Midjiwan, de bekroonde onafhankelijke studio achter The Battle of Polytopia, heeft vandaag aangekondigd dat zijn belangrijkste titel meer dan 20 miljoen downloads op mobiel heeft overtroffen.
Sinds de oorspronkelijke lancering als een Flash-game in 2016, is The Battle of Polytopia uitgegroeid tot een succesvolle indie IP met releases op Steam, Nintendo Switch™ en Tesla en zelfs een eigen ‘Polytopia Shop of Souvenirs’ in Stockholm. Mobiel is echter waar Polytopia zijn grootste succes heeft ervaren, met meer dan 20 miljoen organische downloads wereldwijd in de Apple App Store en Google Play.
Het succes van Polytopia op mobiel is ongebruikelijk voor een 4x strategiegame, een genre dat mechanica heeft die vaker voorkomen in desktop gaming. Evenzo monetariseert Polytopia anders dan de meeste gratis mobiele games waarbij het spel alleen uitbreidingen en cosmetica aanbiedt die spelers voor altijd mogen houden en geen in-game valuta heeft. Het spel is puur gebaseerd op vaardigheden en dwingt spelers niet om op enig moment in het spel iets te kopen. De titel is gevierd door critici en gamers, en ontving de titel ‘Excellence In Gameplay’ van de International Mobile Gaming Awards en werd door Steam-gebruikers bestempeld als ‘Overwhelmingly Positive’. Bekende gamers zoals MrBeast en Elon Musk zijn bekend als fans van Polytopia, met het spel zelfs beschikbaar om te spelen in alle Tesla-auto’s.