Home Gaming The Division Review

The Division Review

[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]Al twee en een half jaar wachten gamers op The Division, een game die groot potentieel liet zien op de E3 in 2013. Gamers waren enthousiast en ik ook, maar wat voor game is The Division geworden en was het al die jaren wachten en uitstellen waard? Je leest het hieronder!

The Division is in hart en nieren een shooter, waar verschillende wapens de revue passeren. Deze wapens spelen ook allemaal anders, zo schiet een AK-47 veel ongecontroleerder dan een Converted SMG 9. Elk wapen wat je dan ook vind zal anders spelen, wat het juist leuk maakt om altijd even te onderzoeken welk wapen het beste bij je past. De shooter gameplay voelt natuurlijk aan, ook al is het in het begin even wennen dat er niet drie kogels in je tegenstander gaan, maar soms een heel magazijn. Voor mijzelf doet dit geen afbreuk aan de realistische setting, The Division is namelijk geen Call of Duty en dat wisten we van het begin af aan al.  The Division is meer een RPG dan een shooter. Toch blijft het af en toe raar om een hele magazijn in iemands hoofd te schieten, zonder dat die enige bescherming op zijn hoofd heeft, als je hier over heen kan kijken is het niet heel storend, want The Division is in zijn RPG element ijzersterk.

The Division is meer RPG dan ik op voorhand had verwacht, het verkrijgen van gear, het looten van tegenstanders en het levelen van je karakter voelt als een RPG, speelt als een RPG en is verslavend als een RPG. Zelf ben ik nooit een grote RPG fan geweest, ik ben nooit echt in de Destiny hype geraakt, nooit in de Fallout 4 hype geraakt, maar ik was wel altijd in The Divsion hype, vanwege zijn realistische setting. Toch is dit een RPG, dit zie je terug in je gear, waar je ranks hebt voor je gear, die weer elk hun eigen kleur hebben, zo zijn er

• Worn (Grijs)
  • Standard (Groen)
  • Specialized (Blauw)
  • Superior (Roze)
  • High-End (Geel)

The Division Credit Reddit

Het verkrijgen van betere gear doe je door middel van missies, kopen, craften of de Darkzone (later in de review daar meer over). Bij missies kan je kiezen voor een Normal of Hard, bij een missie op Hard krijg je een Equipment Item en bij Normal een weapon. De Hard missies zijn ook echt moeilijk, de tegenstanders hebben namelijk betere armor, waardoor zij geen rood levensbalkje hebben, maar een paars en elke eindbaas is van een veel hoger level dan bij normal. Hierdoor blijft er uitdaging in de game en het geeft de game ook een replay value. Als je namelijk toch dat wapen wil hebben, dan speel je de missie nog een keer op normal als je hem al een keer op hard hebt uitgespeeld en omgekeerd.

Daarnaast laat The Division je niet kiezen tussen een bepaalde speelstijl, in de game heb je een Medical, Security en Tech skill tree, het is mogelijk om alle drie volledige vol te krijgen, waardoor je dus de hele tijd kan switchen tussen je speelstijl, heb je bij een missie meer health nodig, ga dan voor Medical, etc, etc. Aan de ene kant is dit fijn, omdat je speelstijl niet wordt vastgelegd, maar hierdoor heeft je character ook niet echt iets speciaals, want iedereen kan dit. Het heeft een voordeel en een nadeel, want iedereen komt aan zijn trekken, maar speciaal voelen je abilities niet, omdat iedereen ze heeft.

the_division_skill_calculator

De meeste tijd zal je besteden achter muurtjes, kasten en andere objecten waar je cover achter kan zoeken. The Division is een cover based Shooter, waardoor je zoekt naar het beste plekje om je tegenstanders uit te schakelen of te flanken. In het begin zal dit erg wennen zijn en zal je soms uit cover gaan, terwijl je naar een andere cover wilde gaan, maar op een bepaald moment heb je dit onder de knie en zal je snel van de ene cover, naar de ander gaan, zonder al te veel health te verliezen.

