Home Gaming Tchia Review

Tchia Review

Toen we de eerste beelden zagen van Tchia in 2021 tijdens de Playstation Showcase waren we gelijk al betoverd. Tchia speelt zich af op een locatie die niet veel mensen zullen kennen namelijk Nieuw-Caledonië. Nieuw-Caledonië is een eilandengroep die in de buurt ligt van Australië. Tchia is het project van de developer Acaweb, een developer uit die richting, die de eilandengroep eigenlijk wil promoten met zijn geheel eigen stijl. Het resultaat is dus Tchia geworden en ons oordeel kun je hieronder lezen!

In het verhaal van Tchia speel je als het kleine meisje Tchia die ziet hoe haar eigen vader gevangen word genomen. Ze besluit om haar avontuur te gaan beginnen en haar vader uit de klauwen van het rijk te gaan redden. Tchia komt voor een reeks uitdagingen te staan die ze moet voltooien om toegang te krijgen om bij degene te komen die over de ontvoering gaat. Het enige wat ze kan doen om bij deze beste persoon te komen is een lijst proberen te voltooien met boodschappen en opdrachten.

In deze reis komt Tchia verschillende personages tegen die allemaal hun eigen verhaal hebben en om verder te komen zul je vaak een opdracht moeten voltooien bij deze beste mensen. Waar dit voor zorgt is dat je heel veel aan het reizen bent om je opdrachten te voltooien. Het verhaal van Tchia is leuk vormgegeven met diverse folklore uit Nieuw-Caledonië. Hierdoor kom je soms in situaties die raar aanvoelen maar de game toch zijn eigen identiteit geeft.

De gameplay elementen zijn verschillend want je kan veel verschillende dingen doen die zorgen dat Tchia een interessante titel is met veel afwisseling. Als je in het verhaal vordert krijg je steeds meer vaardigheden tot je beschikking. Dit kan zijn het overnemen van verschillende objecten of het spelen van instrumenten. Dit zorgt dus voor voldoende afwisseling om je door te laten spelen.

Op grafisch gebied ziet de game er erg goed uit. De game schotelt je een prachtige wereld voor die zichzelf kenmerkt door de grafische stijl die het met zich meebrengt. De game draait op 4K en 30fps wil je een hogere framerate gebruiken namelijk 60fps dan zal de game terugschakelen naar 1080p. Dit is jammer want er word niet heel veel actie op het scherm getoond dus de mogelijkheden waren er wel.

Op het gebied van geluid is de game echt goed te noemen. De game is ook ingesproken door mensen die op het eiland zelf woonachtig zijn. Dit maakt de game uniek. Ook zal je als Tchia zijnde ook een aantal keer op haar Ukelele moeten spelen. In deze scenes krijg je ook te maken met een soort van ritme game.

Als je de game wat lastig vind op bepaalde momenten is er de mogelijkheid om verschillende stukjes te skippen. Dit zorgt wel dat je bepaalde stukken verhaal gaat missen. Het voordeel is ook dat je de ritme mini-game ook automatisch kan laten lopen dit zorgt ervoor dat je zelf niet met je volledige focus elke keer de knoppen in hoeft te drukken maar gewoon kan genieten van de zang en muziek.

Op gameplay gebied zelf is de game wel leuk. Je bent als Tchia constant bezig om nieuwe voorwerpen te zoeken en verschillende klussen op te knappen. In de game moet er van alles gedaan worden en wie is daar de aangewezen persoon voor natuurlijk Tchia. Het leuke van de game is ook dat je steeds bezig bent met het zoeken van verschillende collectables. Deze zijn allemaal op de map te vinden en ook verschillende andere activiteiten. Wat de game ook apart maakt is dat je als Tchia zijnde verschillende objecten of dieren over kan nemen. Bijvoorbeeld als je wil zien waar je heen moet neem je een vogel over.

Ook kan Tchia vechten. Af en toe zullen er bewoners van de eilanden zijn die worden lastig gevallen door vreemde wezens. Tchia is nog een jong meisje dus zal geen zware combat mogelijkheden beschikken. Dus word er verwacht dat je vijanden meer met stealth acties verslaat.

Tchia is een prachtige game met een eigen stijl. De gameplay is afwisselend, leuk en vrolijk. De Nieuw-Caledonische cultuur en tradities zijn prachtig vormgegeven. De game geeft je echt het gevoel dat je op vakantie bent in een prachtig gebied.