Home Gaming Struggling Review – Zwoegen met een gedrocht

Struggling Review – Zwoegen met een gedrocht

Zelden is er een naam van een game geweest die zo goed beschrijft waar je in de game mee te maken krijgt, want in Struggling is het zwoegen geblazen! Tel daarbij op dat de setting, de graphics en uitdagingen behoorlijk uniek zijn en je hebt te maken met een bijzonder fraai spelletje, toch?

Op de redactie laten wij ons graag uitdagen door lastige games als het plezier groter is dan de uiteindelijke frustratie, want niet elke moeilijke game is ook daadwerkelijk leuk om te spelen. Struggling is daarnaast een typische Jos-game, waarbij uitdaging en creativiteit zorgen voor een unieke game die soms niet meer neer te leggen valt.

Gedrocht

In Struggling wordt de profetie beschreven, waarbij twee kampioenen ervoor zullen zorgen dat geen wezen meer pijn of angst kan beleven. Iedereen wacht al een lange tijd op de uitkomst van deze profetie en, ondanks het grote vertrouwen in deze twee helden, komen de twee helden simpelweg niet opdagen. Dat moet anders dacht men en dus gaat men met de resten van broers Achilles en Hector aan de slag in het laboratorium.

Dit levert een afschuwelijk gedrocht op, genaamd Troy! De hoofden van Achilles en Hector zitten aan elkaar, terwijl ze allebei één arm hebben. Hierdoor is het voor deze twee helden in één enorm lastig om zich voort te bewegen, maar dat betekent dat jij als speler (of twee spelers!) dit gedrocht door de levels heen mag ploeteren. Je gaat je meerdere keren tijdens Struggling afvragen wat ontwikkelaar Chasing Rat Games allemaal heb zitten roken, maar dat wil niet zeggen dat we dat als eindgebruikers niet waarderen. Integendeel…

Zodra je begint te spelen weet jij als gedrocht te ontsnappen en begint er een verschrikkelijk smerig en angstaanjagend avontuur. Je beweegt je voort op een manier die soms aanvoelt als een kruising tussen Phogs! en QWOP, waarbij je goed samen moet werken. Ik zeg samen, want ook al is de game speelbaar als je in je eentje bent, de echte fun komt als je dit met zijn tweeën doet. Allebei bestuur je een arm, worstel je je door de levels heen en scheld je op elkaar als een van de twee fouten maakt. En fouten maken, dat ga je veel doen in Struggling.

Hierbij is het een goede tip om het lekker langzaam aan te doen, want zodra je gaat haasten breng jij jezelf (of jouw medespeler) meteen in de problemen en dat kan de dood als gevolg hebben. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de dood de enige bevrijding is voor dit gedrocht, want wat heeft Troy het enorm zwaar op deze manier en verlossen we hem graag van zijn lijden. Met de knuppels op je controller beweeg je de armen van Troy en met de trekkers grijp je dingen vast. Voor spelers van Phogs! klinkt dit als bekend in de oren, al is laatstgenoemde game een 3D-ervaring en is Struggling old school 2D.

Voortbewegen is niet de enige uitdaging in de game, maar al snel stuit je op allerlei obstakels, waarbij je als Troy op de juiste ‘klaar’ moet staan. Hierdoor kun je bijvoorbeeld klimmen, deuren openen en zelfs een motor besturen, terwijl je er alles aandoet om dit allemaal logistiek-mogelijk te maken. Zwoegen zal je en dat is al een hele uitdaging op zichzelf, al voelt het soms wat onmogelijk aan. Zo blijf je soms ergens aan vastzitten met een of twee armen en kost het je een leven om hier weer uit te komen. Gelukkig gebeurt dit niet vaak en ben je meestal zelf de schuldige als je vol frustratie niet verder komt.

Nu kan het zijn dat ik veel plezier beleef aan de wat moeilijkere games, waarbij je bepaalde uitdagingen opnieuw moet proberen in de hoop op een succesvolle voortgang. Mijn medespeler dacht daar anders over en dat zorgde ervoor dat ze het spel nooit meer wil oppakken. Je zou dus makkelijk kunnen stellen dat deze game niet voor iedereen is, maar welke game is dat eigenlijk wel? Voor mij werd het ooit té frustrerend en dat heeft vooral te maken met de juist geplaatste checkpoints, waardoor ik snel weer bij de laatst genomen uitdaging aankwam.

Je kunt verder nog hoeden verzamelen, waar je niets anders meekan dan jezelf een ietwat aangepast uiterlijk te geven. De echte reden om deze te verzamelen is de pure skill om dat te kunnen doen. Waar deze hoeden in het begin nog redelijk makkelijk te vinden zijn, vergt het verzamelen van hoeden in latere levels precies dat beetje skill om je enorm goed te voelen over je prestaties. Niet dat mensen je in het echte leven ineens meer waarderen of stoerder vinden dan voorheen, maar het geeft Struggling nét dat beetje extra om met je gedrocht te blijven klooien in de game.

De eindbazen in Struggling zijn stuk voor stuk prachtige creaties, waarbij sommigen er nóg bizarder uitzien dan jijzelf en het vechten met deze lui is een welkome variatie aan de toch al fijne gameplay. Het leuke is dat tijdens deze eindbazen de chaos groter wordt en je dus nóg beter moet samenwerken met je medespeler en mocht jij de juiste medespeler hebben gevonden is dit precies waar de game zichzelf het beste laat zien.

Geluid

Je merkt dat ik vrij enthousiast ben over Struggling, maar dan heb ik het nog niet eens gehad over de geweldige soundtrack in de game. Deze zweept de actie tijdens eindbazen lekker op, waardoor je soms het gevoel hebt met een episch gevecht te maken te hebben. Buiten de eindbazen om weet de game de boel interessant te houden door de muziek en gebeurtenissen op het scherm goed samen te laten komen.

Ook Troy maakt geluiden en in het begin heb je het vooral te doen met deze hybride van twee personen. Je hoort Achilles en Hector flink afzien en laten we hopen dat ontwikkelaar Chasing Rats Games deze geluiden niet echt heeft verkregen door zo’n gedrocht in hun studio op tape te zetten. Die arme Troy heeft het zwaar en aan jou de taak om hem zo min mogelijk te laten lijden!