Home Gaming The Last of Us Part 1 – Remake Review

The Last of Us Part 1 – Remake Review

De eerste keer dat The Last of Us verscheen is alweer bijna 10 jaar geleden. De titel van Naughty Dog maakte toen zijn opwachting voor de Playstation 3 en wist toen een van de beste games van zijn generatie te zijn. Later heeft deze titel voor de Playstation 4 een remaster gekregen en nu is er voor de Playstation 5 een serieuze remake gemaakt. De game is van de grond af opnieuw opgebouwd voor de grafische en technische mogelijkheden van de Playstation 5. Is de game nog de moeite waard om te spelen? Je leest het in deze review van The Last of Us Part 1 Remake!

Voor de mensen die niet in staat zijn geweest om het eerste deel te kunnen spelen even een terugblik op het grandioze verhaal van The Last of Us. De game begint wanneer er een pandemie uitbreekt in de Verenigde Staten. Het noodlot in het verhaal slaat toe bij Joel die iets vreselijks meemaakt met zijn dochter. Vele jaren later komt hij in contact door omstandigheden met het meisje Ellie die in het begin niks moet hebben van Joel maar later ontwikkelen de twee een prachtige band die niet te breken is.

Ellie is immuun voor de pandemie die in de Verenigde Staten huist. De pandemie is een schimmelinfectie die zorgt voor degenen die beïnvloed raken ermee veranderen in een soort zombie achtige wezens. Het schijnt dat Ellie de sleutel is voor het oplossen van deze pandemie door haar immuniteit. De rest van de mensen die nog overleeft hebben leven in quarantainezones die gevolgd worden door het leger. Ook zijn er nog jagers die op zoek zijn naar alles om maar te kunnen overleven in de door de pandemie geteisterde wereld.

De game is wat ik eerder al zei helemaal opnieuw opgebouwd. Het ziet er grafisch echt prachtig uit. Je kunt als je vijanden besluipt en wurgt bijvoorbeeld echt het leven zien wegvloeien uit het lichaam. Het lichaam word slap en de ogen draaien helemaal naar boven. Je ziet echt dat er flink is gelet op de details in de game. Als je in een gevecht verwikkeld raakt met de levenden zullen de vijanden je steeds proberen een stap voor te zijn door middel van het flanken. De geïnfecteerde tegenstanders zullen als een gek op je af komen rennen en het je zo moeilijk mogelijk proberen te maken. Bij deze vijanden is het handigst om gewoon lekker te knallen op ze.

Je zal in de The Last of Us Part 1 ook veel bezig zijn met verkennen van de omgeving. Dit om extra kogels te zoeken die schaars zijn of onderdelen om je wapens en accessoires te upgraden. Ook zal je verschillende collectibles kunnen vinden zo hier en daar in de omgeving en puzzels moeten oplossen. De puzzels zijn niet heel moeilijk maar bieden je wel wat leuke afwisseling. De game was in 2013 toen die verscheen zijn tijd vooruit en dat zie je nu aan alles af.

Wat wel jammer is is dat de game niet veel durft af te wijken. Zo had ik gehoopt op wat nieuwe omgevingen of extra opdrachten om te ondernemen. The Last of Us Part 2 bracht ook nieuwe mogelijkheden met zich mee qua ontwijken van vijanden maar deze remake durft zich niet te wagen aan wat vernieuwing op dat gebied en blijft trouw aan het origineel. Dat de makers geen veranderingen qua gameplay hebben gebracht betekent natuurlijk niet dat er helemaal geen vernieuwingen zijn.

De grafische upgrade van de game is echt fantastisch te noemen. Wat dan ook echt flink opvalt als je de PS5 aan zet is dat er weinig tot geen laadtijden meer in de game zitten. Er zijn ook twee mogelijkheden om de game te spelen. De eerste mogelijkheid is de Fidelity mode dit zorgt voor 4K met 40FPS als doel. Ook is er de Performance Mode dit zorgt voor een Dynamische 4K mode met 60FPS. Als je een sterke TV hebt is er ook nog de mogelijkheid om de framesnelheid te verhogen maar dit is alleen mogelijk als je TV ermee compatible is.

De mogelijkheden van de PS5 worden uitgebreid gebruikt in deze titel. De implementatie van 3D-Audio en de mogelijkheden om de DualSense Controller’s haptische feedback te gebruiken zit er ook in.

Helaas is de multiplayer mode Factions uit de game gehouden. Wel is de DLC van de game genaamd Left Behind toegevoegd en ook opgepoetst.

Heb je de game The Last of Us nooit gespeeld dan is de game zeker een die je gespeeld moet hebben. Heb je de game al wel gespeeld dan zou ik wachten tot de game iets goedkoper in de winkel ligt om niet teleurgesteld te worden vanwege te weinig vernieuwing. De game is prachtig gemaakt op grafisch gebied. Qua gameplay zit de game ook erg sterk in elkaar en weet je elk moment op het puntje van je stoel te zetten. Al met al een pareltje voor de next-gen console en een must have als je hem nog niet gespeeld hebt.