De gameplay is ijzersterk en dit komt nog meer tot zijn recht als je de game met meerdere mensen speelt. Missies zijn niet ontworpen om in je eentje te spelen, hoewel het wel kan, maar het is vele malen leuker en intenser als je het met meerdere spelers speelt. Zo is er een missie waar snipers tegenover je staan en in een kuil ook vijanden zijn. Als je alleen zou zijn, zou je een keuze moeten maken, schakel ik de snipers uit en laat ik de andere vijanden van achter komen of ga ik het risico nemen om door een sniper geraakt te worden? Als je het juist met meerdere mensen doet kan je een plan trekken, flanken, maar vooral elkaar helpen door elkaars abilities te gebruiken, zo kan de ene een turret hebben en de andere een health pack, waardoor je elkaar helpt en het team sterker maakt.

Het enige nadeel aan de gameplay is de soms wat zwakke A.I., vijanden klimmen soms op auto’s, waardoor ze vol in de vuurlinie staan of maken een rare beweging, waardoor ze voor het oprapen liggen. De tegenstander flankt je wel af en toe, maar de stomme acties van de A.I. doen soms afbreuk aan het realisme en de intelligentie van de tegenstanders.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Graphics”]Graphics

Elke keer als er een Ubisoft game uitkomt, dan wordt er nauwkeurig gekeken naar de eerste trailer en de uiteindelijke gameplay, want Ubisoft staat namelijk bekend om het downgraden van Graphics (ja Watch Dogs, ik kijk naar jou). Het klopt dan ook dat de graphics minder mooi zijn als de trailer op de E3 in 2013, maar de game blijft er geweldig uitzien op consoles. Tuurlijk, het is geen masterpiece, zoals op de E3 in 2013, maar de straten zien er geweldig uit, de gebouwen en de hoogtepunten van New York springen eruit en ik vind dit zelfs een van de mooiste playstation 4 games op het moment. Tuurlijk is het wel zo dat Ubisoft zijn trailers iets te veel oppoetst en dat zou absoluut wat minder kunnen, zeker om teleurstellingen bij fans te voorkomen.

Toch heeft The Division af en toe last van een grafische bug, zo ben ik de beroemde “No Face” glitch tegengekomen, waarbij ik alleen werd aangestaard door 2 ogen en een mond. Daarnaast ben ik twee keer door de map heen gevallen, waardoor ik het prachtige New York van de onderkant kon bekijken, een compleet nieuwe, maar een niet al te prettige ervaring. The Divsion kampt ook af en toe met een error, zo heb ik al regelmatig gehad dat de game afsloot, omdat het een foutmelding gaf op mijn Playstation 4 en dit is frustrerend, zeker als je net middenin een missie zit.

The Division Graphics

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Verhaal”]Verhaal

Soms grijpt een verhaal je aan en soms niet. Destiny heeft mij nooit echt gegrepen, omdat er niet een geweldig verhaal aan vast zat. Dat mensen een vergelijking maken tussen Destiny en The Division kan ik begrijpen, maar die vergelijking mag niet gemaakt worden op het verhaaltechnische gedeelte. The Division is een game die je meesleept, die je laat kennis maken met personages die ook echt karakter tonen en hun eigen achtergrond verhaal hebben. Zo zal je van een bepaald personage haar vermiste zus terugzoeken en krijg je wat meer te weten over haar en haar familie.

Het verhaal is algemeen bekend, op Black Friday wordt een virus verspreid door middel van bankbiljetten. New York is ingestort en er is geen orde meer. Auto’s staan op straat, bendes zijn overal bezig en mensen zwerven over straat. Jij bent een ‘Sleeper Agent’ die geactiveerd wordt nadat dit vreselijke virus is verspreid door New York. Jij bent onderdeel van The Division en het is aan jou de taak om te proberen de orde enigszins te herstellen..

De hoofd missies zullen je veel informatie geven over wat er is gebeurd in New York, maar vergeet zeker de side missies niet, deze missies zullen meer informatie geven over wat er is gebeurd en wat er allemaal achter schuilt. Daarnaast raad ik je aan om de collectibles te zoeken in de game, want deze geven informatie over de bendes, over het virus en over mensen, waardoor je een beter beeld krijgt van alles wat er in New York gaande is en is geweest. Het verhaal neemt je dan ook mee en als je er tijd in steekt zal je in het verhaal gezogen worden.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Dark Zone”]The Dark Zone

