Home Featured Test Drive Unlimited Solar Crown Review

Test Drive Unlimited Solar Crown Review

Voor de Xbox fans is er de Forza serie, daarbij kan je uit twee smaken kiezen. Kies je daarnaast voor een Playstation dan is er Gran Turismo waarbij je los gaat en voor de PC gamers is er dan ook weer een eigen smaak. Zo heeft elke console wel zijn race titel. Maar daarnaast keert er een oude liefde terug, een liefde die al even stil was, we hebben het over Test Drive Unlimited.

Test Drive Unlimited werd voor het eerst uitgebracht in 2006, gevolgd door een vervolg, Test Drive Unlimited 2, in 2012. Dat laatste spel had aanvankelijk grote problemen – sommigen zouden zeggen dat het een mislukte lancering was – maar werd langzaam verbeterd om de community te laten blijven racen. En nu is er dan na veel vertraging een vervolg in de naam van Test Drive Unlimited Solar Crown. Met Nacon en KT Racing die hun expertise inbrengen in deze race-ervaring, zou de game technisch gezien niet mis kunnen slaan.

Ik kan hier niet zitten en doen alsof Test Drive Unlimited Solar Crown in een geweldige staat is. Maar dit is een MMOR – een massively multiplayer online racer – een live service-ervaring die met de tijd moet en zal veranderen. Dat is ook waar we op moeten hopen, want hoewel de basis van Solar Crown best goed is, missen we nog wel zaken. In het begin van de early release waren er flinke server issues voor de game, voornamelijk de Playstation fans klaagde over niet opslaan, niet kunnen spelen en nog meer. Dit kan gelukkig opgelost worden. Wij speelde de game op de PC en hebben daar enkele keer een server probleem gehad. We mogen verwachten dat Nacon en KT de live service-bugs onder de knie krijgen en dit omtoveren tot een echte podium-racer.

@mark86cf

Sinds deze week gaan we live op TikTok, ongekend dankbaar voor de mensen die komen kijken. Het chat lezen en rijden/game. gaat ook steeds beter…… hahahaha #chat #gamingontiktok #streaming #roadto1k #testdrive #tdu2 #solarcrown

♬ origineel geluid – Mark

Met dat gezegd te hebben, hebben we veel plezier gehad met Test Drive Unlimited Solar Crown. En eerlijk gezegd zijn we al lang genoeg bezig met games om voorbij dit soort problemen te kijken. Want de game werkt daarnaast gewoon en daar mik ik de review ook op. Ik zei het al in mijn livestreams, ik wist al gauw waar ik heen ging met deze review.

Test Drive Unlimited Solar Crown is een altijd online racer. Het speelt zich af op een 1:1 replica van Hong Kong Island, waar je wordt gerekruteerd door de organisatoren van de Solar Crown. Dit is een futuristische corporatie die alle straatraces overziet en zich vestigt op de wegen van Hong Kong om dit mogelijk te maken, met Alyss, je AI-metgezel, die je helpt de grote kaart te navigeren. Na een paar openingsscènes en een beperkte, hiermee druk ik me echt matig uit, personagecreator, wordt je losgelaten op de straten; helaas zijn dit voornamelijk lege straten. Het moet gezegd worden dat de map goed is en ruim, de aandacht voor de wegen goed is. Maar de gebouwen kaal en flets zijn, er is hier gewoon geen aandacht in gestoken.

Gelukkig loopt Solar Crown buiten dat alles best soepel. Het is meestal vloeiend en snel genoeg voor een racer, met vertragingen wanneer je nauwe routes navigeert, de straten verkent en op zoek gaat naar verborgen geheimen, evenementen, garages en meer. Het is eigenlijk best lekker navigeren over het eiland, soms door de regen en soms pakken we wat zon uurtjes mee

Zoals bij alle races is je ultieme doel om deel te nemen aan races en als eerste de finishlijn te halen. In deze races neem je het op tegen AI-racers en ook tegen spelers die je wereld bevolken. Terwijl online racers voorspelbaar chaos veroorzaken in de eerste bocht, merk ik stiekem op dat ik de AI best prettig ervaar. Ik vind de AI namelijk niet te goed, maar ook niet heel slecht. Er zitten fouten in die ik zou kunnen maken met het rijden. Daarnaast zijn ze of echt te goed en moet je echt je best doen, of ze zitten achter je. Er kan iets verbeterd worden, maar ik merkte niet echt een hele grove fout op.

Er zijn volop races, en ze komen in verschillende evenementtypes. Je hebt standaard circuitraces, point-to-point evenementen, tijdritten en meer. Wij zijn vooral fan van Domination – een checkpointrace waarbij racers punten verdienen afhankelijk van hun positie bij elke poort, en van Hot Head-evenementen, waarbij het draait om leaderboard-uitdagingen. Wat je voorkeur ook is, er is meer dan genoeg te doen in Solar Crown als je jezelf wil bewijzen als kampioen.

