Home Movies The Batman Review

The Batman Review

Vorige week was het dan zover, The Batman zag het licht, of de duisternis. Het is maar even net hoe je het bekijkt in dit geval. De film heeft een lange aanloop gehad, wisselende regie, waar eerst Ben Affleck zou regisseren en acteren, werd het uiteindelijk Matt Reeves en een geheel nieuwe Batman, Robert Pattinson( Twilight). En is deze combinatie dan de juiste geweest?

Ik ga alvast even beginnen met het feit dat de film in mijn ogen echt geniaal is. Ik wil dat gewoon met je delen of je de review nu verder leest of niet. Mocht je nog twijfelen of je hem ga zien zorg wel even dat je naar het toilet bent geweest, de film duurt namelijk 176 minuten, dat is voor sommige misschien te lang, maar gezien de film past het wel.

Laten we beginnen met Batman zelf, we zien in deze film veel meer van de gevleugelde vleermuis dan Bruce Wayne, dit werkt dan ook perfect. De film speelt zich namelijk in het tweede jaar van zijn carriere als de vleermuis af. Matt koos ervoor om dit als vertrek punt te nemen, omdat we het begin vaak toch al kennen. Zijn ouders worden vermoord en hij keert zich in het duister, bla bla bla. Dat verhaal is al vaker gedaan, nu stappen we net iets later in en wat we zien is ook een Batman in ontwikkeling. Niet alles gaat vlekkeloos, maar we zien hem wel in een struggle met zichzelf. Tussen het zijn van Bruce en het zijn van de Bat.
Hij voert een heerlijk spel op en we zien daarbij ook de fijne samenwerking met James Gordon van de GCPD, het past ook allemaal in het plaatje en is net even anders dan je gewend bent. De film doet ook meer recht als een soort Detective thriller dan een superhelden film. Het is ook echt een detective op onderzoek, met zijn tech en snufjes probeert hij diverse zaken op te lossen om zo de rode draad van het verhaal boven te krijgen.

Mocht er getwijfeld zijn of Robert Pattinson zijn iconische Twilight rol van zich af kon schudden en deze best grote rol op zich kon nemen, dan zijn die twijfels nu weg. Robert is voor mij een geniale Batman, jong, gedurfd, eigenaardig en bikkelhard. Ik kan al uitkijken naar meer van hem in deze rol.

Naast Batman wordt de film gevuld met nog wat interessante karakters, Selina Kyle aka Catwoman, zal hem af en toe het leven zuur maken zoals bekend is. De rol wordt gespeeld door Zoë Kravitz en deze geloof je direct als je het ziet. De bewegingen, de soepelheid en de katachtige grappen. Dan is er nog de Penguin, deze werd eerder gespeeld door Danny DeVito in Batman Returns. De rol ligt nu in de handen van Colin Farrell, mocht je denken ow dan kan ik die knappe kop even zien vergeet het maar, Colin is zo getransformeerd dat als je het niet weet, je het niet eens zal zien. Hij schittert precies zoals je verwacht van The Penguin en de rol is fantastisch neergezet. Een naam die daarnaast niet mag ontbreken is die van Alfred, de butler van Bruce, dit keer in handen van Andy Serkis, het is een wat andere Alfred dan we gewend zijn, maar deze bevalt me wel. Hij weet veel en je merkt dat ze hem goed hebben proberen neer te zetten, niet enkel als butler maar ook als iemand die een geschiedenis heeft.

Al met al heeft de film een schitterende cast en zijn de karakters stuk voor stuk geniaal neer gezet. Het verhaal is duister en wordt goed opgebouwd. De tussenstukken trekken je echt in de film en zorgen dat je meer leert over het hoe en wat. Ik heb mij geen moment verveeld en kan de film zo nog een keer zien.