De Dark Zone is het gebied waar je op het einde van je speelsessie, maar ook al eerder, te vinden zal zijn. In dit gebied zal je de beste loot kunnen krijgen en kan je het opnemen tegen andere tegenstanders. Je zal in dit stuk van de wereld zoeken naar loot en NPC vijanden verslaan, zodat je hun loot kan oppakken. Als je deze loot dan hebt, dan ga je naar het volgende gedeelte en dat is het extracten van loot in de Dark Zone. Dit kan op bepaalde plekken in de Dark Zone en de eerste paar keer is dit heel erg spannend, maar uiteindelijk wordt het een routine. Je krijgt loot, gaat extracten, verslaat wat NPC vijanden die op je af komen en klaar. Af en toe is er een andere online player die je aanvalt, maar als je met meerdere mensen bent, zal je hem snel afgemaakt hebben. Daarnaast heb ik nog niet vaak meegemaakt dat spelers elkaar aanvallen, maar juist eerder helpen, behalve als je Rogue gaat.

Als je Rogue gaat in de Dark Zone, dan heb je andere online spelers aangevallen, je krijgt dan een doodskop boven je hoofd en iedereen in de Dark Zone kan je zien en zal jacht op je maken. Als je bijvoorbeeld nog loot hebt, zullen ze proberen om die te komen halen of ze komen juist om extra Dark Zone Funds te krijgen, omdat ze iemand hebben gekilled die Rogue is. Rogue zijn is het meest spannende in de Dark Zone, omdat je dan aan het vluchten bent, maar ook probeert om je achtervolgers te doden.

Toch is de Dark Zone niet zo spannend als eerst gedacht, het is vaak een routine die je doet en de content nadat je de Level Cap hebt bereikt is niet geweldig groot, terwijl juist de Dark Zone dan de place to be is. Raids komen er aan via ene gratis update, maar op dit moment is er nog weinig te doen qua end game content en dat is jammer, want nu verveel je je soms, omdat je alleen maar op zoek bent naar betere loot. Ikzelf ben benieuwd naar de content die nog gaat komen via gratis updates, maar ook via de Season Pass, want de Dark Zone heeft potentie, maar op dit moment komt dat er nog niet uit.

The Division Extraction Dark Zone

The Division is een ijzersterke game, waar de gameplay goed in elkaar steekt, het verhaal sterk is en het verkrijgen van loot verslavend is en blijft. Dankzij de sterke cover based shooter mechanics, staat de game op zichzelf in het RPG genre, want daar valt The Division nou eenmaal onder. The Division is meer RPG dan Shooter en dat merk je terug in de game. Door de hele verhaallijn heen wordt je meegetrokken en wil je verder spelen, maar jammer genoeg voelt de end game content wat leeg aan, waardoor er naast het verkrijgen van betere loot, nog weinig over blijft.

The Division ziet er grafisch ontzettend mooi uit, ondanks de downgrade die het heeft gekregen sinds de E3 in 2013. Afgezien van dat blijft het mooi, alleen zijn er soms wat grafische bugs, die Ubisoft eigen zijn, maar die waarschijnlijk snel gepatched gaan worden.

De A.I. is soms wat dom, waardoor het afbreuk geeft aan het realisme, want op een bus gaan staan waar iedereen je kan raken, dat is niet de beste techniek, maar het gebeurt regelmatig in The Division. Daarnaast is het soms niet al te realistisch dat je een paar magazijnen in iemand zijn gezicht schiet en dat diegene dan nog niet dood is, zeker niet als hij geen armor heeft die zijn gezicht beschermd, maar als je daarover heen kan kijken, dan is het niet een heel groot irritatiepunt. Daarnaast voelt de Dark Zone niet heel spectaculair aan en is het extracten van loot niet zo heel spannend, zoals Ubisoft liet beloven en is de Dark Zone eigenlijk veel van hetzelfde.

The Division zet de toon voor dit jaar en laat zien dat het zijn verwachting grotendeels waar heeft gemaakt! Op het moment kijk ik naar mijn beeldscherm en kan ik niet wachten om weer even de Dark Zone met wat vrienden in te gaan, want deze game is met vrienden toch zeker het leukst.

[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=”The Division zet de toon voor dit jaar en laat zien dat het zijn verwachting grotendeels waar heeft gemaakt! Op het moment kijk ik naar mijn beeldscherm en kan ik niet wachten om weer even de Dark Zone met wat vrienden in te gaan, want deze game is met vrienden toch zeker het leukst.”
positives=”Verhaal is sterk
De gameplay is ijzersterk
Grafisch ziet het er top uit