Voortgang komt in de vorm van levels, waarmee je nieuwe races en evenementen, soorten auto’s (je zult moeten werken om achter het stuur van een hypercar te komen) en Hong Kong Island zelf ontgrendelt. Het voelt goed gebalanceerd, met precies genoeg beschikbare content voordat nieuwe vrijgespeeld wordt. En met veel verborgen geheimen – Radiant Prizes, levelverhogingen, autowrakken – verspreid over de kaart, is er genoeg om je bezig te houden. Dit is zeker zo’n game waarbij je ongemerkt uren kunt verspillen terwijl je op zoek gaat. Ik merkte ook op dat ik de game kon streamen en gewoon na vier uur nog plezier had in de game, terwijl ik eigenlijk zou moeten afsluiten.

In Solar Crown bepaalt het plezier van de fans je succes, maar dat geldt ook voor een paar Clans – de Sharps en de Streets. Dit zijn twee unieke raceorganisaties die een beetje een “street racing community”-sfeer naar Solar Crown brengen. Je zult ervoor moeten zorgen dat je clan als winnaar uit de strijd komt, terwijl je ook de mogelijkheid hebt om het op te nemen tegen clanleden, wat een beetje doet denken aan “pink slip”-races. We zijn niet zeker of de relaties met deze Clans enorm aantrekkelijk zijn, maar het voegt in ieder geval meer content toe.

Natuurlijk, ondanks alle randzaken, zijn de auto’s de echte sterren van Test Drive Unlimited Solar Crown. En er zijn er meer dan genoeg, van dagelijkse auto’s tot offroad-machines, Grand Tourers, supercars, hypercars en dergelijke. Maar, op het moment van schrijven, terwijl er talloze echte merken beschikbaar zijn, moet je niet verwachten veel meer te zien in de vroege races dan velden vol met de overpowered Audi TT RS 2017. Vierwielaandrijving is koning in Solar Crown, zozeer zelfs dat het bijna zinloos is om met iets anders aan de start te verschijnen. Dat geldt ook voor andere klassen, waarbij één opvallende optie lijkt weg te racen van de rest van het veld. Dat is jammer, want de meeste auto’s voelen juist heel uniek aan. Ik merkte met verschillende wagens een goeie diversiteit in handeling. Ik moest dan ook echt schakelen als ik wisselde van Audi naar Ford. Het is even een ander gevoel bij de auto. Neem ook zeker een test drive voordat je een wagen koopt.

Er zijn echter veel andere auto’s waarmee je kunt experimenteren, en ze kunnen allemaal worden verbeterd, zowel qua prestaties als uiterlijk. Je zult de onderdelen moeten ontgrendelen, maar naarmate je vordert, kun je je rit helemaal naar eigen wens aanpassen. Als je houdt van liveries, exterieur- en interieurkleuren, dan biedt Solar Crown genoeg diepgang. Er zijn ook talloze verschillende autoinstellingen, rijmodi, enzovoort, om van te genieten.

Over het algemeen ben ik best onder de indruk van de game, er zijn wat problemen maar deze zijn oplosbaar. Er zijn nog wat glitches, zoals autos die ineens verdwijnen. Maar ik denk wel dat dit opgelost kan worden met een goeie patch. Verder heb ik echt weinig irritatie ervaren tijdens het racen en is het iets moois voor de toekomst.

Er is geen twijfel dat deze game soms aanvoelt als iets dat rechtstreeks uit 2015 komt. De cutscenes en personages zijn van zeer lage kwaliteit, en de voice-acting voelt nep en oppervlakkig aan. Sommige automodellen zijn ook slecht, vooral die van NPC-taxi’s die door Hong Kong Island rondrijden in de free roam. Hoe belangrijk deze dingen voor jou zijn, bepaalt wat je uit Solar Crown zult halen. Voor ons ligt de focus vooral op het racen en de mogelijkheid om de wereld vrij te verkennen. Met dat in gedachten, blinkt Test Drive Unlimited Solar Crown echt uit.

Een briljante racer, gehinderd door problemen

Het heeft dus even geduurd en daar is Solar Crown, kan jij voorbij de problemen kijken en daar de echte parel onder zien, dan is dit een titel voor jou. Trek je dat echt niet, dan zou ik even wachten tot er een patch is. Er is een goeie roadmap voor de game bekend, dus wij zijn enthousiast.

Wil je meer van de game zien kijk dan live met ons mee op Tiktok of Twitch vanavond om 19:00