter gekomen aan het eind van het eerste deel dat Ellie immuun is voor het virus dat zorgt voor geïnfecteerde mensen in de wereld. Deel twee begint precies waar deel één geëindigd is. Ellie word uit het ziekenhuis gehaald en word terug gebracht naar het kamp waar de overlevenden zitten. Vanuit hier gaat het verhaal verder waarin Ellie vier jaar ouder is. De klopjacht op Ellie gaat beginnen wanneer er steeds meer mensen achter komen dat zij immuun bloed heeft.

Waar het verhaal in het eerste deel ging over de vriendschap die opgebouwd werd tussen Ellie en Joel gaat het in dit deel meer om de haat die Ellie bij zich draagt na alle situaties die ze met zich meegedragen heeft. Ellie is nu dus vier jaar ouder en je merkt dat het onschuldige meisje nu meer een badass girl is die harde humor gebruikt en ook onder de tatoeages zit. Het enige wat ze wil is wraak op degene die haar wilden vermoorden en haar bloed wilden gebruiken.

Rollercoaster Ride

The Last of Us Part 2 brengt je een rollercoaster ride van emoties en keiharde momenten die zich in elkaar afwisselen. Je hebt bij het begin het gevoel dat je nog in de startblokken zit maar wanneer je los gaat ga je dan ook echt compleet met de remmen los gaspedaal vol ingedrukt. Het verhaal is spannend van het begin tot aan het einde en zorgt dat je de ongeveer 30 uur durende verhaal niet eens door hebt dat je zo lang bezig bent.

Graphics om van te watertanden

The Last of Us Part 2 haalt alles wat mogelijk is uit je Playstation 4. Dat kun je vooral zien aan de graphics die zijn echt fantastisch. De karakters lijken net echt en het lijkt alsof je in een interactieve film zit. De omgevingen zijn ook prachtig je kunt bijvoorbeeld ook in het gras zitten om zoveel mogelijk niet in het zicht te zijn hierbij zie je elk grassprietje bijna apart bewegen dit is mooi gedaan. Als Ellie zich inspant zie je ook de zweetdruppels op haar hoofd en ook als je in het water hebt gezeten zie je dat je kleding nat is en dat het water er van af druppelt. De details in de game zijn echt fantastisch vormgegeven.

Wat kun je allemaal doen?

Wat het mooie is aan The Last of Us Part 2 is dat je in tegenstelling van het eerste deel in dit deel ook een paard hebt waarmee je kan touren door bepaalde gebieden. Dit zorgt voor meer bewegingsvrijheid en je kan sneller afstanden afleggen. Je krijgt ook in het begin een map met bezienswaardigheden waar je naartoe kan en dan kun je langzaam aan alles afstrepen waar je geweest bent. Je kan ook zoeken naar onderdelen voor upgrades zo heb je onderdelen die zorgen dat je je wapens kan upgraden, items kan maken en vaardigheden kan upgraden. Deze zoektocht houd je naast het verhaal ook flink bezig. Ook zijn er collectables te vinden in de game in de vorm van speciale kaarten. Deze liggen overal verspreid en het is een flinke kluif om al deze collectables te vinden.

Wapens

Je hebt in The Last of Us Part 2 beschikking over een aantal wapens denk hierbij aan verschillende geweren en een pijl en boog. Ook kun je vijanden verslaan en hun wapens in eigen hand nemen dit varieert van bijlen tot honkbal knuppels tot machete’s. Wat het mooie is ( zit ook weer in het detail ) is dat als je vijanden besluipt je de angst in hun ogen ziet als ze vast gegrepen worden en wanneer ze vermoord worden zie je echt dat het leven uit hun ogen verdwijnt.

De muziek grijpt je

De soundtrack van The Last of Us Part 2 is ook fantastisch. De muziek is van hoge kwaliteit en ze weten de spanning super goed neer te zetten. Wanneer je vijanden aanvalt begint er spannende muziek die zorgt dat je er helemaal klaar voor bent en je bent blij als de muziek weer stopt want dan weet je dat het gevecht klaar is.

Vijanden

The Last of Us Part 2 kent meerdere soorten vijanden. Zo heb je de normale infected die zorgen dat je op je hoede moet zijn en dat je niet aangevallen moet worden. Dit zijn de vrij simpele vijanden. Dan zijn er de Clickers dit zijn vijanden die als ze je zien de hele boel bij elkaar schreeuwen om zo meer infected op te roepen om je dwars te gaan zitten. Dan zijn er nog de Bloaters dit zijn vijanden die zich verweren met schimmels op hun lichaam die ze inzetten als defensie en ze zijn ook nog moeilijk om te vermoorden. De laatste vijanden zijn ook de mensen en honden. De honden kunnen je ruiken van afstand en zullen alarm slaan om hun baasjes te laten komen en zo een gevecht te beginnen.

The Last of Us Part 2 is een meesterwerk geworden. De game was al aangekondigd in 2016 maar is een paar keer uitgesteld om het beter te maken. Dit is perfect gedaan want Naughty Dog heeft in mijn optiek de perfecte game afgeleverd. De game weet je van het begin af aan te pakken en blijft spannend tot aan het einde. Het wachten is het dus meer dan waard geweest en ik raad iedereen die een Playstation 4 heeft aan om deze game in huis te halen.